Ohjelmointi
Ohjelmointi
1. Liitä mikro-ohjain kiinni tietokoneeseen USB-kaapelilla.
2. Käynnistä Crumblen ohjelmointiympäristö työpöydällä olevasta kuvakkeesta.
3. Aloita koodi palikalla PROGRAM START ja ikuisesti toistettavalla toistorakenteella DO FOREVER... LOOP.
Molemmat palikat löytyvät Basic-osiosta.
4. Raahaa ja upota toistorakenteen sisälle Basic-osion lopusta löytyvä ehtorakenne.
5. Ehtorakenteen ehdossa tutkimme, onko liiketunnistin-moduuli lähettänyt mikro-ohjaimelle
havaitusta liikkeesta kertovan signaalin. Liiketunnistimen lähettämä signaali on digitaalinen,
eli sillä voi olla vain kaksi mahdollista arvoa, LO ja HI. Kun liiketunnistin havaitsee liikettä, niin
se lähettää mikro-ohjaimelle signaalin HI.
Meidän kytkennässä liiketunnistimen signaalipinni on kytketty mikro-ohjaimen pinniin A,
joten tutkimmekin nyt ehdossa, että onko pinnin A arvo HI. Raahaa ehtorakenteen ehtoon
koodipalikka A IS HI.
Ehto on tosi, jos mikro-ohjaimen pinniin A tulevan signaalin arvo on HI
ja silloin suoritetaan ehtorakenteeseen upotetut koodipalikat.
6. Ehtorakenne suoritetaan siis aina silloin, kun liiketunnistin havaitsee liikettä.
Ja silloinhan rosvo tulee säikäyttää tiehensä vilkuttamalla naamarissa olevia LEDejä.
Ohjelmoidaan LEDien vilkutus toistorakennettä käyttäen. Siirry Control-osioon ja lisää
sieltä ehtorakenteen sisälle toistorakenne DO 10 TIMES... LOOP. Vaihda luvun 10 tilalle
luku 5, eli toistamme rakenteeseen upotetut koodipalikat viiteen kertaan.
7. Palaa takaisin Basic-osioon ja lisää toistorakenteen sisällä komentopalikka SET A HI kahteen kertaan.
Muuta komentojen parametrit niin, että ensimmäisestä komennosta tulee SET B HI ja toisesta SET C HI.
Näin parametroituna nämä komennot sytyttävät naamarissa olevat LEDit, jotka on kytketty mikro-ohjaimen
pinneihin B ja C.
8. Lisää edellisten alle komento WAIT 1.0 SECONDS ja muutu luvun 1.0 tilalle luku 0.5.
Tämä komento pitää LEDit päällä puolen sekunnin ajan.
9. Sitten ohjelman tulee sammuttaa LEDit. Lisää edellisten jatkoksi kahteen kertaan
komento SET A HI ja muuta ensimmäisen komennon parametreiksi SET B LO ja toisen SET C LOW.
10. Lopuksi lisäämme vielä komennon, joka pitää LEDit sammuksissa puolen sekunnin ajan.
Raahaa edellisten alle komento WAIT 1.0 SECONDS ja muutu luvun 1.0 tilalle luku 0.5.
Ohjelma on nyt valmis. Kun liiketunnistin havaitsee liikettä, niin se lähettää mikro-ohjaimen
pinniin A digitaalisen signaalin, jonka arvo on HI. Ohjelmassa tutkitaan jatkuvasti, onko pinnin A
arvo HI. Kun tämä ehto on totta, niin silloin suoritetaan ehtorakenteeseen upotetut koodipalikat,
jotka vilkuttavat naamarissa olevia LEDejä viisi kertaa puolen sekunnin välein. Rosmo säikähtää ja luikkii pakoon :)
Valmiin ohjelman koodi:
Lataa ohjelma mikro-ohjaimeen ja kytke paristomoduuli päälle (tai jos käytät paristoa, niin liitä se kytkentään).
Tämän jälkeen voit siirtyä rosvonkarkoittimen testaukseen.
2. Käynnistä Crumblen ohjelmointiympäristö työpöydällä olevasta kuvakkeesta.
3. Aloita koodi palikalla PROGRAM START ja ikuisesti toistettavalla toistorakenteella DO FOREVER... LOOP.
Molemmat palikat löytyvät Basic-osiosta.
4. Raahaa ja upota toistorakenteen sisälle Basic-osion lopusta löytyvä ehtorakenne.
5. Ehtorakenteen ehdossa tutkimme, onko liiketunnistin-moduuli lähettänyt mikro-ohjaimelle
havaitusta liikkeesta kertovan signaalin. Liiketunnistimen lähettämä signaali on digitaalinen,
eli sillä voi olla vain kaksi mahdollista arvoa, LO ja HI. Kun liiketunnistin havaitsee liikettä, niin
se lähettää mikro-ohjaimelle signaalin HI.
Meidän kytkennässä liiketunnistimen signaalipinni on kytketty mikro-ohjaimen pinniin A,
joten tutkimmekin nyt ehdossa, että onko pinnin A arvo HI. Raahaa ehtorakenteen ehtoon
koodipalikka A IS HI.
Ehto on tosi, jos mikro-ohjaimen pinniin A tulevan signaalin arvo on HI
ja silloin suoritetaan ehtorakenteeseen upotetut koodipalikat.
6. Ehtorakenne suoritetaan siis aina silloin, kun liiketunnistin havaitsee liikettä.
Ja silloinhan rosvo tulee säikäyttää tiehensä vilkuttamalla naamarissa olevia LEDejä.
Ohjelmoidaan LEDien vilkutus toistorakennettä käyttäen. Siirry Control-osioon ja lisää
sieltä ehtorakenteen sisälle toistorakenne DO 10 TIMES... LOOP. Vaihda luvun 10 tilalle
luku 5, eli toistamme rakenteeseen upotetut koodipalikat viiteen kertaan.
7. Palaa takaisin Basic-osioon ja lisää toistorakenteen sisällä komentopalikka SET A HI kahteen kertaan.
Muuta komentojen parametrit niin, että ensimmäisestä komennosta tulee SET B HI ja toisesta SET C HI.
Näin parametroituna nämä komennot sytyttävät naamarissa olevat LEDit, jotka on kytketty mikro-ohjaimen
pinneihin B ja C.
8. Lisää edellisten alle komento WAIT 1.0 SECONDS ja muutu luvun 1.0 tilalle luku 0.5.
Tämä komento pitää LEDit päällä puolen sekunnin ajan.
9. Sitten ohjelman tulee sammuttaa LEDit. Lisää edellisten jatkoksi kahteen kertaan
komento SET A HI ja muuta ensimmäisen komennon parametreiksi SET B LO ja toisen SET C LOW.
10. Lopuksi lisäämme vielä komennon, joka pitää LEDit sammuksissa puolen sekunnin ajan.
Raahaa edellisten alle komento WAIT 1.0 SECONDS ja muutu luvun 1.0 tilalle luku 0.5.
Ohjelma on nyt valmis. Kun liiketunnistin havaitsee liikettä, niin se lähettää mikro-ohjaimen
pinniin A digitaalisen signaalin, jonka arvo on HI. Ohjelmassa tutkitaan jatkuvasti, onko pinnin A
arvo HI. Kun tämä ehto on totta, niin silloin suoritetaan ehtorakenteeseen upotetut koodipalikat,
jotka vilkuttavat naamarissa olevia LEDejä viisi kertaa puolen sekunnin välein. Rosmo säikähtää ja luikkii pakoon :)
Valmiin ohjelman koodi:
Lataa ohjelma mikro-ohjaimeen ja kytke paristomoduuli päälle (tai jos käytät paristoa, niin liitä se kytkentään).
Tämän jälkeen voit siirtyä rosvonkarkoittimen testaukseen.