Ohjelman selitys

Ohjelman selitys

Muuttujalla on keskeinen rooli arvauspelissä, niin myös ohjelmoinnissa
yleensäkin. Lähes kaikissa ohjelmissa tarvitaan muuttujia.

Mikä muuttuja sitten on? Voit ajatella, että se on ikäänkuin varasto, johon
voidaan tallentaa tietoa ja myöhemmin lukea tallennettu tieto. Muuttujassa
tieto pysyy tallessa. Puretaan ohjelma seuraavaksi osiin ja käydään niiden selitykset läpi.


Kytkimen luku ehtorakenteella

Ikuisesti toistettavan toistorakenteen sisällä meillä on aluksi ehtorakenne.

Ehtona meillä on D IS HI. Ehto on totta (ja ehtorakenne suoritetaan) silloin kun
mikro-ohjaimen pinniin D tulee pariston jännite. Olemme rakentaneet kytkennän
niin, että kun kytkinmoduulin kytkintä painetaan, niin pinniin D tulee pariston jännite.
Ja silloin suoritetaan ehtorakenteen sisään upotetut koodipalikat.


Satunnaisluvun arvonta ja tallennus muuttujaan

Ensimmäisenä ehtorakenteen sisällä on alla olevat koodipalikat:

Teemme tässä kaksi asiaa:
  1. Vihreällä RANDOM 1 TO 3 funktiopalikalla arvomme satunnaisluvun väliltä 1-3.
  2. Violetilla palikalla sijoitamme arvotun satunnaisluvun muuttujan t arvoksi.
Tämän koodin suorituksen jälkeen muuttujaan t on tallennettu joko luku 1, 2 tai 3.
Seuraavaksi tutkimme ehtorakenteella, mikä luku muuttujaan t on tallennettu.


Arvotun LEDin sytytys

Tässä tutkitaan, onko muuttujan t arvo yhtäsuuri kuin 1.

Ehto on totta, jos muuttujaan t arvottu luku on yksi ja silloin suoritetaan tähän ehtorakenteeseen
upotettu komento SET A HI. Näin parametroituna tämä komento kytkee pariston jännitteen mikro-ohjaimen
pinniin A ja silloin vihreä LEDi syttyy loistamaan (se on kytketty mikro-ohjaimen pinniin A).

Ja aivan vastaavasti tutkitaan, oliko arvottu luku sittenkin 2 tai 3.

Jos muuttujan t arvo (eli arvottu luku) on 2, niin silloin sytytetään keltainen LEDi LED-moduulista.
Jos muuttujan t arvo olikin 3, niin silloin sytytetään punainen LEDi.

Yllä olevalla koodilla toteutamme ohjelmoimalla aikaansaadun toiminnon, joka kytkimen
painalluksen jälkeen sytyttää satunnaisesti yhden LEDin LED-moduulista.


LEDin sammutus

Annamme LEDin loistaa kahden sekunnin ajan ja sitten sammutamme sen.
Alla oleva koodi suoritetaan riippumatta siitä, mikä LEDi oli sytytetty.

Yksinkertaistamme hiukan koodin toteutusta ja käytämme SET-komentoa tässä kolmeen
kertaan sammuttamaan kaikki LED-moduulin LEDit (vaikka vain yksi oli sytytettynä).


Koko ohjelma