Evoluutio
********************************************************
Pelissä edetään evoluutiota ylöspäin.
Kaikki pelaajat ovat alussa ameeboja. Ameeban kohdatessa toinen ameeba, he ottelevat kivi-sakset-paperi-kisalla ja voittaja etenee ylöspäin evoluutiossa ja häviäjä putoaa alaspäin.
Eteneminen on seuraava
AMEEBA --> TORAKKA
TORAKKA --> JÄNIS
JÄNIS --> GORILLA
GORILLA --> IHMINEN.
Kun pelaaja saavuttaa IHMINEN- tason, hän vapautuu pelistä.
*********************************************************
Läpsy
Pelaajat asettuvat vatsalleen rinkiin lattialle. Pelaajat asettelevat kätensä, niin, että jokaisella on yksi käsi toisen käden yli ja toisen ali. Saadaan aikaiseksi "läpsyrinki". Aloittaja laittaa läpsyn liikkeelle ja läpsy voi edetä seuraavalla tavalla:
Yksi läpäytys --> suunta jatkuu
Kaksi läpäytystä --> suunta vaihtuu.
Muutaman harjoituskierroksen jälkeen peliä voi vaikeuttaa tiputtamalla virheitä tekevien pelaajien kädet pelistä pois.
**************************************************************
Swish-bäng-pong
Pelaajat seisovat ringissä. Yksi laittaa viestin liikkeelle heilauttamalla käsiään sivuille ja sanomalla SWISH. Viesti jatkaa kulkuaan samaisella ohjeella pelaajalta toiselle. Halutessaan pelaaja voi palauttaa viestin takaisinpäin nostamalla kädet "peiliksi" ja sanomalla PONG, jolloin viesti palaa takaisin kulkusuuntaansa. Viestiä voi siirtää myös toiselle laidalle rinkiä nostamalla kädet "aseeksi" ja osoittamalla toista pelaajaa sanomalla BÄNG, jolloin viestin vastaanottanut pelaaja jatkaa sanomalla SWISH haluaamansa suuntaan.
**************************************************************
Pitkä - pätkä - pallero
Yksi pienempien oppilaiden suosikki. Oppilaat toimivat leikinjohtajan sanoman mukaan:
PITKÄ --> oppilaat nostavat kätensä ylös ja kurottautuvat mahdollisimmin pitkälle
PÄTKÄ --> oppilailla on kädet sivuilla ja seisovat tavallisesti suorassa
PALLERO --> oppilaat menevät maahan pieneksi palleroksi.
Leikkiä voi vaikeuttaa tiputtamalla virheitä tekevä pelaaja, pelaaja joka on viimeisenä valmis tai peliä voi hämmentää myös näyttämällä itse vääriä liikkeitä.
************************************************************
Valitse kahdesta:
Tässä leikissä oppilaiden täytyy valita kahdesta vaihtoehdosta toinen. Välille ei voi jäädä, vaan joku mielipide on perustettava.
Oppilaat siirtyvät esimerkiksi luokkatilassa seinältä toiselle (leikinjohtaja näyttää aina, että kummassa reunassa on kumpikin vaihtoehto).
Esim. tuolla reunassa on mansikka ja tuolla banaani
JÄÄTELÖ - HATTARA
KESÄLOMA - TALVILOMA
JOULULAHJA - SYNTTÄRILAHJA
PITSA - KEBAB
SALMIAKKI - HEDELMÄKARKKI
KAALILAATIKKO - MAKSALAATIKKO
PIIMÄ - MAITO
jne..
*********************************************************
Palloralli/tyynyralli/ankkaralli
Pelaajat istuvat / seisovat ringissä. Pelaajat ottavat jaon kahteen ja 1:set muodosta yhden joukkueen ja 2:set muodostavat toisen. Tyynyt /ankat/pallot annetaan vastakkaisen joukkueen jäsenille eri puolille rinkiä. Pelin tavoitteena on saavuttaa toisen joukkueen peliväline, siirtämällä vain ja ainoastaan omaa pelivälinettä oman joukkueen jäsenelle ringissä. Vastajoukkueen pelivälinettä tulee joko koskettaa tai ohittaa se ringissä.
*******************************************************
Torakkajono
Oppilaista tulee torakoita. Torakat kulkevat kyykyssä lattialla silmät kiinni, sormet torakoiden sarvina pään päällä. Kun torakka "törmää" toiseen torakkaan, he jatkavat yhdessä kulkemista kyykyssä ja silmät kiinni. Huomioithan turvallisuussäännöt oppilaille ennen pelin alkua (ei saa mennä vauhdilla, kulje varovasti). Torakat jatkavat kulkuaan niin pitkään, ennenkuin ovat yhtä suurta torakkakulkuetta koko luokka.
*****************************************************
Peppuhippa
Oppilaat istuvat lattialle peppu kiinni maahan. Yksi pelaajista on vapaaehtoinen hippa ja lähtee jahtaamaan muita pelaajia nostamatta takapuolta maasta irti (muutkin etenevät samalla tavalla lattialla). Kosketuksesta hippa vaihtuu.
Variaatio: peliä voi pelata myös niin päin, että pelin alussa nimetään yksi oppilas, kenet yritetään saartaa peppukiitämällä. Tämä "saarrettava" oppilas voi pelastautua huutamalla jonkun toisen oppilaan nimen, jota muut yrittävät tämän jälkeen saartaa.
*******************************************************
Espanjalainen kauppa
1 oppilaista on myyjä, joka asettuu yhden pöydän taakse seisomaan. Loput oppilaista muodostavat pöydän eteen jonon. Jokainen oppilas yrittää vuorollaan elekielellä saada myyjältä ostettua haluamansa asian/tavaran/esineen. Myyjän tehtävänä on arvata, mitä ostaja on vailla. Tässä pelissä ostaja ei saa puhua. Jos myyjä ei arvaa, mitä ostaja haluaa, siirtyy ostaja jonon viimeiseksi. Myyjää voi vaihtaa halutessaan tai jos myyjä arvaa ostettavan tuotteen, hän pääsee ostajaksi ja seuraava jonossa myyjäksi.
**********************************************************
Aalto
Seistään ringissä silmät kiinni, pidetään toisia käsistä kiinni. Ohjaaja laittaa liikkeelle aallon. Aalto etenee ringissä nostamalla kättä aallon lailla. Kuka tahansa voi omalla vuorollaan yrittää vaihtaa aallon kulkusuuntaa.
********************************************************
Irvistelyjono
Tarkoituksena irvistellä jonossa edessä seisovalle ilman, että jää kiinni irvistelystä ja samalla täytyy yrittää "narauttaa" takana oleva irvistelystä. Jos jää kiinni, oppilas siirtyy jonon perälle.
Kommentit
Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin