Ohjelmointi

Lohko-ohjelmointi

Ohjelmointi Lego Mindstorms Education EV3 Classroom -sovelluksessa tapahtuu lohkoin.


Moottorit ja liike
Moottorit yhdistetään porttien A-D kautta.

Esimerkki moottori- ja liikelohkoista:


Liike määritellään kiertona, asteina tai aikana.


Näyttö ja äänet
Näyttöön voi ohjelmoida erilaisia ilmeitä ja tekstiä. Näppäimistön valon väriä voi vaihtaa ja ohjelmoida erilaisia ääniä.

Esimerkki näyttö- ja äänilohkoista:


Sensorit
Sensorit yhdistetään portteihin 1-4. 

Esimerkki värisensorin mahdollisista lohkoista:


Esimerkki kosketussensorin mahdollisista lohkoista:



Esimerkki gyrosensorin mahdollisista lohkoista:


Esimerkki ultraäänisensorin mahdollisista lohkoista:

Python-ohjelmointi

Lego Mindstroms EV3 -robottia voi ohjelmoida myös Python-ohjelmoinnilla käyttämällä MicroPythonia. Tätä varten täytyy ladata EV3 MicroPython microSD-kortille ja käynnistää EV3, kun microSD-kortti on asetettu EV3:n korttipaikkaan. Ladattava ohjelmisto löytyy Lego Education -verkkosivulta.