Elokuva - pala palalta

Elokuva -pala palalta -kurssin esittely

Aika ja paikka: 15.10.–26.11. tiistaisin klo 17.30-20.30 Kulttuuritila Nuijamies (Valtakatu 39)

Kurssilla käsittelemme elokuvaa ilmaisumuotona, sen kielioppia ja osatekijöitä. Neljän esimerkkielokuvan avulla perehdymme audiovisuaaliseen kerrontaan, elokuvan eri genreihin, visuaaliseen vastaanottamiseen, näyttelijäntyön merkitykseen, elokuvaan taidemuotona ja taidemuotojen yhdistäjänä. Ennen elokuvaa päivän teeman esittely Nuijamiehen salissa ja elokuvan jälkeen keskustelemme teemasta ja elokuvakokemuksesta. Kokoontumiskerrat: 15.10., 29.10., 12.11. ja 26.11.

Elokuva - pala palalta pohdintatehtävien palautus

Palauttaaksesi Ilkan antaman pohdintatehtävän sinun täytyy rekisteröityä (luoda tunnus) Peda.netiin. Mikäli tunnukset jo löytyy, niin kirjaudu sisään ja palauta Ilkan antama pohdintatehtävä tänne. Jos et halua luoda tunnuksia, voit lähettää pohdintatehtävän Ilkalle sähköpostilla osoitteeseen ilkkakuukka@gmail.com.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Elokuva - pala palalta osa 1: Kohti Valoa

Kurssin aluksi kävimme läpi kokonaisuutta:
  • —Elokuva audiovisuaalisena teoksena
  • —Elokuva kokemuksena
  • —Elokuvan kerronnan elementtejä
  • —Elokuvan ”genrejä” (draama, dokumentti, art-house, animaatio)
  • —Elokuvakerho?
Naomi Kawasen Kohti Valoa -elokuvasta pohdimme aluksi näitä asioita:
  • —Kokonaisvaltainen lähestyminen elokuvasta nauttimiseen
  • —Millaisia ennakko-odotuksia minulla on illan elokuvasta?
  • —Miten elokuvasta voi kertoa?
  • —Pyyntö: mitä minulle jää parhaiten mieleen tämän elokuvan kuvakerronnasta?
Teimme pienen kyselyn ennakko-odotuksista ja jälkitunnelmista:



Naomi Kawasen lyhyt esittely
  • —syntynyt 30. toukokuuta 1969, Nara Japani
  • —dokumentteja mm.
    • —Embracing 1992: isän etsiminen
  • —fiktioita mm.
    • —Suzaku 1997 (paras uusi ohjaaja Cannes): perheen hajoaminen
    • —The Mourning Forest 2007 (Grand Prix Cannes): sairaanhoitaja suree kuollutta lastaan ja kiintyy ikääntyneeseen hoidettavaan, joka ikävöi vaimoaan
    • —Kirsikkapuiden alla 2015: iäkkään rouvan ja katukeittiön kokin ystävyys
  • —Teemoja ja tulokulmia
    • —japanilaisen yhteiskunnan murros
    • —dokumentaristinen ote
    • —naisnäkökulma
    • —amatöörien käyttäminen
    • —henkilökohtaisuus, intiimiys, kotielämä
    • —elokuvan käytänteiden haastaminen

Elokuva - pala palalta osa 2: Kasvot, kylät

Toisen kerran elokuvana meillä oli Agnes Vardan ja JR:n Kasvot, kylät vuodelta 2017. Pohdimme alkuun tällaisia asioita:
  • —dokumentti, road movie?
  • —kahden eri-ikäisen visualistin yhteinen matka
  • —yhteisöllistä taiteen tekemistä
  • —yksilöiden kuvaamista
  • —miten taide vaikuttaa meihin
  • —miten aidot tapahtumat vaikuttavat elokuvaan

—Dokumentti mielletään usein todellisuuden taltiointina fiktion vastakohtana

—Rajanveto on häilyvä

—Dokumentti elää murroskautta

—Dokumentti on myös aina ohjaajan tekemiä valintoja

—Miten kerrontaa rakennetaan

—Dokumenttikin syntyy leikkauspöydässä

—Illan seurantatehtävä:

  • —Millaisia fiktion aineksia illan dokumentissa on?
  • —Häritsevätkö ne katsomiskokemusta?
  • —Miten leikkaukset kohtauksen sisällä tai siirtymät kohtausten välillä toimivat?
  • —Yhteneväisyyksiä edellisen elokuvan kanssa?
Agnes Varda - erittäin lyhyesti
  • —30. toukokuuta 1928 – 29. maalisuuta 2019
  • —belgialaissyntyinen ranskalainen ohjaaja
  • —ranskalaisen uuden aallon pioneeri
  • —valokuvaajan tausta
    • —”I take photographs or I make films. Or I put films in the photos. Or photos in the films.”
  • —elokuvaajana dokumentin ja fiktion yhdistäjä
  • —pienen ihmisen asialla
  • vastikään BBC:n julkaisemalla 100 parasta naisohjaajien tekemää elokuvaa Vardalla on eniten mainintoja
Agnesin ajatus onnellisuudesta (lyhyt video)

JR - vielä lyhyemmin
  • —syntynyt 22. helmikuuta 1983
  • —Katutaiteilija, valokuvaaja
  • —oikea henkilöllisyys salattu (vrt. Banksy)
  • —Jean-Luc Goddard –look-a-like?

Elokuva - pala palalta osa 3: Manifesto

Kolmantena haasteena otimme vastaan taide-elokuvan ja katsoimme Julian Rosefeldtin Manifeston.

Aluksi lyhyesti alkuperäisteoksesta:
  • —alun perin videoinstallaatio, ensiesitys 9.12.2015
  • —kolmetoista videota, kaikki pituudeltaan noin kymmenen minuuttia
  • —Rosefeldt analysoi kirjoitettuja manifesteja vuosilta 1848 (Marx & Engels) – 2004 (Jim Jarmusch)
  • —teokseen valikoitui noin 60 Rosefeldtiä eniten kiinnostavaa ja toisiinsa kietoutuvaa kirjoitusta
—näistä syntyi manifestien kollaasi ”erittäin orgaanisen” kirjoitusprosessin avulla

Taiteilijan nettisivuilla videoteoksen manifestit voi katsoa kokonaisuudessaan
  • —kohtaukset on sijoitettu nykyaikaan
  • —monologit esittää nainen
    • —sisäinen ääni, puhe yleisölle, itsensä haastatteleminen, ruokarukous etc.
    • —eri ammatteja / rooleja
  • —Manifesto pohtii taiteilijan roolia tämän päivän yhteiskunnassa
  • —manifestien manifesti
  • —Blanchett mukana jo ideointivaiheessa
  • —kuvattu Berliinissä kahdessatoista päivässä joulukuussa 2014
  • —tarkasti ja tiukasti suunniteltu
  • —tuloksena 130 minuuttia materiaalia
  • —”Sarja episodeja, jotka voidaan katsoa erikseen, mutta jotka muodostavat yhdessä moniäänisen kuoron.”
  • —elokuvaversiossa episodit eivät kaikki tule peräjälkeen
Muutama nosto Cate Blanchettista
  • —syntynyt Melbournessa 14.5.1969
  • —2 x Oscar-voittaja
    • —2004 sivuosa (Katharina Hepburn) Scorsesen elokuvassa Lentäjä
    • —2013 pääosa (Jasmin Francis) Allenin elokuvassa Blue Jasmin
  • —3 x Screen Actors Guild, Golden Globe & BAFTA
  • —läpimurto Kuningatar Elisabet I:n roolissa (1998)
    • —BAFTA, Golden Globe, Oscar-ehdokkuus
  • —I’m Not There (2007) oli sytyke yhteistyöhön Rosefeldtin kanssa
Ennen elokuvaa ajatukset olivat tällaisia:


Ja elokuvan jälkeen olimme tällaisissa mietteissä:

Elokuva - pala palalta osa 4: Punainen kilpikonna / animaatio

Alustukseksi pari sanaa animaatiosta ja nopea pintaraapaisu sen historiaan:
  • —Animaatio elää ja voi hyvin
  • —Animaation yleisö on laajentunut, kuten myös aihepiirit
  • —Animaation – tai: tietotekniikan – käyttö on laajentunut pysyvästi osaksi elokuvan tekemistä
  • —Liikkumattoman kuvan muuttuminen liikkuvaksi
  • —Animaatio on rajattomien mahdollisuuksien temmellyskenttä
  • —Animaation arvostus on noussut
Animaatio - alkuaskeleet
Animaatio - eteenpäin!
Animaatio - uusia tuulia 1
Animaatio - uusia tuulia 2 (tai: vanhaa teknlogiaa tietotekniikalla maustettuna)
Studio Ghibli ja japanilainen animaatio
  • —Isao Takahata: Tulikärpästen hauta (1988)
    • —animaatio suurten tunteiden herättäjänä
  • —Hayao Miyazaki: Henkien kätkemä (2001)
    • —tämän vuosituhannen arvostetuimpia ohjaajia ja animaatioita
  • —Makoto Shinkai: Your Name. (2016)
    • —viimeinen elokuva Kino Aulassa
    • "maailman katsotuin animaatio"
    • nähtävillä YLE Areenassa
Erilaista sisältöä
Michael Dudok de Wit
  • —hollantilainen kuvittaja, animaattori ja ohjaaja
  • —syntynyt 15.5.1953
  • —opettaa parhaillaan Aalto-yliopistossa
  • —paras lyhytanimaatio-Oscar 2000 Father and Daughter
  • —ehdolla pitkän animaation Oscariin Punaisella kilpikonnalla 2016
    • —Ihmisen ja luonnon yhteiselo
    • —Sanaton elokuva – mutta ei ilman dialogia
  • ohjaajan haastattelu animaation tekemisestä ja Punaisesta kilpikonnasta

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä