Tarinallista koodaamista Sorrilassa

Tekijä: Simo Siitonen
Sorrilan 3. luokan oppilaat olivat valmistelleet etukäteen paritehtävänä lyhyet tarinat. Tarinoita oli tarkoitus siis käyttää ohjelmointiharjoituksessa, joka toteutettiin iPadien Scratch Jr sovelluksella. Monissa oppilaiden tarinoissa seikkailikin Scratchistä tuttu kissa. Yksinkertainen on usein kaunista, niin myös tässäkin tapauksessa. Kaksoistunnin kulku oli seuraavanlainen:
  • Nopea alustus tuntien sisällöstä
  • Pieni Kahoot-kilpailu ohjelmoinnin ja koodauksen perusteista
  • Scratch Jr perusteet
  • Oman tarinan koodaaminen animaatioksi Scratchillä
  • Katsottiin ensimmäiset valmistuneet tarinat
Jr sovelluksen avulla voidaan helposti toteuttaa oppiainerajat ylittäviä tehtäviä. Sovelluksessa voi suunnitella itse taustoja ja hahmoja (kuvataide). Tarinaan saa mukaan niin puhuttuja kuin kirjoitettujakin vuorosanoja (äidinkieli). Ja koodaaminenhan luonnollisesti löytyy sieltä matematiikan sisällöistä.

Kommentit

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä