Mardi 10.8.2010

Le carnet de voyage de Miika

Tiistaipäivä alkoi ranskalaisella aamiaisella. Se koostui mm. sämpylästä, voisarvesta ja erilaisista makeista leivoksista. Meille myös tarjottiin kahvi tai tee pöytään ja lasillinen appelsiinimehua tuli pyytämättäkin. Aamiainen olikin täyttävä.

Aamiaisen jälkeen lähdimme kohti Champs-Élysées -bulevardia. Kävimme siellä eri kaupoissa, kuten Virgin Megastoressa (samanlainen kuin Anttilan levyosastoa Suomessa) ja Sephorassa, joka on hajusteliike, jossa Prinsessa Diana kävi usein ennen kuolemaansa. Hajusteiden tuoksu oli todella vahva, paikoin liiankin.

Champs-Élysées –katua pitkin jatkoimme eteenpäin kohti Riemukaarta, joka oli iso ja todella yksityiskohtainen. Ylös emme menneet, mutta alapuolella kävimme. Riemukaaren jälkeen lähdimme nousemaan mäkeä ylös Sacré Cœuria kohti. Matka ei ollut kovinkaan pitkä, mutta nousu oli paikoin jyrkkä. Matkalla oli muun muassa Amélie -elokuvan ravintola ja kauppa.

Ylös päästyämme näimme Sacré Cœurin koko loistossaan. Se oli iso kirkko ja sieltä oli todella hienot näkymät. Kirkko oli sisältä upea kaikkineen lasimaalauksineen ja alttareineen.

Lähdimme Sacré Cœurilta kohti hotellia. Illasta me aioimme lähteä jokilaivaristeilylle, mutta sade vesitti suunnitelmat. Päätimme lähteä metrolla Pompidou-keskuksen lähelle olevaan elokuvateatteriin, mutta kello oli jo paljon ja kaikki olivat jo väsyneitä. Osa meistä lähti suoraan hotellia kohti, mutta osa jäi läheiseen kahvilaan kahville ja iltapalalle.

Vaikka illalla jouduimme matkustamaan metrossa pari tuntia turhaan sateen takia, näimme kuitenkin Pariisia yöllä mm. Pompidou-keskusta. Opimme myös käyttämään metroa.

Le carnet de voyage de Santeri

Heräsimme kello 8.30 ja aamupala odotti yhdeksältä. Väsytti jo paljon, mutta emme Miikan kanssa antaneet sellaisen asian menoa haitata. Juomaostosten kautta suuntasimme metrolla kohti Champs-Élyséetä, ja porukka suorastaan ryntäsi kadulla sijaitseviin kauppoihin.

Matka jatkui pienen kauppakiertelyn jälkeen kohti Riemukaarta. Kaukaa se näytti aika normaalilta, mutta läheltä katsottua se loi todella suuren vaikutuksen. Olen varma, että palaan sitä katsomaan tulevaisuudessa.

Montmartren kaupunginosassa näimme Amélie-elokuvasta tutun kahvilan, ja kävimme myös elokuvan kaupassa. Nämäkin näyttivät paljon hienommilta oikeasti, tottakai. Sacré-Cœur oli mielestäni yksi reissun hienoimmista rakennuksista, aivan mahtava kirkko! Valitettavasti sisällä kuvaaminen oli kiellettyä.

Hotellilla lepäämisen jälkeen tarkoitus oli mennä jokilaivaristeilylle, mutta sade sotki suunnitelmat. Osa palasi metrolla hotellille, ja osa (mukaan lukien minä ja Miikka) jäimme vielä kahvilaan istumaan iltaa, ja palasimme myöhemmin takaisin. Jokilaivaristeilylle päätimme lähteä toisena iltana. Myöhään meni, mutta siihen oli jo totuttukin.