Ohjelmointi

Ohjelmointi

Jo pienten lasten kanssa voi lähteä hiljalleen tutustumaan ohjelmointiin. Ohjelmointi on pohjimmiltaan loogista päättelyä, ongelmanratkaisua ja tarkkojen käskyjen antamista -tämä vain tapahtuu tietokoneen ymmärtämässä muodossa. Alkeita voi kuitenkin hyvin harjoitella esimerkiksi erilaisten leikkien ja pelien kautta.

KAPTEENI KÄSKEE
Kapteeni käskee -leikissä harjoitellaan yksinkertaisten käskyjen antamista ja niiden noudattamista. Käsky toteutetaan vain, mikäli se on tarpeeksi selkeä ja oikein annettu. Kapteenina voi toimia joko lapsi tai aikuinen.

PIIRTÄMINEN / RAKENTAMINEN OHJEIDEN MUKAAN
"Valitse punainen lego. Aseta sen päälle sininen lego."... Ohjeistetaan toista piirtämään tai rakentamaan haluttu kuva. Lapsi on voinut esimerkiksi ensin itse piirtää tai rakentaa mallin, jollaisen hän yrittää ohjeistaa myös toisen tekemään.

VOHVELIKANGASOMPELU
Vohvelikangasompelussa lapsen tulee noudattaa tiettyä kaavaa, jotta hän saa halutunlaista kuviota aikaiseksi. Lapsi voi etukäteen suunnitella kuvion ja aikuisen kanssa voidaan yhdessä katsoa, mitä värejä, kuinka monta ruutua jne. tarvitaan jotta kuvio muodostuu.

ROBOTTILEIKKI
"Nouse seisomaan. Kävele eteenpäin kunnes astut matolle. Käänny vasemmalle."... Robottileikissä esimerkiksi ensin aikuinen ja tämän jälkeen lapsi voi leikkiä robottia, joka vastaanottaa käskyjä. Tehtävänä voi esimerkiksi olla robotin ohjaistaminen huoneen toiselle puolelle ja noutamaan tietyn esineen.

Sovelluksia ohjelmointiin

Lasten kanssa voi harjoitella ohjelmoinnin alkeita myös tietokoneen tai tablet-laitteen avulla. Tietokoneella voi aloittaa code.org-sivustosta (tai suoraan osoitteessa koodaustunti.fi). Tablet-laitteelle sopivia sovelluksia ovat esimerkiksi Kodable tai ScratchJr. Harjoituksia kannattaa alkuun tehdä yhdessä ohjatusti, jotta lapsi saa ideasta kiinni.