Digitaitotaulukko oppilaiden osaamisesta E-6

Digitaitotaulukko opettajan käyttöön

ESIOPETUS (päivitetty 2022)
Käytännön taidot E
  • Harjoitellaan käyttämään laitteita (tietokone, mobiililaite) sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti.
  • Opetellaan laitteen käynnistäminen, sammuttaminen ja lataaminen.
  • Opetellaan sovellusten/ohjelmien avaaminen ja sulkeminen.
  • Opetellaan näppäimistön ja hiiren käytön alkeita.
  • Opetellaan poistamaan kuvat ja videot yms.
  • Opetellaan noudattamaan ja laatimaan yksinkertaisia digitaalisiin palveluihin liittyviä ohjeita.
  • Tutustutaan arjen teknologiaan havainnoiden ja keskustellen (ml. esineiden, laitteiden, digitaalisten ympäristöjen tunnistaminen ja nimeäminen).
  • Opetellaan digitaalisiin ympäristöihin liittyvää sanastoa.

Oma tuottaminen E

  • Harjoitellaan sovellusten käyttöä monipuolisesti (esim. kamera, video, Molla ABC, Pic Collage, Popplet, Ekapeli, ViLLE).
  • Harjoitellaan leikillisesti ja kokeillen kuvien ja videoiden käsittelyä.
  • Tutustutaan luokitellessa käsitekarttoihin ja opetellaan luomaan niitä yhdessä digitaalisesti.
  • Tehdään omia ja yhteisiä digitaalisia projekteja laajan tekstikäsityksen mukaisesti (esim. kuva-animaatio, video, digitaalinen kirja).
  • Harjoitellaan kokeillen toistuvia säännönmukaisuuksia.
  • Harjoitellaan toimintaohjeiden antamista ja noudattamista.
  • Harjoitellaan ratkomaan ongelmia ja tehtäviä yksin sekä yhdessä.
  • Suunnitellaan ja rakennellaan omia laitteita ja robotteja eri materiaaleista.
  • Harjoitellaan sovelluksilla/välineillä/ohjattavilla laitteilla ohjelmointia (toimintaohjeet, komennot).

Media ja tiedonhaku E

  • Keskustellaan erilaisista mediasisällöistä ja median käytöstä.
  • Harjoitellaan selaimen, hakusanojen sekä kuva- ja äänihaun käyttöä.
  • Tutustutaan robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin eri lähteiden avulla.
  • Keskustellaan verkossa olevan tiedon luonteesta ja luotettavuudesta.
  • Keskustellaan tekijänoikeuksista.

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus E

  • Harjoitellaan laitteiden ja digitaalisten ympäristöjen turvallista käyttöä.
  • Keskustellaan salasanojen ja käyttäjätunnusten turvallisesta käytöstä (ml. jakaminen).
  • Keskustellaan yksityisyydensuojan tärkeydestä.
  • Keskustellaan tuttujen mediasisältöjen ja digitaalisten ympäristöjen tiedonkeruusta (ml. suoratoistopalvelujen sisällön suositukset).
  • Opetellaan kuvaamisen sääntöjä (lupa kuvan ottamiseen/julkaisemiseen)
  • Opetellaan toimimaan, jos digitaalisessa ympäristössä kohtaa ongelman.
  • Tutustutaan ikärajamerkintöihin ja niiden merkitykseen.
  • Keskustellaan kestävästä teknologian käytöstä.
  • Harjoitellaan terveellisiä työasentoja ja tauottamista.
  • Harjoitellaan vuorovaikutusta digitaalisissa ympäristöissä hyvien tapojen mukaisesti.
  • Opetellaan emojien tarkoituksenmukaista käyttöä.
  • Harjoitellaan tunnistamaan kiusaamista ja häirintää sekä ratkaisemaan ristiriitoja digitaalisissa ympäristöissä.


1. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 1

  • Laitteiden (tietokone, tablet, Chromebook) käyttö
  • Käynnistäminen ja sammuttaminen
  • Asianmukainen käsittely; koulun käytänteet (ml. laitteen rikkoontuminen/katoaminen)
  • Näppäimistöön ja hiireen tutustuminen
  • Sovellusten ja ohjelmien avaaminen ja sulkeminen
  • Kirjautuminen palveluihin; otetaan käyttöön jokin näistä O365-, GWE-, Peda.net- ja/tai ViLLE-tunnukset
  • Harjoitellaan kuvien/videoiden/äänen/animaation tallentamista
  • Oppilas tutustuu selaimen käyttöön
  • Keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin tutustuminen (ks. lista)
  • Tutustutaan koulun tulostamiskäytäntöihin

Oma tuottaminen 1

  • Harjoitellaan kuvien/videoiden/äänen/animaation tuottamista ja muokkaamista.
  • Harjoitellaan tekstin tuottamista ja tekstinkäsittelyä
  • Tutustutaan kymmensormijärjestelmään
  • Harjoitellaan tehtävien tekemistä ja palauttamista digitaalisessa oppimisympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
  • Ohjelmoinnillisen ajattelun alkeet, kuten yksiselitteisten käskyjen antaminen ilman digitaalisia välineitä (esim. ruutupaperi/laattalattia) sekä sovelluksin/välinein (esim. Bee-Bot/Blue-Bot, Kubo, Scratch Jr, Code.org tms.)

Media ja tiedonhaku 1

  • Tutustutaan median vaikutuksiin oppijan arjessa
  • Tutustutaan kiinnostaviin mediasisältöihin ja harjoitellaan digitaalisista ympäristöistä kertomista
  • Tutustutaan tiedonhakuun internetissä  
  • Tekijänoikeudet esim. Kopiraittilan koulu 1.-2. lk.

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 1

  • Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö (esim. Spoofy)
  • Eri laitteiden turvallinen käyttö (mm. uloskirjautuminen, ml. Omien tiedostojen poisto tarvittaessa)
  • Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä
  • Tutustutaan terveellisiin työasentoihin ja harjoitellaan tauottamista
  • Harjoittelee säätämään työskentelyyn vaikuttavia laitteen ominaisuuksia tarkoituksen mukaisesti (esim. äänenvoimakkuus ja näytön kirkkaus)
  • Havainnoidaan teknologian ja robotiikan vaikutuksia arjessa
  • Harjoitellaan yhdessä työskentelyä


2. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 2

  • Kerrataan laitteiden (tietokone, tablet, Chromebook) asianmukainen käyttö ja käsittely
  • Käynnistäminen ja sammuttaminen
  • Sovellusten, ohjelmien sekä tiedostojen avaaminen ja sulkeminen sekä tarvittaessa langattomien yhteyksien tarkistaminen (Bluetooth, AirDrop, Wi-Fi) ja sovellusten oikeudet
  • Kerrataan omat tunnukset ja niiden käyttö tarpeellisiin palveluihin (Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
  • Opetellaan kuvien, videoiden, äänitteiden ja tiedostojen tallentaminen (esim. Peda.netiin, O365:een, GWE:n) sekä nimeäminen ja tallenteen löytyminen laitteelta.
  • Opetellaan kuvan/videon/äänitteen/tiedoston kopioiminen, siirtäminen ja poistaminen
  • Harjoitellaan näppäintaitoja; isot ja pienet alkukirjaimet, erikoismerkit, sananväli, rivinvaihto.
  • Harjoitellaan hiiren käyttöä; vasen ja oikea näppäin
  • Oppilas osaa käyttää selainta
  • Käytetään työskennellessä keskeisiä käsitteitä ja symboleita tarkoituksen mukaisesti (ks. lista)
  • Tutustutaan koulun tulostamiskäytäntöihin

Oma tuottaminen 2

  • Opetellaan kuvien/videoiden/äänen/animaation tuottamista ja muokkaamista
  • Harjoitellaan omien tuotosten laatimista (esim. animaatio)
  • Opetellaan kuvien (omien tai nettikuvien) liittäminen tiedostoon (esim. Word, Docs)
  • Harjoitellaan tekstin tuottamista (Word, Docs, Pages, ViLLE tms) ja muokkaamista (mm. tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta)
  • Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
  • Harjoitellaan vaiheittaisia toimintaohjeita; yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta.
  • Tunnistaa ohjelmoidessa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen
  • Tutustutaan ja harjoitellaan ohjelmointia välineillä ja/tai sovelluksilla (esim. Bee-Bot/Blue-Bot, Kubo, Scratch Jr., Code.org tms.)
  • Hyödynnetään digitaalisia välineitä havaintojen tekemiseen, tutkimiseen ja ongelmanratkaisuun
  • Hyödynnetään ohjelmointia oppiainesisältöjen harjoittelussa

Media ja tiedonhaku 2

  • Harjoitellaan tunnistamaan oman median käytön hyvät ja huonot puolet
  • Harjoitellaan kiinnostavista mediasisällöistä ja digitaalisista ympäristöistä kertomista sekä keskustelua kunnioittaen toisten mielipiteitä
  • Harjoitellaan tunnistamaan kaupallista sisältöä monimediaisessa ympäristössä ja huomioidaan digitaalisten tuotteiden maksullisuus
  • Harjoitellaan hyödyntämään erilaisia hakupalveluja ja -sanoja (ml. kuva- ja äänihaku)
  • Harjoitellaan hakemaan ja käyttämään luvallista materiaalia esim. CC Search-hakupalvelun käyttö
  • Harjoitellaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arviointia
  • Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä
  • Tutustutaan tekijänoikeuksiin ja siihen liittyviin käsitteisiin (tekijä, teos, oikeus, tekijänoikeus) esim. Kopiraittilan koulu 1.-2. lk

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 2

  • Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö (esim. Spoofy)
  • Eri laitteiden turvallinen käyttö (mm. uloskirjautuminen, ml. omien tiedostojen poisto tarvittaessa)
  • Keskustellaan sisältöjen julkaisemisesta ja jakamisesta sekä hyvien tapojen mukaisesta toiminnasta
  • Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä (mm. yksityisyydensuoja, tietojenkalastelu, toimintatavat epäasiallisissa/laittomissa tilanteissa, ruudunkaappauksen ottaminen)
  • Harjoitellaan terveellisiä työasentoja ja tauottamista
  • Osaa säätää työskentelyyn vaikuttavia laitteen ominaisuuksia tarkoituksen mukaisesti (esim. äänenvoimakkuus ja näytön kirkkaus)
  • Tutustutaan netikettiin, ikärajat, yksityiseen selaukseen (esim. Mediataitokoulu, Empatiapakkaus.fi)
  • Teknologian ja robotiikan vaikutusten ymmärtäminen arjessa
  • Harjoitellaan yhdessä työskentelyä ja palautteen antamista (esim. Peda.net, O365, GWE)
  • Harjoitellaan digitaalista viestintää (esim. ääni- ja videoviestit, Teams, Meet, Kaizala)



3. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 3

  • Kerrataan tarvittaessa edellisen vuoden perustaidot
  • Kerrataan näppäintaitoja sekä hiiren käyttö; isot ja pienet alkukirjaimet, erikoismerkit, sananväli, rivinvaihto, hiiren vasen ja oikea näppäin
  • Harjoitellaan tarvittavien ohjeislaitteiden ja -tarvikkeiden liittämistä sekä käyttämistä (esim. kuulokkeet, mikrofoni, hiiri, kamera, tulostin), myös langattomiin yhteyksiin liittyminen tarvittaessa
  • Keskustellaan, kuinka virrankulutukseen voi vaikuttaa
  • Opetellaan yleisimmät pikatoiminnot (kuten Ctrl+c, Ctrl+v ja ipadin kotinäppäin)
  • Opetellaan sivuhistorian tyhjentäminen
  • Tutustutaan yleisimpiin tiedostoformaatteihin ja niiden päätteisiin
  • Tutustutaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöön.
  • Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)

Oma tuottaminen 3

  • Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
  • Harjoitellaan kuvien ja muiden tuotosten muokkaamista, tallentamista ja jakamista
  • Harjoitellaan monimuotoista tuottamista useammalla välineellä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni.
  • Harjoitellaan yksinkertaisen digitaalisen käsitekartan tekemistä
  • Harjoitellaan tiedon esittämistä, välittämistä ja oman mielipiteen kertomista mediaesitystä hyödyntäen
  • Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
  • Harjoitellaan laatimaan toimintaohjeita ilman laitteita sekä testataan niiden toimivuutta
  • Harjoitellaan tunnistamaan ja korjaamaan virheitä toimintaohjeissa
  • Harjoitellaan käyttämään toisto- ja valintarakenteita ohjelmoinnissa
  • Harjoitellaan ohjelmointia ohjelmoitavilla laitteilla ja/tai graafisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit)
  • Hyödynnetään digitaalisia välineitä havaintojen tekemiseen, tutkimiseen ja ongelmanratkaisuun

Media ja tiedonhaku 3

  • Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista
  • Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta
  • Tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin monimediaisessa ympäristössä
  • Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla
  • Harjoitellaan hakusanojen käyttöä
  • Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä
  • Harjoitellaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arviointia tarkistamalla teksti- tai kuvalähteiden tekijä ja julkaisuyhteys
  • Tutustutaan tekijänoikeuksiin esim. Kopiraittilan koulu 3.-4. lk, sekä CC Search-hakupalvelun käyttöön

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 3

  • Eri laitteiden turvallinen käyttö
  • Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö
  • Harjoitellaan vahvan salasanan muodostamista
  • Harjoitellaan yksityistä selausta
  • Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä
  • Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä (mm. yksityisyydensuoja, tietojenkalastelu, toimintatavat epäasiallisissa/laittomissa tilanteissa, kiusaaminen ja kiusaamisen ehkäisy, esim. Empatiapakkaus.fi)
  • Keskustellaan erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksesta hyvinvointiin
  • Harjoitellaan hyvää työasentoa ja työskentelyn jaksottamista
  • Harjoitellaan sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
  • Harjoitellaan digitaalista viestintää; keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Pedanet, O365, GWE)



4. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 4

  • Harjoitellaan tarvittavien ohjeislaitteiden ja -tarvikkeiden liittämistä sekä käyttämistä (esim. kuulokkeet, mikrofoni, hiiri, kamera, tulostin), myös langattomiin yhteyksiin liittyminen tarvittaessa
  • Käydään läpi laitteen/sovelluksen uudelleen käynnistys häiriötilanteessa
  • Tutustutaan tarvittaessa sovellusten oikeuksien muuttamiseen
  • Opetellaan kansiorakenne (O365, GWE) sekä tallentaminen oikeaan kansioon ja/tai tiedostojen siirtäminen oikeaan kansioon pilvipalvelussa
  • Harjoitellaan koulutöiden keräämistä digitaalisesti talteen
  • Harjoitellaan tiedostojen jakamista; O365/GWE
  • Harjoitellaan sähköpostin (Outlook) käyttöä
  • Tutustutaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöön.
  • Tutustutaan oman oppimisen edistymisen seurantaan digitaalisessa ympäristössä
  • Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)

Oma tuottaminen 4

  • Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
  • Harjoitellaan monimuotoista tuottamista useammalla välineellä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni.
  • Harjoitellaan tiedon esittämistä, välittämistä ja oman mielipiteen kertomista mediaesitystä hyödyntäen
  • Harjoitellaan yksinkertaisen animaation tekemistä.
  • Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
  • Harjoitellaan laatimaan toimintaohjeita ilman laitteita sekä testataan niiden toimivuutta
  • Harjoitellaan tunnistamaan ja korjaamaan virheitä toimintaohjeissa
  • Harjoitellaan käyttämään toisto- ja valintarakenteita ohjelmoinnissa
  • Harjoitellaan ohjelmointia ohjelmoitavilla laitteilla ja/tai graafisessa ohjelmointiympäristössä (esim.Scratch, micro:bit)
  • Hyödynnetään digitaalisia välineitä havaintojen tekemiseen ja mittaamiseen yhdistäen automaatiota ja robotiikkaa
  • Hyödynnetään ohjelmointia oppiainesisältöjen harjoittelussa ja monialaisissa oppimisprojekteissa

Media ja tiedonhaku 4

  • Tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin monimediaisessa ympäristössä
  • Harjoitellaan tunnistamaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin
  • Keskustellaan ohjelmoinnin ja robotiikan läsnäolosta ympäröivässä yhteiskunnassa
  • Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla
  • Harjoitellaan hakusanojen käyttöä
  • Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä
  • Harjoitellaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arviointia tarkistamalla teksti- tai kuvalähteiden tekijä ja julkaisuyhteys
  • Harjoitellaan tunnistamaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen
  • Tutustutaan tekijänoikeuksiin esim. Kopiraittilan koulu 3.-4. lk, sekä CC Search-hakupalvelun käyttöön

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 4

  • Eri laitteiden turvallinen käyttö
  • Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö
  • Harjoitellaan vahvan salasanan muodostamista
  • Harjoitellaan yksityistä selausta
  • Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä
  • Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä (mm. yksityisyydensuoja, tietojenkalastelu, toimintatavat epäasiallisissa/laittomissa tilanteissa, kiusaaminen ja kiusaamisen ehkäisy, esim. Empatiapakkaus.fi)
  • Harjoitellaan hyvää työasentoa ja työskentelyn jaksottamista
  • Harjoitellaan sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
  • Harjoitellaan hyödyntämään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)
  • Harjoitellaan digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Peda.net, O365, GWE)


5. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 5

  • Tarvittaessa harjoitellaan tulostamisen asetusten perustoimintoja.
  • Tarvittaessa harjoitellaan (henkilökohtaiset laitteet) käyttöjärjestelmän asetusten muuttamista.
  • Harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman perusteita
  • Harjoitellaan esitysgrafiikkaohjelman perusteita
  • Harjoitellaan laskentataulukon tekemistä (esim. Excel, Sheets, Numbers)
  • Harjoitellaan käyttämään käytössä olevan laitteen karttasovelluksia
  • Opetellaan yleisimmät tiedostoformaatit ja niiden päätteet
  • Tutustutaan saman palvelun työpöytä- ja mobiiliversioihin
  • Kerätään koulutöitä talteen digitaalisesti
  • Hyödynnetään monipuolisesti digitaalisia ympäristöjä, laitteita ja ohjelmistoja eri oppiaineissa.
  • Kirjaudutaan ja harjoitellaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöä (esim. koearvosanat, viestintä).
  • Hyödynnetään oman oppimisen edistymisen seurannassa digitaalisia ympäristöjä
  • Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)
Oma tuottaminen 5

  • Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
  • Tuottamista useammalla eri välineellä yksin ja yhdessä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni.
  • Muokataan kuvia, videoita ja ääntä omiin tuotoksiin sopiviksi
  • Tehdään lyhyitä elokuvia/animaatioita hyödyntäen oppiainesisältöjä
  • Tuotetaan monimuotoisia tuotoksia digitaalisessa ympäristössä
  • Tuotetaan jokin kantaaottava tai vaikuttamaan pyrkivät mediasisältö (arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi, juliste, meemi)
  • Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
  • Tutustutaan 3D-mallintamiseen
  • Ohjelmoinnissa käytetään toisto- ja valintarakenteita.
  • Tunnistetaan ja korjataan virheitä toimintaohjeissa
  • Tuotetaan oma ohjelma ohjelmoitavalla laitteella ja/tai graafisessa, kuvakepohjaisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit, Code Studio)
  • Harjoitellaan vaiheittaisten ohjeiden laatimista ja noudattamista digitaalisissa ympäristöissä
  • Harjoitellaan arvioimaan ohjelmointiratkaisuja joidenkin kriteerien pohjalta (esim. toimivuus, luettavuus, tehokkuus)

Media ja tiedonhaku 5

  • Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista sekä seurauksista
  • Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta
  • Tunnistetaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin
  • Harjoitellaan erilaisten tekstilajien tunnistamista monimediaisessa ympäristössä
  • Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla sekä jäsentämään tietoa digitaaliselle käsitekartalle.
  • Harjoitellaan lähteiden käyttöä ja niiden merkitsemistä
  • Opetellaan lähdekriittisyyttä; arvioidaan tiedon sekä tietolähteiden luotettavuutta
  • Tunnistetaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen)
  • Opitaan tuntemaan tekijänoikeuksien perusperiaatteet (esim. Kopiraittilan koulu 5.-6. lk)
  • Harjoitellaan CC Search-hakupalvelun käyttöä

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 5

  • Eri laitteiden turvallinen käyttö
  • Tutustutaan päivitysten merkitykseen
  • Henkilötietojen turvallinen käyttö verkossa ja yksityisyysasetuksien muokkaaminen digitaalisissa ympäristöissä (yksityinen selaus, turvallisuutta vaarantavat tilanteet ja tekijät mediaympäristöissä esim. netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe, seksuaalinen houkuttelu)
  • Harjoitellaan tunnistamaan ja toimimaan mahdollisissa riskitilanteissa digitaalisissa ympäristöissä
  • Keskustellaan verkossa kiusaamisen (esim. juoruilu, väärän tiedon levittäminen) ehkäisystä ja siihen suhtautumisesta (ruudunkaappauksen ottaminen ja tallentaminen), esim. Empatiapakkaus.fi
  • Keskustellaan kohdennetuista digitaalisista sisällöistä sekä tiedonkeruutavoista
  • Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä
  • Keskustellaan erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksesta hyvinvointiin
  • Harjoitellaan ergonomisia toimintatapoja
  • Harjoitellaan vastuullisuutta ja sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
  • Hyödynnetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)
  • Käytetään digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Peda.net, O365, GWE)
  • Harjoitellaan TVT:n käyttämistä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä (esim. keskustelut, puhelut, videoyhteys)



6. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 6

  • Harjoitellaan tarvittaessa tiedostojen siirto eri laitteiden ja digitaalisten ympäristöjen välillä
  • Tutustutaan tarvittaessa sovellusten oikeuksien muuttamiseen
  • Tutustutaan käytössä olevien laitteiden helppokäyttötoimintoihin
  • Harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman perusteita
  • Harjoitellaan esitysgrafiikkaohjelman perusteita
  • Harjoitellaan laskentataulukon tekemistä (esim. Excel, Sheets, Numbers)
  • Harjoitellaan käyttämään käytössä olevan laitteen karttasovelluksia
  • Tutustutaan ja harjoitellaan saman palvelun työpöytä- ja mobiiliversioihin
  • Kerätään koulutöitä talteen digitaalisesti
  • Hyödynnetään monipuolisesti digitaalisia ympäristöjä, laitteita ja ohjelmistoja eri oppiaineissa.
  • Harjoitellaan liitetiedostojen lähettäminen sähköpostilla
  • Kirjaudutaan ja harjoitellaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöä (esim. koearvosanat, viestintä).
  • Hyödynnetään oman oppimisen edistymisen seurannassa digitaalisia ympäristöjä
  • Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)

Oma tuottaminen 6

  • Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää
  • Tuottamista useammalla eri välineellä yksin ja yhdessä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni
  • Muokataan kuvia, videoita ja ääntä omiin tuotoksiin sopiviksi
  • Tehdään lyhyitä elokuvia/animaatioita hyödyntäen oppiainesisältöjä
  • Tuotetaan monimuotoisia tekstejä digitaalisessa ympäristössä
  • Tuotetaan jokin kantaaottava tai vaikuttamaan pyrkivät mediasisältö (arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi, juliste, meemi)
  • Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)
  • Harjoitellaan 3D-mallintamista ja mahdollisuuksien mukaan 3D-tulostamista
  • Ohjelmoinnissa käytetään toisto- ja valintarakenteita.
  • Tunnistetaan ja korjataan virheitä toimintaohjeissa
  • Tuotetaan oma ohjelma ohjelmoitavalla laitteella ja/tai graafisessa, kuvakepohjaisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit, Code Studio)
  • Harjoitellaan vaiheittaisten ohjeiden laatimista ja noudattamista digitaalisissa ympäristöissä
  • Arvioidaan ohjelmointiratkaisuja joidenkin kriteerien pohjalta (esim. toimivuus, luettavuus, tehokkuus)
  • Hyödynnetään ohjelmointia oppiainesisältöjen harjoittelussa ja monialaisissa oppimisprojekteissa

Media ja tiedonhaku 6

  • Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista sekä seurauksista
  • Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta
  • Tunnistetaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin
  • Tunnistetaan erilaisia tekstilajeja monimediaisessa ympäristössä
  • Keskustellaan teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä
  • Keskustellaan teknologisten sovellusten hyödyntämistavoista ja toimintaperiaatteista
  • Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla (ml. vieraat kielet)
  • Harjoitellaan lähteiden käyttöä ja niiden merkitsemistä
  • Opetellaan lähdekriittisyyttä; arvioidaan tiedon sekä tietolähteiden luotettavuutta
  • Tunnistetaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen)
  • Opitaan tuntemaan tekijänoikeuksien perusperiaatteet (esim. Kopiraittilan koulu 5.-6. lk)
  • Käytetään CC Search-hakupalvelua

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 6

  • Eri laitteiden turvallinen käyttö
  • Tutustutaan päivitysten merkitykseen
  • Henkilötietojen turvallinen käyttö verkossa ja yksityisyysasetuksien muokkaaminen digitaalisissa ympäristöissä (yksityinen selaus, palveluiden käyttöehdot, turvallisuutta vaarantavat tilanteet ja tekijät mediaympäristöissä esim. netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe, seksuaalinen houkuttelu)
  • Harjoitellaan tunnistamaan ja toimimaan mahdollisissa riskitilanteissa digitaalisessa ympäristöissä
  • Keskustellaan verkossa kiusaamisen (esim. juoruilu, väärän tiedon levittäminen) ehkäisystä ja siihen suhtautumisesta (ruudunkaappauksen ottaminen ja tallentaminen), esim. Empatiapakkaus.fi
  • Keskustellaan digitaalisten ympäristöjen tiedonkeruutavoista (esim. oman nettikäyttäytymisen jättämät digitaaliset jäljet)
  • Keskustellaan teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksista kestävään tulevaisuuteen
  • Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä
  • Harjoitellaan ergonomisia toimintatapoja
  • Toimitaan vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
  • Hyödynnetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)
  • Käytetään digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Pedanet, O365, GWE)
  • Harjoitellaan TVT:n käyttämistä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä (esim. keskustelut, puhelut, videoyhteys)
  • Havainnoidaan robotiikkaa ja tekoälyä yhteiskunnassa

 

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä