Kreikka, Sapes

Liikkuvuusjakso Kreikassa 2.4.-9.4.2022

Iisalmen lyseon tiimi lähti koronan aiheuttaman vuoden viivästyksen jälkeen lauantaina 2.4. aamuvarhaisella kohti Kreikkaa. Matkaan lähdettiin Iisalmen rautatieasemalta aamujunalla puoli viiden jälkeen kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Alla olevassa kuvassa matkalle osallistuvat odottavat ensimmäisen lennon lähtöä kohti Müncheniä Helsinki-Vantaalla.

Lennot olivat koko alkumatkan ajan hieman myöhässä. Ensin Münchenissä ja sen jälkeen Ateenassa. Sekä Münchenin että Ateenan lentokentillä täytyi pitää kiirettä, että ehdimme jatkolennoille. Kaikista tärkeintä kuitenkin oli se, että viimeinen lento Ateenasta Alexandroupoliin oli hieman edellä aikataulua. Isännät olivat järjestäneet opiskelijoille kyydin tilataksissa Sapesiin isäntäperheiden luokse. Perillä olimme vaille kymmenen illalla.

Sunnuntaina oli vapaa-aikaa isäntäperheiden kanssa. Varsinainen hankeohjelma alkoi maanantaina klo 9 koululla. Koululla jokaisen maan opiskelijat esittelivät etukäteen tehtyjä esitelmiä ilmastonmuutoksen vaikutuksista omaan maahansa. Alla olevissa kuvissa on lyseon opiskelijoiden esittelyvuoro.

Tiistaina projektissa mukana olevat opiskelijat ja opettajat pääsivät seuraamaan Ateenan yliopiston tutkijoiden pitämää vuorovaikutteista luentoa ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista. Niin kuin alla olevasta kuvasta voi nähdä, tutkijoiden oma tieteellinen tausta oli varsin monipuolinen.

Luennolla käsiteltiin aluksi havaintojen tekemistä osana ilmastotkimusta. Sen jälkeen kerrottiin Euroopan avaruusjärjestön (ESA) Sentinel-satelliittien merkityksestä ja niiden keräämästä tiedosta. Lopuksi Stavroula Sigourou kertoi Rodopin aluen (jolla Sapes sijaitsee Kreikassa) maantieteestä. Opimme, että alueella sijaitsevat isoimmat vuoret ovat nimeltään Rhodopi, Zonaia ja ja Ismaros. Suurimmat joet ovat Evros ja Nestos (johon pääsimme tutustumaan torstaina). Ja suurimmat järvet ovat Vistonida ja Ismarida. Luentonsa lopuksi Sigourou esitteli urbansaatiokehityksen vaikutuksia eri puolilla maapalloa ja ennen kaikkea sen vaikutuksia ilmastonmuutokseen.

Tiistain toisessa teoriaosuudessa pääsimme seuraamaan paikallisen Draxis-yhtiön edustajien ilmastodatan keräämiseen ja ilmanlaatuun vaikuttaviin tekijöihin liittyvää esitelmää. Ilmastopäästöjen lähteistä esiteltiin liikenteen, teollisuuden, ilmastonmuutoksen ja luonnon normaalien kehityskulkujen (tulipalot, tulvat, tulivuorenpurkaukset, maanjäristykset) vaikutukset. Sen jälkeen nostettiin esille ilmansaasteiden vaikutukset terveydelle ja ympäristölle. Lopulta esiteltiin melko kattavasti välineistöä, jolla ilmanlaatua voidaa mitata ja seurata. Pääpaino esittelyssä oli ahaisemman hintaluokan sensoreissa, jollainen on tarkoitus hankkia osana projektia kaikkiin projektissa mukana oleviin kouluihin. Konkreettisina esimerkkeinä kerrottiin tarkemmin AQHub:sta (ilmastotiedon tietovarasto), WairIT:stä (matkapuhelinkäyttöön suunniteltu appi, joka tarjoaa sensoreiden välittämää ilmastotietoa), MENIoR:sta (digitaalinen sovellus, joka tarjoaa tietoa sisäilman epäpuhtauksista) ja HackAIR:sta (hyödyntää AQHub:ssa olevaa tietoa ja sen avulla käyttäjä voi muodostaa haluamansa ilmanlaadun ennusteen tietylle maantieteelliselle alueelle). Alla olevassa kuvassa on esimerkki Kreikan lähialueella olevista HackAir:ssa olevista sensoreista kartalle sijoitettuina.

Tiistaina iltapäivällä projektiväelle oli järjestetty myös tapaaminen Sapesin kaupunginjohtajan kanssa. All olevassa kuvassa kaupunginjohtaja on pitämässä tervetulopuhetta.

Tiistaina iltapäivällä pääsimme vielä kaupunkiretkelle tutustumaan läheiseen rannikolla sijaitsevaan isompaan kaupunkiin Komotiniin ja sen historiaan. Otimme perinteisen "jalkapallojoukkueen peliä edeltävän kuvan" bysanttilaisajalta periytyvien linnoituksen raunioiden edessä. Komotinin linnoitus on rakennettu 300-luvulla eaa turvaamaan lähellä kulkenutta valtatietä. Keisari Theodosius I:n aikaan 300-l lopulla Komotinin kaupungilla katsottiin olevan tärkeä strateginen merkitys Bysantin keisarikunnalle. Linnoitus säilyi verrattain hyvässä kunnossa aina 1900-luvun alkuun saakka, jolloin se tuhoutui alueella vuorotellen valtaa pitäneiden ottomaanien, bulgarialaisten ja kreikkalaisten käsissä.

Keskiviikkona aloitimme päivän luennolla mobiiliaplikaation suunnittelussa huomioon otettavista asioista. Saimme Yhdysvalloissa matkapuhelimen käyttäjille tehdyn tutkimuksen tuloksista tietoomme, että keskimääräisellä matkapuhelimen käyttäjällä on yli 100 aplikaatiota asennettuna puhelimeensa. Keskimääräinen tutkimuksen kohteena ollut aikuinen käytti päivittäin matkapuhelintaan 3 tuntia 45 minuuttia ja tarkasti tai käytti matkapuhelintaan 63 kertaa yhden päivän aikana. Mobiiliappien suunnitteluun liittyen meille kerrottiin, että ensimmäinen askel on opetella joku ohjelmointikieli. Yleisimmin matkapuhelinappien osalta käytetyt ohjelmointikielet ovat kuulemamme mukaan Java, Kotlin, Swift, JavaScript, C++ ja Python.

Iisalmen lyseon opiskelijat ovat jo päässeet aikaisemmin tutustumaan Pythoniin Peitsa Vetelin opastamana. Ohjelmointikielten esittelyn lisäksi saimme kuulla muista appien suunniteluun liittyvistä toiminnallisuuksista, kuten esimerkiksi Bluetoothista, NFC:stä, GPS:stä, gyroskooppisista sensoreista ja kameroista. Android-puhelimilla tarvitaan lisäksi Android-studion osaamista ja iOS-laitteilla Xcode:n osaamista. Lopuksi esiteltiin Erasmus-projektia varten suunniteltavan applikaation perusrakennetta. Tarkoituksena on, että jokaiseen projektissa mukana olevaan kouluun hankitaan ilmanlaatua alueella mittaava sensori ja nämä sensorit välittävät tietoa applikaatioon, josta jokainen voi käydä tarkistamassa hankepaikkakuntien sen hetkisen tilanteen.

Päivän päätteeksi kävimme vielä vierailulla läheisessä Alexandroupoliin kaupungissa. Alla oleva kuva on otettu kaupungin pääkirkon portailla.

Torstaina ohjelmassa oli retkipäivä. Suuntasimme aamupäivällä aluksi antiikin aikaisen Filippin kaupungin raunioille. Apostoli Paavali rantautui perimätiedon mukaan läheiseen rannikolla sijaitsevaan Kavalan kaupunkiin ja jatkoi sieltä matkaa Filippiin. Paavali kastoi Filippissä Lidia nimisen naisen kristityksi. Lidiasta tuli näin ensimmäinen nykyisen EU:n alueella kastettu kristitty. Filippi on monelle tuttu myös Uudessa Testamentissa olevasta Paavalin kirjeestä Filippin seurakunnalle. Alla olevassa kuvassa olemme Filippin teatterin raunioilla.

Tutustuttuamme Filippiin ja siellä tehtäviin arkeologisiin kaivauksiin, jatkoimme matkaamme läheisellä rannikolla sijaitsevaan Kavalan kaupunkiin. Alla oleva kuva on otettu kaupunkia hallitsevan kukkulan laella olevasta linnoituksesta.

Retken päätteeksi suunnattiin vielä Nestos-joen varrella olevaan seikkailupuistoon. Siellä opiskelijat pääsivät seinäkiipeilemään, patikoimaan vuoren rinteellä, laskemaan joen yli vaijeriliukua pitkin ja ampumaan jousella. Alla olevassa kuvassa näkyy patikointireitin korkeuseroa ja polun kapeutta. Erästä korkeiden paikkojen kammosta kärsivää opettajaa hieman hirvitti! Kaikki pääsivät kuitenkin ehjinä takaisin. Myös se edellä mainittu opettaja.

Kiva retkipäivä päättyi melko pitkään bussimatkaan takaisin majapaikkaan. Ilmassa oli hieman haikeutta, sillä viikko oli kulunut nopeasti ja edessä oli viimeinen projektipäivä. Perjantaina kokoonnuimme vielä koululle tekemään yhteenvetoa mukavasta viikosta ja tapaamaan muita vierailuun osallistuneita viimeistä kertaa. Alla olevassa kuvassa ovat Iisalmen lyseon opiskelijat kreikkalaisten isäntiensä seurassa.