Innovaatiotyöpaja: positiivinen ötökkä

Tämä innovaatiotyöpaja soveltuu niin ala- kuin yläkouluun, ja miksei myös lukioon ja aikuisillekin. Työpajan kesto on kaksi tuntia, eikä pajan pitäminen vaadi opettajalta erityisosaamista. (Alakouluun paja vaatii todennäköisesti joko enemmän aikaa tai muuta helpotusta)

KYSY LIGHT A BOTILTA / MEDIAKESKUKSELTA LAINAAN MOOTTOREITA JA PARISTOKOTELOITA!

*ilmiöpohjainen oppiminen, makerkulttuuri, steam

- soveltuminen historian opetukseen: lisää luentoon/pohjatunteihin tekniikan/keksintöjen historiaa

Ilmiö: innovointi, keksiminen
Työskentelytapa: tiimityö, tekemällä oppiminen
Pedagogisia tavoitteita:

  • Ongelmanratkaisutaidot
  • Rohkeutta kokeilla ja yrittää
  • ”Think out of the box”
  • Yritä - epäonnistu - yritä - onnistu
  • Tiimityöskentely
  • Rakentelu, väsääminen (maker)
  • STEA(M) (Science, technology, engineering, arts (math))
    • Matematiikka on tässä optio, mahdollisuus lisätä esim. Rakentamisen tai dc-moottorin (sähköoppi) kautta.

Oppilaat rakentavat positivisen ötökän, joka näyttää hauskalta ja jossa on jotain hauskaa liikettä. Erityisenä ongelmana on moottorin liittäminen ötökkään ja moottorin pyörivän liikkeen valjastaminen ötökkään halutulla tavalla. Moottorin akseliin on myös aika hankala kiinnittää mitään. Tämä onkin yksi tämän tehtävän ”juju”.



Tarvikkeet: 
  • noin 5kpl pieniä dc-moottoreita, sama määrä soveltuvia paristokoteloita. Vinkki: opettajan kannattaa tehdä johtoihin etukäteisvalmisteluita, jotta kytkeminen on helppoa. On/off kytkin paristokotelossa on kätevä. Moottoriin kannattaa laittaa johdot kiinni mahdollisimman hyvin (kolvaus&kutistesukka/kuumaliima - kysy apua esim. teknisentyön opettajalta!) Huom: Light a Botilta lainattaessa johdotuksien tekemistä ei tarvitse tehdä.
  • Kuumaliimapistooli
  • Jonkinmoinen valikoima erilaista soveltuvaa askartelutarviketta (esim. puu- ja jäätelötikut, pahvi, kanaverkko, rautalanka, kuminauhat, piippurassit, väripaperit, askarelupallot, viinipullon korkit jne,)


Tuntisuunnitelma:
1. Johdanto (5-10 min)
- Opettajan alustus aiheeseen: mikä on innovaatio ja innovointi, miten voidaan innovoida ja mitä se pitää sisällään.
2. Oppilaiden työskentelyä (noin 70min)
- rakentamista ja väsäämistä
3. Töiden esittely (10 min)
- Tiimit esittelevät työnsä koko luokalle

Johdannon pituudella voit ohjata hieman kokonaiskestoa. Nohevalle ja aktiiviselle ryhmälle riittää rakenteluun usein noin tunti.

Löydät opettajalle tarkoitetut diat täältä. Diat on tehty englanniksi ja niitä käytettiin yläkoulussa kansainväliselle oppilasryhmälle.

”Luennossa” käytettiin esimerkkeinä hakaneulaa: siinä ei ollut ehkä ideaa ensin, vaan innovaatio oli enemminkin sattumaa. Toki keksijä Walter Hunt oli keksijä. Hänen tarinansa myös sinänsä mielenkiintoinen. Hän keksi myös ompelukoneen.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hakaneula

https://www.investors.com/news/management/leaders-and-success/safety-pin-sewing-machine-inventor-walter-hunt/

Toisena esimerkkinä dioissa on kompassi, jossa magneettinen ilmiö havaittiin ehkä ensin ja käyttötarkoitus mahdollisesti keksittiin myöhemmin. Kiinan ja euroopan historia tältä osin on myös ihan mielenkiintoinen.

Idea kuitenkin on, että innovaatio itsessään voi olla pieni ja yksinkertainen, mutta vaikutukset suuret. Toisaalta valmiita olemassa olevia innovaatioita voi myös yhdistää uudella tavalla.

Ekstrana tai vaihtoehtona voi käyttää myös polkupyörää, jonka innovointiprosessia on avattu mielenkiintoisesti artikkelissa (löytyy omasta kansiosta täältä)

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä