6. Tulostusasento

Tulostusasento

3D-tulostuksessa on äärimmäisen tärkeää hahmottaa miten tulostus käytännössä tapahtuu,jotta voit asettaa objektisi oikeaan asentoon. Toisaalta hahmotat myös, millaista objektia et voi tulostaa yhtenä kappaleena.

Tulostusasentoa muokataan yleensä tulostusohjelmassa, mutta tämä kannattaa pitää myös suunnittelussa mielessä ja ehkä kääntää työ tulostusvalmiiksi - näet paremmin jo tässä vaiheessa mahdolliset ongelmat.



Tulostus siis tapahtuu alhaalta ylöspäin. Alapuolella on oltava tukimateriaalia uudelle tulosteelle ja toisaalta tarpeeksi pintaa, jotta objekti pysyy tulostettaessa paikallaan. Ylempi pyramidi tulostuisi oikein, mutta alempi epäonnistuisi välttämättä. Se ei ole edes suunnitelualustalla vaan leijuu ilmassa. Fail.

Joissain tulostimissa on erikseen tukimateriaalitulostus ja tietyiltä osin se tulee usein automaattisesti. Esimerkiksi ylösalaisin olevassa pyramidissa, tulostin saattaisi tehdä tukikuutiota pyramidin ylle. Tulostushukka olisi kova ja samoin jälkityö olisi mieletön (nyrhiä ylimääräiset veitsellä pois). Ja silti tulostus voisi epäonnistua.

Tukimateriaalia tulostavilla laitteilla on tuelle oma materiaalirulla. Tämä materiaali on usein helposti hajoavaa ja saattaa liueta vaikka saippuapesuun. Tukimateriaaleja on erilaisia.

Tehtävä 1

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Yllä näet kuvan ihmisestä. Pohdi tämän tulostusta.

1. Mitä mahdollisia ongelmia näet tässä, tulostamisen näkökulmasta?


2. Miten ratkaisisit ongelmat?

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Tehtävä 2

Teit edellisessä tehtävässä Golfmailan säilytyslaatikolla. Laita / käännä objektit tulostuskuntoon. Muista, että maila on oma irrallinen objekti. Älä tulosta sitä kiinni laatikkoon. Ota työstäsi screenshotti ja palauta kuva.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä