Kytkennän ja ohjelman selitys

Kytkennän ja ohjelman selitys

LED-moduulin toiminta onkin sinulle tuttua jo aiemmista töistä, joten käsittelemme
tässä vain valovastuksen kytkennän ja siihen liittyvän ohjelmakoodin.


Valovastuksen kytkentä mikro-ohjaimeen


Valovastuksen ensimmäinen jalka on kytketty mikro-ohjaimen plus-pinniin.
Tästä pinnistä tulee suoraan pariston jännite valovastukseen. Sitten valovastuksen
toinen jalka on kytketty mikro-ohjaimen pinniin A.



Valovastuksen ohjelmointi

Mikro-ohjaimen sisäisen kytkennän ansiosta pinniin A tulee nyt muuttuva jännite.
Ja jännite muuttuu ympäristön valoisuuden mukaan. Tällaista signaalia sanotaan
analogiseksi signaaliksi (sillä voi olla useita eri arvoja).

Crumble mikro-ohjaimessa analoginen signaali luetaan alla olevalla koodipalikalla:

A on parametri, joka määrittää mistä mikro-ohjaimen pinnistä arvo luetaan (A, B, C, D).
Meidän kytkennässämme valovastus on kytketty pinniin A.
Koodipalikka ANALOGUE A palauttaa lukuarvon väliltä 0-255.
Mitä pienempi luku on, sitä pimeämpää ympäristössä on.



Hämärää -> sytytetään naamarin LEDit

Alla olevassa ehtorakenteen ehdossa teemme kaksi asiaa:
  1. Luemme valovastukselta tulevan signaalin arvon koodipalikalla ANALOGUE A
  2. Vertailuoperaattorilla "pienempi kuin" tutkimme, onko luetun signaalin arvo pienempi kuin luku 205 (hämärää)

Ehtorakenne suoritetaan silloin kuin ehto on totta, eli valovastukselta luetun signaalin arvo on pienempi kuin 205.
Silloin suoritetaan kaksi ehtorakenteeseen upotettua komentopalikkaa, jotka sytyttävät naamarin LEDit.
SET-komennon HI-parametri kytkee pariston jännitteen mikro-ohjaimen pinneihin B sekä C ja LEDit syttyvät.


Valoista -> sammutetaan naamarin LEDit

LEDien sammuttaminen tehdään hyvin samanlaisella koodilla.
Ehtorakenteen ehdossa käytetään vain "suurempi kuin" vertailuoperaattoria, jolla tutkitaan
onko valovastukselta tulevan signaalin arvo suurempi kuin 210.
SET-komennon LO-parametri katkaisee pariston jännitteen mikro-ohjaimen pinneistä B sekä C ja LEDit sammuvat.




Koko ohjelma