Science & Culture 2016

Science & Culture –kurssin matka Euroopan metropoliin Lontooseen 11.-15.4.2016

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Maanantai 11.4

Aamuyöllä soi herätyskello klo. 04.00. Lukiolla täytyi olla 05.00 mennessä, jolloin linja-auto lähti ajamaan Helsinki-Vantaan lentokentälle. Matka meni nopeasti, ja lentokentälle päästyämme luovutimme laukut jonka jälkeen lähdimme odottelemaan lentoa.

Lento lähti tarkalleen 08.10 ja sujui ongelmitta. Saavuimme Gatwickin lentokentälle klo. 9.10 paikallista aikaa, eli lento kesti noin 3 tuntia. Gatwickin lentokentältä meidän täytyi päästä Hammersmithiin, jossa hotellimme Hotel65 sijaitsi. Käytimme matkaan junaa sekä metroa. Matkan varrella tutustuimme erilaisten lippuautomaattien käyttöön ja onnistuimme kaikki lataamaan rahaa Oyster-cardeihin, joilla oli edullista matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla. Hotellimme sijaitsi Hammersmithin kaupunginosassa ja sinne päästyämme jätimme pikaisesti laukut hotellille ja lähdimme tutkimaan Lontoota.

Ensin suuntasimme syömään, jonka jälkeen lähdimme Thames-joen risteilylle. Risteilyllä näimme nopeasti joitain Lontoon nähtävyyksiä, muun muassa London Bridgen ja maailmanpyörä London Eyen. Risteilyn jälkeen lähdimme katsomaan nollapituuspiiriä Greenwichiin. Sää oli koko ajan hyvin sumuinen ja välillä satoikin. Runsaan kävelyn jälkeen palasimme kaksikerrosbussilla ja metrolla hotellille. Pääsimme huoneisiimme ja saimme viettää loppuillan rauhallisissa merkeissä.

‪Tiistai 12.4. ‬

‪Ensimmäinen aamu Lontoossa! Aamiaisen jälkeen lähdimme reippailemaan kohti Royal Academy Of Music:ia, jossa kuuntelimme nuorten lahjakkuuksien viulunsoittokilpailua.‬‬
Iltapäivällä vierailimme sotamuseossa (Imperial War Museum).‬ Sotamuseossa oli mieleenpainuva Holocaust –näyttely ja sää helli meitä ihanalla auringonpaisteella. Museosta suuntasimme Piccadilly Circusille, josta käsin tutustuimme Lontoon keskustaan.
Ensimmäinen iltamme Lontoossa huipentui Phantom Of The Opera -musikaaliin. Kaikki pitivät musikaalista ja se olikin yksi matkamme ikimuistoisimmista asioista jonka näimme.‬

Keskiviikko 13.4.

Aamulla kävelimme Green Parkin läpi Buckinghamin palatsille katsomaan vartijoiden vahdinvaihtoa, joka tapahtuu kerran päivässä kello 11:30. Koska sää oli niin aurinkoinen ja lämmin, paikalla oli paljon ihmisiä katsomassa juhlallista marssia. Vahdinvaihto on muuten melko pitkä ja monivaiheinen seremonia. Samalla kävimme kauniissa St. Jamesin puistossa, jossa kirsikkapuut kukkivat ja puiston järvessä ui kuningatar Elisabetin joutsenia. Sieltä matkamme jatkui kohti Big Beniä, jonka jälkeen kävimme syömässä. Syötyämme menimme suureen British Museumiin, jossa oli esineitä jokaisesta maanosasta, kuten muumioita pohjois-Afrikasta ja keramiikkaa Aasiasta. Museon jälkeen palasimme takaisin hotellille.

Torstai 14.4.
Torstaina lähdimme heti aamupalan jälkeen metrolla “keskustaan”. Kävelimme Hyde Parkin läpi, joka on iso ja suosittu viherpuisto. Siellä oli kaikennäköistä, kuten Dianan muistolle tehty muistolähde ja Peter Panin patsas. Ja paljon joutsenia. Sieltä kävelimme vihreiden kävelykatujen kautta Natural History museoon, jonka kokoelmissa on noin 70 miljoonaa kappaletta erilaisia esineitä elämän ja tieteen aihepiireistä. Se oli monen mielestä kiinnostava museo ja sieltä löytyikin vaikka mitä. Saimme tehtäväpaperit, jonka tehtäviin piti yrittää löytää vastauksia ja kiertelimme myös vapaasti museossa. Kävimme vielä syömässä museon ravintolassa.

Sen jälkeen siirryimme viereiseen Science Museum:iin, jossa on esillä muun muassa tieteen ja tekniikan saavutuksia. Siellä meillä oli taas tehtävämoniste, johon etsimme vastauksia ja kiertelimme myös vapaasti museossa. Museoiden jälkeen lähdimme takaisin hotellille ja viimeiseksi illalla menimme kaikki yhdessä syömään italialaiseen ravintolaan, jossa kaikki valitsivat itselleen mieluisat ruuat. Ja ilta sujui mukavasti.

Perjantai 15.4.

Perjantaita oli odotettu! Lopultakin tiiviiseen aikatauluun oli varattu aikaa monien odottamalle shoppailulle. Suuntasimme huoneiden luovutuksen jälkeen kohti Lontoon keskustaa, jossa saimme tutkia kauppoja iltapäivään saakka. Ostoksien tekemistä haittasi hieman sade. Tosin saimme olla kiitollisia usean päivän auringonpaisteesta. Iltapäivällä lähdimme kohti lentokenttää metrolla ja junalla. Kahden tunnin aikaerosta johtuen pääsimme Helsinki-Vantaalle keskiyön tietämissä. Pikkubussi vei meidät yössä kotia kohti.

Matka oli onnistunut. Ohjaajat Sanna Kivineva ja Tiina Tolonen olivat iloisia kaikkien matkalaisten reippaasta asenteesta. Museokohteet olivat myös mielenkiintoisia. Aiemmin käymättömistä kohteista esim. Imperial War Museum oli yllättävän koskettava ja ehkä seuraavalla kerralla kannattaa mennä myös Greenwichin Tähtitieteelliseen museoon. Kävelimme paljon ja jälkikäteen oli hauska huomata että ryhmän päiväkohtaiset askelmäärät olivat hämmästyttävän suuria. Ja vielä yllätyshuomio: ruuhkaisen Lontoon asukkaiden kohteliaisuus ja huomaavaisuus lämmitti mieltä. Tästä otamme oppia.

Teksti: Nea Aulen, Milla Heino, Sofia Vuori, Johanna Kantola, Ronja Rantalainen, Auni Rousi, Minna Salo, Iisa Simola, Tiina Tolonen ja Sanna kivineva