Ohjelmointia Micro:bit mikro-ohjaimella

Micro:bit

Micro:bit on erittäin monipuolinen ja helppokäyttöinen mikro-ohjain. Mikro-ohjaimen piirilevyllä on valmiina mm. LED-näyttö (output) ja kaksi painiketta (input). Niitä käyttäen on mahdollista rakentaa omia laitteita ilman mitään ulkoista virtapiiriä, vain mikro-ohjaimen ohjelmointi on tarpeen. Lisäksi siinä on valmiina kiihtyvyys-, lämpötila- ja valoanturi, joilla voidaan lukea tietoa ympäristöstä. Monipuolisimmissa laitteissa oma virtapiiri voidaan kytkeä mikro-ohjaimen kolmeen tulo-/lähtöpinniin.

Materiaalit:

Micro:bit - Ohjelmoinnin perusteet


Tehtävät:

Käytä Chrome-selainta ohjelmoinnissa.

1.

Siirry Micro:bitin ohjelmointiympäristöön ja vaihda kieleksi "Suomi". Tutustu ohjelmointiympäristöön ja ohjelmoi "Nimikyltti"-ohjelma. Lataa valmis ohjelma tietokoneellesi ohjelmointiympäristöstä. Liitä Micro:bit tietokoneen USB-porttiin kaapelilla ja lähetä ohjelma tietokoneeltasi Micro:bitiin. Testaa ohjelman toiminta. Jos ohjelma ei toimi halutulla tavalla, muuta ohjelman koodia ohjelmointiympäristössä ja tee lataukset uudelleen. Irrota Micro:bit USB-kaapelista ja kytke paristokotelo kiinni (tarkista että kotelossa on paristot). Nyt Micro:bit toimii itsenäisenä laitteena laatimasi ohjelman mukaisesti (ohjeen sivut 1-25)

2.
Ohjelmoi "Kivi-Paperi-Sakset" -peli ohjeen mukaisesti (sivut 26 - 53).
Ohjelmoinnin aikana pohdi:
  • Miten ohjelman suoritus käynnistyy tapahtumalla? Millä muilla tapahtumilla suoritus voitaisiin käynnistää?
  • Miten tieto tallennetaan muuttujaan ja miten tieto luetaan muuttujasta?
  • Miten matemaattinen funktio (komento "valitse satunnainen..." toimii?
  • Mikä ehtorakenne on? Mihin ehtorakennetta käytetään?
  • Mikä ehtorakenteen ehto on? Mitä vertailuoperaattoreita ehdossa voidaan käyttää?
  • Milloin ehtorakenne suoritetaan?

3.
Tähän tehtävään ei ole valmista ohjetta, vaan sinun tulee soveltaa tehtävästä 2 oppimiasi asioita.Ohjelmoi elektroninen noppa. Kun Micro:bitiä ravistetaan, näyttöön tulee satunnaisesti jokin luku väliltä 1-6.Luku pysyy näytössä yhden sekunnin ja sen jälkeen näyttö tyhjätään uutta käyttöä varten.

Vinkit:
  • Tee ohjelmalle uusi projekti.
  • Mieti, millä tapahtumalla koodin suoritus käynnistyy?
  • Miten arvotaan satunnaisluku väliltä 1-6?
  • Miten numero näytetään laitteen näytöllä? Tähän on oma komento Yleiset-osiossa.
  • Kaksi edellistä kohtaa voidaan yhdistää. Komento "valitse satunnainen..." voidaan sijoittaa numeron näyttävän komennon parametriksi, jolloin ohjelmassa ei tarvita muuttujaa.

Materiaali ja tehtävät jatkuvat sivulla "Langaton sähkötin".

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä