Digitaitotaulukko opettajan käyttöön
ESIOPETUS (päivitetty 2022)
Käytännön taidot E
3. LUOKKA (päivitetty 2022)
4. LUOKKA (päivitetty 2022)
5. LUOKKA (päivitetty 2022)
6. LUOKKA (päivitetty 2022)
Käytännön taidot E
- Harjoitellaan käyttämään laitteita (tietokone, mobiililaite) sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti.
- Opetellaan laitteen käynnistäminen, sammuttaminen ja lataaminen.
- Opetellaan sovellusten/ohjelmien avaaminen ja sulkeminen.
- Opetellaan näppäimistön ja hiiren käytön alkeita.
- Opetellaan poistamaan kuvat ja videot yms.
- Opetellaan noudattamaan ja laatimaan yksinkertaisia digitaalisiin palveluihin liittyviä ohjeita.
- Tutustutaan arjen teknologiaan havainnoiden ja keskustellen (ml. esineiden, laitteiden, digitaalisten ympäristöjen tunnistaminen ja nimeäminen).
- Opetellaan digitaalisiin ympäristöihin liittyvää sanastoa.
Oma tuottaminen E
- Harjoitellaan sovellusten käyttöä monipuolisesti (esim. kamera, video, Molla ABC, Pic Collage, Popplet, Ekapeli, ViLLE).
- Harjoitellaan leikillisesti ja kokeillen kuvien ja videoiden käsittelyä.
- Tutustutaan luokitellessa käsitekarttoihin ja opetellaan luomaan niitä yhdessä digitaalisesti.
- Tehdään omia ja yhteisiä digitaalisia projekteja laajan tekstikäsityksen mukaisesti (esim. kuva-animaatio, video, digitaalinen kirja).
- Harjoitellaan kokeillen toistuvia säännönmukaisuuksia.
- Harjoitellaan toimintaohjeiden antamista ja noudattamista.
- Harjoitellaan ratkomaan ongelmia ja tehtäviä yksin sekä yhdessä.
- Suunnitellaan ja rakennellaan omia laitteita ja robotteja eri materiaaleista.
- Harjoitellaan sovelluksilla/välineillä/ohjattavilla laitteilla ohjelmointia (toimintaohjeet, komennot).
Media ja tiedonhaku E
- Keskustellaan erilaisista mediasisällöistä ja median käytöstä.
- Harjoitellaan selaimen, hakusanojen sekä kuva- ja äänihaun käyttöä.
- Tutustutaan robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin eri lähteiden avulla.
- Keskustellaan verkossa olevan tiedon luonteesta ja luotettavuudesta.
- Keskustellaan tekijänoikeuksista.
Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus E
- Harjoitellaan laitteiden ja digitaalisten ympäristöjen turvallista käyttöä.
- Keskustellaan salasanojen ja käyttäjätunnusten turvallisesta käytöstä (ml. jakaminen).
- Keskustellaan yksityisyydensuojan tärkeydestä.
- Keskustellaan tuttujen mediasisältöjen ja digitaalisten ympäristöjen tiedonkeruusta (ml. suoratoistopalvelujen sisällön suositukset).
- Opetellaan kuvaamisen sääntöjä (lupa kuvan ottamiseen/julkaisemiseen)
- Opetellaan toimimaan, jos digitaalisessa ympäristössä kohtaa ongelman.
- Tutustutaan ikärajamerkintöihin ja niiden merkitykseen.
- Keskustellaan kestävästä teknologian käytöstä.
- Harjoitellaan terveellisiä työasentoja ja tauottamista.
- Harjoitellaan vuorovaikutusta digitaalisissa ympäristöissä hyvien tapojen mukaisesti.
- Opetellaan emojien tarkoituksenmukaista käyttöä.
- Harjoitellaan tunnistamaan kiusaamista ja häirintää sekä ratkaisemaan ristiriitoja digitaalisissa ympäristöissä.
1. LUOKKA (päivitetty 2022)
Käytännön taidot 1
- Laitteiden (tietokone, tablet, Chromebook) käyttö
- Käynnistäminen ja sammuttaminen
- Asianmukainen käsittely; koulun käytänteet (ml. laitteen rikkoontuminen/katoaminen)
- Näppäimistöön ja hiireen tutustuminen
- Sovellusten ja ohjelmien avaaminen ja sulkeminen
- Kirjautuminen palveluihin; otetaan käyttöön jokin näistä O365-, GWE-, Peda.net- ja/tai ViLLE-tunnukset
- Harjoitellaan kuvien/videoiden/äänen/animaation tallentamista
- Oppilas tutustuu selaimen käyttöön
- Keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin tutustuminen (ks. lista)
- Tutustutaan koulun tulostamiskäytäntöihin
Oma tuottaminen 1
- Harjoitellaan kuvien/videoiden/äänen/animaation tuottamista ja muokkaamista.
- Harjoitellaan tekstin tuottamista ja tekstinkäsittelyä
- Tutustutaan kymmensormijärjestelmään
- Harjoitellaan tehtävien tekemistä ja palauttamista digitaalisessa oppimisympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
- Ohjelmoinnillisen ajattelun alkeet, kuten yksiselitteisten käskyjen antaminen ilman digitaalisia välineitä (esim. ruutupaperi/laattalattia) sekä sovelluksin/välinein (esim. Bee-Bot/Blue-Bot, Kubo, Scratch Jr, Code.org tms.)
Media ja tiedonhaku 1
- Tutustutaan median vaikutuksiin oppijan arjessa
- Tutustutaan kiinnostaviin mediasisältöihin ja harjoitellaan digitaalisista ympäristöistä kertomista
- Tutustutaan tiedonhakuun internetissä
- Tekijänoikeudet esim. Kopiraittilan koulu 1.-2. lk.
Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 1
- Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö (esim. Spoofy)
- Eri laitteiden turvallinen käyttö (mm. uloskirjautuminen, ml. Omien tiedostojen poisto tarvittaessa)
- Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä
- Tutustutaan terveellisiin työasentoihin ja harjoitellaan tauottamista
- Harjoittelee säätämään työskentelyyn vaikuttavia laitteen ominaisuuksia tarkoituksen mukaisesti (esim. äänenvoimakkuus ja näytön kirkkaus)
- Havainnoidaan teknologian ja robotiikan vaikutuksia arjessa
- Harjoitellaan yhdessä työskentelyä
2. LUOKKA (päivitetty 2022)
Käytännön taidot 2
- Kerrataan laitteiden (tietokone, tablet, Chromebook) asianmukainen käyttö ja käsittely
- Käynnistäminen ja sammuttaminen
- Sovellusten, ohjelmien sekä tiedostojen avaaminen ja sulkeminen sekä tarvittaessa langattomien yhteyksien tarkistaminen (Bluetooth, AirDrop, Wi-Fi) ja sovellusten oikeudet
- Kerrataan omat tunnukset ja niiden käyttö tarpeellisiin palveluihin (Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
- Opetellaan kuvien, videoiden, äänitteiden ja tiedostojen tallentaminen (esim. Peda.netiin, O365:een, GWE:n) sekä nimeäminen ja tallenteen löytyminen laitteelta.
- Opetellaan kuvan/videon/äänitteen/tiedoston kopioiminen, siirtäminen ja poistaminen
- Harjoitellaan näppäintaitoja; isot ja pienet alkukirjaimet, erikoismerkit, sananväli, rivinvaihto.
- Harjoitellaan hiiren käyttöä; vasen ja oikea näppäin
- Oppilas osaa käyttää selainta
- Käytetään työskennellessä keskeisiä käsitteitä ja symboleita tarkoituksen mukaisesti (ks. lista)
- Tutustutaan koulun tulostamiskäytäntöihin
Oma tuottaminen 2
- Opetellaan kuvien/videoiden/äänen/animaation tuottamista ja muokkaamista
- Harjoitellaan omien tuotosten laatimista (esim. animaatio)
- Opetellaan kuvien (omien tai nettikuvien) liittäminen tiedostoon (esim. Word, Docs)
- Harjoitellaan tekstin tuottamista (Word, Docs, Pages, ViLLE tms) ja muokkaamista (mm. tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta)
- Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
- Harjoitellaan vaiheittaisia toimintaohjeita; yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta.
- Tunnistaa ohjelmoidessa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen
- Tutustutaan ja harjoitellaan ohjelmointia välineillä ja/tai sovelluksilla (esim. Bee-Bot/Blue-Bot, Kubo, Scratch Jr., Code.org tms.)
- Hyödynnetään digitaalisia välineitä havaintojen tekemiseen, tutkimiseen ja ongelmanratkaisuun
- Hyödynnetään ohjelmointia oppiainesisältöjen harjoittelussa
Media ja tiedonhaku 2
- Harjoitellaan tunnistamaan oman median käytön hyvät ja huonot puolet
- Harjoitellaan kiinnostavista mediasisällöistä ja digitaalisista ympäristöistä kertomista sekä keskustelua kunnioittaen toisten mielipiteitä
- Harjoitellaan tunnistamaan kaupallista sisältöä monimediaisessa ympäristössä ja huomioidaan digitaalisten tuotteiden maksullisuus
- Harjoitellaan hyödyntämään erilaisia hakupalveluja ja -sanoja (ml. kuva- ja äänihaku)
- Harjoitellaan hakemaan ja käyttämään luvallista materiaalia esim. CC Search-hakupalvelun käyttö
- Harjoitellaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arviointia
- Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä
- Tutustutaan tekijänoikeuksiin ja siihen liittyviin käsitteisiin (tekijä, teos, oikeus, tekijänoikeus) esim. Kopiraittilan koulu 1.-2. lk
Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 2
- Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö (esim. Spoofy)
- Eri laitteiden turvallinen käyttö (mm. uloskirjautuminen, ml. omien tiedostojen poisto tarvittaessa)
- Keskustellaan sisältöjen julkaisemisesta ja jakamisesta sekä hyvien tapojen mukaisesta toiminnasta
- Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä (mm. yksityisyydensuoja, tietojenkalastelu, toimintatavat epäasiallisissa/laittomissa tilanteissa, ruudunkaappauksen ottaminen)
- Harjoitellaan terveellisiä työasentoja ja tauottamista
- Osaa säätää työskentelyyn vaikuttavia laitteen ominaisuuksia tarkoituksen mukaisesti (esim. äänenvoimakkuus ja näytön kirkkaus)
- Tutustutaan netikettiin, ikärajat, yksityiseen selaukseen (esim. Mediataitokoulu, Empatiapakkaus.fi)
- Teknologian ja robotiikan vaikutusten ymmärtäminen arjessa
- Harjoitellaan yhdessä työskentelyä ja palautteen antamista (esim. Peda.net, O365, GWE)
- Harjoitellaan digitaalista viestintää (esim. ääni- ja videoviestit, Teams, Meet, Kaizala)
3. LUOKKA (päivitetty 2022)
Käytännön taidot 3
- Kerrataan tarvittaessa edellisen vuoden perustaidot
- Kerrataan näppäintaitoja sekä hiiren käyttö; isot ja pienet alkukirjaimet, erikoismerkit, sananväli, rivinvaihto, hiiren vasen ja oikea näppäin
- Harjoitellaan tarvittavien ohjeislaitteiden ja -tarvikkeiden liittämistä sekä käyttämistä (esim. kuulokkeet, mikrofoni, hiiri, kamera, tulostin), myös langattomiin yhteyksiin liittyminen tarvittaessa
- Keskustellaan, kuinka virrankulutukseen voi vaikuttaa
- Opetellaan yleisimmät pikatoiminnot (kuten Ctrl+c, Ctrl+v ja ipadin kotinäppäin)
- Opetellaan sivuhistorian tyhjentäminen
- Tutustutaan yleisimpiin tiedostoformaatteihin ja niiden päätteisiin
- Tutustutaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöön.
- Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)
Oma tuottaminen 3
- Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
- Harjoitellaan kuvien ja muiden tuotosten muokkaamista, tallentamista ja jakamista
- Harjoitellaan monimuotoista tuottamista useammalla välineellä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni.
- Harjoitellaan yksinkertaisen digitaalisen käsitekartan tekemistä
- Harjoitellaan tiedon esittämistä, välittämistä ja oman mielipiteen kertomista mediaesitystä hyödyntäen
- Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
- Harjoitellaan laatimaan toimintaohjeita ilman laitteita sekä testataan niiden toimivuutta
- Harjoitellaan tunnistamaan ja korjaamaan virheitä toimintaohjeissa
- Harjoitellaan käyttämään toisto- ja valintarakenteita ohjelmoinnissa
- Harjoitellaan ohjelmointia ohjelmoitavilla laitteilla ja/tai graafisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit)
- Hyödynnetään digitaalisia välineitä havaintojen tekemiseen, tutkimiseen ja ongelmanratkaisuun
Media ja tiedonhaku 3
- Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista
- Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta
- Tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin monimediaisessa ympäristössä
- Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla
- Harjoitellaan hakusanojen käyttöä
- Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä
- Harjoitellaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arviointia tarkistamalla teksti- tai kuvalähteiden tekijä ja julkaisuyhteys
- Tutustutaan tekijänoikeuksiin esim. Kopiraittilan koulu 3.-4. lk, sekä CC Search-hakupalvelun käyttöön
Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 3
- Eri laitteiden turvallinen käyttö
- Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö
- Harjoitellaan vahvan salasanan muodostamista
- Harjoitellaan yksityistä selausta
- Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä
- Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä (mm. yksityisyydensuoja, tietojenkalastelu, toimintatavat epäasiallisissa/laittomissa tilanteissa, kiusaaminen ja kiusaamisen ehkäisy, esim. Empatiapakkaus.fi)
- Keskustellaan erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksesta hyvinvointiin
- Harjoitellaan hyvää työasentoa ja työskentelyn jaksottamista
- Harjoitellaan sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
- Harjoitellaan digitaalista viestintää; keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Pedanet, O365, GWE)
4. LUOKKA (päivitetty 2022)
Käytännön taidot 4
- Harjoitellaan tarvittavien ohjeislaitteiden ja -tarvikkeiden liittämistä sekä käyttämistä (esim. kuulokkeet, mikrofoni, hiiri, kamera, tulostin), myös langattomiin yhteyksiin liittyminen tarvittaessa
- Käydään läpi laitteen/sovelluksen uudelleen käynnistys häiriötilanteessa
- Tutustutaan tarvittaessa sovellusten oikeuksien muuttamiseen
- Opetellaan kansiorakenne (O365, GWE) sekä tallentaminen oikeaan kansioon ja/tai tiedostojen siirtäminen oikeaan kansioon pilvipalvelussa
- Harjoitellaan koulutöiden keräämistä digitaalisesti talteen
- Harjoitellaan tiedostojen jakamista; O365/GWE
- Harjoitellaan sähköpostin (Outlook) käyttöä
- Tutustutaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöön.
- Tutustutaan oman oppimisen edistymisen seurantaan digitaalisessa ympäristössä
- Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)
Oma tuottaminen 4
- Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
- Harjoitellaan monimuotoista tuottamista useammalla välineellä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni.
- Harjoitellaan tiedon esittämistä, välittämistä ja oman mielipiteen kertomista mediaesitystä hyödyntäen
- Harjoitellaan yksinkertaisen animaation tekemistä.
- Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
- Harjoitellaan laatimaan toimintaohjeita ilman laitteita sekä testataan niiden toimivuutta
- Harjoitellaan tunnistamaan ja korjaamaan virheitä toimintaohjeissa
- Harjoitellaan käyttämään toisto- ja valintarakenteita ohjelmoinnissa
- Harjoitellaan ohjelmointia ohjelmoitavilla laitteilla ja/tai graafisessa ohjelmointiympäristössä (esim.Scratch, micro:bit)
- Hyödynnetään digitaalisia välineitä havaintojen tekemiseen ja mittaamiseen yhdistäen automaatiota ja robotiikkaa
- Hyödynnetään ohjelmointia oppiainesisältöjen harjoittelussa ja monialaisissa oppimisprojekteissa
Media ja tiedonhaku 4
- Tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin monimediaisessa ympäristössä
- Harjoitellaan tunnistamaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin
- Keskustellaan ohjelmoinnin ja robotiikan läsnäolosta ympäröivässä yhteiskunnassa
- Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla
- Harjoitellaan hakusanojen käyttöä
- Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä
- Harjoitellaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arviointia tarkistamalla teksti- tai kuvalähteiden tekijä ja julkaisuyhteys
- Harjoitellaan tunnistamaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen
- Tutustutaan tekijänoikeuksiin esim. Kopiraittilan koulu 3.-4. lk, sekä CC Search-hakupalvelun käyttöön
Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 4
- Eri laitteiden turvallinen käyttö
- Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö
- Harjoitellaan vahvan salasanan muodostamista
- Harjoitellaan yksityistä selausta
- Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä
- Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä (mm. yksityisyydensuoja, tietojenkalastelu, toimintatavat epäasiallisissa/laittomissa tilanteissa, kiusaaminen ja kiusaamisen ehkäisy, esim. Empatiapakkaus.fi)
- Harjoitellaan hyvää työasentoa ja työskentelyn jaksottamista
- Harjoitellaan sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
- Harjoitellaan hyödyntämään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)
- Harjoitellaan digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Peda.net, O365, GWE)
5. LUOKKA (päivitetty 2022)
Käytännön taidot 5
- Tarvittaessa harjoitellaan tulostamisen asetusten perustoimintoja.
- Tarvittaessa harjoitellaan (henkilökohtaiset laitteet) käyttöjärjestelmän asetusten muuttamista.
- Harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman perusteita
- Harjoitellaan esitysgrafiikkaohjelman perusteita
- Harjoitellaan laskentataulukon tekemistä (esim. Excel, Sheets, Numbers)
- Harjoitellaan käyttämään käytössä olevan laitteen karttasovelluksia
- Opetellaan yleisimmät tiedostoformaatit ja niiden päätteet
- Tutustutaan saman palvelun työpöytä- ja mobiiliversioihin
- Kerätään koulutöitä talteen digitaalisesti
- Hyödynnetään monipuolisesti digitaalisia ympäristöjä, laitteita ja ohjelmistoja eri oppiaineissa.
- Kirjaudutaan ja harjoitellaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöä (esim. koearvosanat, viestintä).
- Hyödynnetään oman oppimisen edistymisen seurannassa digitaalisia ympäristöjä
- Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)
- Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
- Tuottamista useammalla eri välineellä yksin ja yhdessä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni.
- Muokataan kuvia, videoita ja ääntä omiin tuotoksiin sopiviksi
- Tehdään lyhyitä elokuvia/animaatioita hyödyntäen oppiainesisältöjä
- Tuotetaan monimuotoisia tuotoksia digitaalisessa ympäristössä
- Tuotetaan jokin kantaaottava tai vaikuttamaan pyrkivät mediasisältö (arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi, juliste, meemi)
- Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
- Tutustutaan 3D-mallintamiseen
- Ohjelmoinnissa käytetään toisto- ja valintarakenteita.
- Tunnistetaan ja korjataan virheitä toimintaohjeissa
- Tuotetaan oma ohjelma ohjelmoitavalla laitteella ja/tai graafisessa, kuvakepohjaisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit, Code Studio)
- Harjoitellaan vaiheittaisten ohjeiden laatimista ja noudattamista digitaalisissa ympäristöissä
- Harjoitellaan arvioimaan ohjelmointiratkaisuja joidenkin kriteerien pohjalta (esim. toimivuus, luettavuus, tehokkuus)
Media ja tiedonhaku 5
- Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista sekä seurauksista
- Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta
- Tunnistetaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin
- Harjoitellaan erilaisten tekstilajien tunnistamista monimediaisessa ympäristössä
- Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla sekä jäsentämään tietoa digitaaliselle käsitekartalle.
- Harjoitellaan lähteiden käyttöä ja niiden merkitsemistä
- Opetellaan lähdekriittisyyttä; arvioidaan tiedon sekä tietolähteiden luotettavuutta
- Tunnistetaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen)
- Opitaan tuntemaan tekijänoikeuksien perusperiaatteet (esim. Kopiraittilan koulu 5.-6. lk)
- Harjoitellaan CC Search-hakupalvelun käyttöä
Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 5
- Eri laitteiden turvallinen käyttö
- Tutustutaan päivitysten merkitykseen
- Henkilötietojen turvallinen käyttö verkossa ja yksityisyysasetuksien muokkaaminen digitaalisissa ympäristöissä (yksityinen selaus, turvallisuutta vaarantavat tilanteet ja tekijät mediaympäristöissä esim. netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe, seksuaalinen houkuttelu)
- Harjoitellaan tunnistamaan ja toimimaan mahdollisissa riskitilanteissa digitaalisissa ympäristöissä
- Keskustellaan verkossa kiusaamisen (esim. juoruilu, väärän tiedon levittäminen) ehkäisystä ja siihen suhtautumisesta (ruudunkaappauksen ottaminen ja tallentaminen), esim. Empatiapakkaus.fi
- Keskustellaan kohdennetuista digitaalisista sisällöistä sekä tiedonkeruutavoista
- Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä
- Keskustellaan erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksesta hyvinvointiin
- Harjoitellaan ergonomisia toimintatapoja
- Harjoitellaan vastuullisuutta ja sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
- Hyödynnetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)
- Käytetään digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Peda.net, O365, GWE)
- Harjoitellaan TVT:n käyttämistä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä (esim. keskustelut, puhelut, videoyhteys)
6. LUOKKA (päivitetty 2022)
Käytännön taidot 6
- Harjoitellaan tarvittaessa tiedostojen siirto eri laitteiden ja digitaalisten ympäristöjen välillä
- Tutustutaan tarvittaessa sovellusten oikeuksien muuttamiseen
- Tutustutaan käytössä olevien laitteiden helppokäyttötoimintoihin
- Harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman perusteita
- Harjoitellaan esitysgrafiikkaohjelman perusteita
- Harjoitellaan laskentataulukon tekemistä (esim. Excel, Sheets, Numbers)
- Harjoitellaan käyttämään käytössä olevan laitteen karttasovelluksia
- Tutustutaan ja harjoitellaan saman palvelun työpöytä- ja mobiiliversioihin
- Kerätään koulutöitä talteen digitaalisesti
- Hyödynnetään monipuolisesti digitaalisia ympäristöjä, laitteita ja ohjelmistoja eri oppiaineissa.
- Harjoitellaan liitetiedostojen lähettäminen sähköpostilla
- Kirjaudutaan ja harjoitellaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöä (esim. koearvosanat, viestintä).
- Hyödynnetään oman oppimisen edistymisen seurannassa digitaalisia ympäristöjä
- Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)
Oma tuottaminen 6
- Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
- Tuottamista useammalla eri välineellä yksin ja yhdessä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni
- Muokataan kuvia, videoita ja ääntä omiin tuotoksiin sopiviksi
- Tehdään lyhyitä elokuvia/animaatioita hyödyntäen oppiainesisältöjä
- Tuotetaan monimuotoisia tekstejä digitaalisessa ympäristössä
- Tuotetaan jokin kantaaottava tai vaikuttamaan pyrkivät mediasisältö (arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi, juliste, meemi)
- Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
- Harjoitellaan 3D-mallintamista ja mahdollisuuksien mukaan 3D-tulostamista
- Ohjelmoinnissa käytetään toisto- ja valintarakenteita.
- Tunnistetaan ja korjataan virheitä toimintaohjeissa
- Tuotetaan oma ohjelma ohjelmoitavalla laitteella ja/tai graafisessa, kuvakepohjaisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit, Code Studio)
- Harjoitellaan vaiheittaisten ohjeiden laatimista ja noudattamista digitaalisissa ympäristöissä
- Arvioidaan ohjelmointiratkaisuja joidenkin kriteerien pohjalta (esim. toimivuus, luettavuus, tehokkuus)
- Hyödynnetään ohjelmointia oppiainesisältöjen harjoittelussa ja monialaisissa oppimisprojekteissa
Media ja tiedonhaku 6
- Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista sekä seurauksista
- Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta
- Tunnistetaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin
- Tunnistetaan erilaisia tekstilajeja monimediaisessa ympäristössä
- Keskustellaan teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä
- Keskustellaan teknologisten sovellusten hyödyntämistavoista ja toimintaperiaatteista
- Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla (ml. vieraat kielet)
- Harjoitellaan lähteiden käyttöä ja niiden merkitsemistä
- Opetellaan lähdekriittisyyttä; arvioidaan tiedon sekä tietolähteiden luotettavuutta
- Tunnistetaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen)
- Opitaan tuntemaan tekijänoikeuksien perusperiaatteet (esim. Kopiraittilan koulu 5.-6. lk)
- Käytetään CC Search-hakupalvelua
Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 6
- Eri laitteiden turvallinen käyttö
- Tutustutaan päivitysten merkitykseen
- Henkilötietojen turvallinen käyttö verkossa ja yksityisyysasetuksien muokkaaminen digitaalisissa ympäristöissä (yksityinen selaus, palveluiden käyttöehdot, turvallisuutta vaarantavat tilanteet ja tekijät mediaympäristöissä esim. netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe, seksuaalinen houkuttelu)
- Harjoitellaan tunnistamaan ja toimimaan mahdollisissa riskitilanteissa digitaalisessa ympäristöissä
- Keskustellaan verkossa kiusaamisen (esim. juoruilu, väärän tiedon levittäminen) ehkäisystä ja siihen suhtautumisesta (ruudunkaappauksen ottaminen ja tallentaminen), esim. Empatiapakkaus.fi
- Keskustellaan digitaalisten ympäristöjen tiedonkeruutavoista (esim. oman nettikäyttäytymisen jättämät digitaaliset jäljet)
- Keskustellaan teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksista kestävään tulevaisuuteen
- Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä
- Harjoitellaan ergonomisia toimintatapoja
- Toimitaan vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
- Hyödynnetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)
- Käytetään digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Pedanet, O365, GWE)
- Harjoitellaan TVT:n käyttämistä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä (esim. keskustelut, puhelut, videoyhteys)
- Havainnoidaan robotiikkaa ja tekoälyä yhteiskunnassa