Sekalaisia leikkejä

HIPPA- JA JUOKSULEIKIT

 

Jäädytyshippa

 

Halaushippa


Pallohippa

 

Parihippa

 

Taskulamppuhippa

hipalla taskulamppu ja valokiilan osuessa leikkijä jää seisomaan jalat haaralleen. Pelastaa voi ryömimällä kaverin jalkojen alta.

Daniel ja leijona

Ulkotila. Ison piirin keskellä nukkuu leijona kyykistyneenä. Muut leikkijät lähtevät varovasti hiipimään sitä kohti. Äkkiä leijona herää ja karjaisee pelottavasti ja lähtee ajamaan muita takaa. Ohjaaja huolehtii, että takaa-ajoa tapahtuu vain hetki ja sitten hän kutsuu leijonan takaisin. Kaikki kiinni saadut muuttuvat leijoniksi ja menevät keskelle.

 

Tiikeri ja vuohet

Valitaan kolme tiikeriä, muut ovat vuohia. Aloitusmerkistä kaikki leikkijät lähtevät juoksemaan ympäri leikkialuetta. Tiikerit ärjyvät ja vuohet määkivät liikkuessaan. Kun tiikeri saa vuohen kiinni, hän kuljettaa sen omaan kotipesäänsä. Leikki loppuu, kun kaikki vuohet ovat tiikerien pesissä.

 

Noidan sauva

Noita pitää sauvaa kädessään ja muut matkivat tarkasti hänen liikkeitään (kuin Peili – leikissä). Jos noita hyppii tasajalkaa, muutkin hyppivät tasajalkaa ja niin edelleen. Mutta kun noita pudottaa sauvan, hän lähtee jahtaamaan muita. Se, joka saadaan ensimmäiseksi kiinni, saa olla seuraava noita.

 

Ota ohjaaja kiinni! (Juoksu – ja huutotehtävä)

Lapset yrittävät ottaa ohjaajan kiinni (matka ei saa olla pitkä), mutta koko matkan täytyy juosta ja huutaa sen, mikä keuhkoista lähtee.


 

RYHMÄTEHTÄVIÄ

 

Mukin täyttäminen

Ryhmä istuu maassa jonomuodostelmassa, ensimmäisellä on lusikka ja viimeisellä on muki. Jonon ensimmäinen laittaa lusikan täyteen vettä ja siirtää sen takanaistuvalle. Näin lusikka siirretään jonon loppuun saakka, jossa viimeinen kaataa lusikan veden mukiin. Voittajajoukkue on se, joka saa mukinsa ensimmäiseksi täytettyä vedellä.

 

Suopungin / lasson heitto

Piirrä heittäjää varten syöttörinki, josta ei saa poistua. Asettele keilat laajalle alueelle, ei liian lähelle toisiaan. Tehtävänä on suopunkia heittämällä napata mahdollisimman monta keilaa (voi olla esim. vedellä täytettyjä törppöjä). Heittäjällä on huivi silmillään, jotta hän ei näe. Muut antavat hänelle ohjeita heittosuunnasta ja heiton voimakkuudesta. Heittäjällä on kolme yritystä, joiden jälkeen heittäjää vaihdetaan.

 

Samalla idealla voidaan toteuttaa pallon vieritys. Maahan on merkitty / piirretty ruutuja, joille on annettu oma pistearvo. Tarkoitus on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä. Heittäjällä on huivi silmillään ja muut antavat hänelle ohjeita heittosuunnasta ja heiton voimakkuudesta. Tehtävän voi toteuttaa myös sisällä käyttämällä maalarinteipistä tehtyä ruudukkoa ja pallojen sijasta esimerkiksi kevyitä puukiekkoja tai – nappeja.

 

Tikkataulu

Ryhmän tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä heittämällä vuorotellen tikkaa. Soveltuu esim. pienryhmille, joille ei välttämättä toimi perinteiset ryhmätehtävät.

 

Ilmapallotehtäviä

 

  1. Yhteistyötä tehden ryhmän on pidettävä kaikki ilmapallot yhtä aikaa ilmassa.
  2. Järjesteltävä ilmapallot ilmassa värien mukaan (esim. oikea laita vihreät, vasen siniset)
  3. Jokaisella ryhmän jäsenelle on kolme ilmapalloa: yksi kädessä ja kaksi maassa odottamassa. Jokainen pomputtaa palloaan, kaikki pallot on pidettävä liikkeessä. Ohjaaja nimeää aina henkilön, jonka vuoro on seuraavaksi ottaa lisäpallo peliin. Saako ryhmä kaikki pallot peliin ja pysyvätkö ne ilmassa?

 


 

Ketjussa

Ryhmä seisoo pitkässä jonossa siten, että kaikki seisovat oman alustansa päällä. Jonon viimeinen alusta on tyhjä. Aloitusmerkistä viimeisenä seisova henkilö lähettää tyhjän istuinalustan eteenpäin henkilöltä toiselle ja asetetaan maahan. Kaikki henkilöt astuvat askeleen eteenpäin niin, että viimeinen alusta jää jälleen tyhjäksi. Leikkiä voidaan jatkaa määrätty aika tai tällä tavalla voidaan siirtyä paikasta A paikkaan B.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä