ATV3 - Tietokone ilmaisuvälineenä
Kurssi:
Tietotekniikan hyödyntäminen ilmaisun apuvälineenä. Sisältö esim. graafinen suunnittelu, 3D-mallinnus, kuvien ja äänen käsittely/muokkaus.
3D-grafiikkaa Blenderillä
Tehtävä 1:
Muokkaa kuutiosta kuvan mukainen tuoli.
Tallenna viereinen puumateriaali-kuva (tekstuuriksi) omalle koneellesi
Käytä puumateriaalia tuolin tekstuurina.
Kopioi toinen tuoli ja kierrä se vasten toista tuolia (myöhemmin tehdään pöytä tuolien keskelle)
Renderöi kuva ja tallenna se kuvana nimellä tuolit.png
Tallenna myös blendertiedosto tuolit.blend
Palauta tuolit.png alla olevaan palautuskansioon.
Tehtävä 2:
Muokkaa sylinteristä haluamasi muotoinen pöydänjalka. Smooth-painikkeella saat jalasta pehmeämmän.
Lisää jalalle materiaali ja tekstuuriksi laminaatti
Luo kuution avulla pöydän kansi.
Lisää pöydälle materiaali ja sopiva tekstuuri
Asettele tekemäsi jalka oikeaan kohtaan ja kopioi (shift-D) niitä jokaiseen nurkkaan. Kannattaa kopioida rautalankanäkymässä (Z).
Tallenna renderöinnin jälkeen kuvana (pöytä.png) ja palauta kuva palautuskansioon 2
TEHTÄVÄ 3:
Muotoile kuutiosta mallin mukainen noppa
Käytä "Insert Faces" -toimintoa sivutahkoissa ja leikkaa särmät viistetyiksi
Lisää väleihin tahkot. Tallenna valmis noppapinta myöhempää käyttöä varten nimellä paljasnoppa.blend
Jaa isot tahkot "Insert Fases" ja "Subdivide" -käskyillä niin, että saat valittua nopan "pisteet"
Valitse pistetahkot ja ja syvennä niitä käskyllä "Extrude Region"
Ryhmittele pisteet omaksi ryhmäksi.
Pinnoita noppa omalla materiaalilla ja pisteryhmä omallaan.
Tallenna nimellä noppa.blend
Palauta renderöity kuva nimellä noppa.png palautuskansioon3
TEHTÄVÄ 4:
Avaa edellisessä tehtävässä valmistettu paljasnoppa.blend
Tee nyt pisteet ympyröistä (circle), jotka liitetään tahkojen pinnalle (Ctrl-j)
Valmista noppa ja palauta se palautuskansioon 4 , nimellä tarranoppa.png
Vinkki: (kannattaa hyödyntää rautalankanäkymää (z) kun asettelee pisteitä paikoilleen)
TEHTÄVÄ 5:
A) Tee youtube-ohjeen mukainen kahvikuppi: https://www.youtube.com/watch?v=0gEy5lgOwD0
B) Tee ohjeen mukaisesti kahvikupille kultainen pinta.
Ohje: https://www.youtube.com/watch?v=DWLFlTpFYok
(Huomaa, että renderöinti-moottorina käytetäänkin Cycles Renderiä ja työskentelytilaksi valitaan Compositing.
Hyomaa myös, että kun luot uuden materiaalin Nodes-ikkunaan, saattaa säädinikkunat jäädä piiloon. Eli kannattaa zoomata hiirellä Nodes-ikkunaa kauemmas..)
Palauta kultainen kuppi palautuskansioon 5
TEHTÄVÄ 6
Muokkaa sylinteristä pikari.
Luo pikarin alle taso (plane) ja pinnoita se sopivalla materiaalilla
Säädä pikarin materiaaliksi kirkas lasi.
Kopioi kuvaan useampi lasi.
Palauta pikarit.png palautuskansioon 6
(esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=HfCDAIIR2Gc)
TEHTÄVÄ 7
Luo animaatio, jossa kaksi noppaa pyörähtää tason päällä. Rakenna tilanne niin, että nopat putoavat vinolle levylle, josta ne jatkavat pyörien vaakatasolle. Kamerassa näytetään vain vaakataso, jolla nopat pyörivät.
Apuna voi käyttää: https://www.youtube.com/watch?v=sNhN3X3MvD4
Tallenna video H.264 formaatissa nimellä animnopat.avi ja palauta se palautuskansioon 7
TEHTÄVÄ 8
Luo animaatio, jossa kolmiulotteinen teksti (esim. oma nimi) ilmestyy jostain kuvan ulkopuolelta kieppuen ja asentoaan/kokoaan muuttaen.
Tallenna animaatio H.264 formaatissa ja palauta tiedosto palautuskansioon 8
Alla oleva "malli" avautuu mediaplayeriin hiiren kakkospainikkeella...
Alla muutamia kurssilla aikaansaatuja tuotoksia...
Muokkaa kuutiosta kuvan mukainen tuoli.
Tallenna viereinen puumateriaali-kuva (tekstuuriksi) omalle koneellesi
Käytä puumateriaalia tuolin tekstuurina.
Kopioi toinen tuoli ja kierrä se vasten toista tuolia (myöhemmin tehdään pöytä tuolien keskelle)
Renderöi kuva ja tallenna se kuvana nimellä tuolit.png
Tallenna myös blendertiedosto tuolit.blend
Palauta tuolit.png alla olevaan palautuskansioon.
Tehtävä 2:
Muokkaa sylinteristä haluamasi muotoinen pöydänjalka. Smooth-painikkeella saat jalasta pehmeämmän.
Lisää jalalle materiaali ja tekstuuriksi laminaatti
Luo kuution avulla pöydän kansi.
Lisää pöydälle materiaali ja sopiva tekstuuri
Asettele tekemäsi jalka oikeaan kohtaan ja kopioi (shift-D) niitä jokaiseen nurkkaan. Kannattaa kopioida rautalankanäkymässä (Z).
Tallenna renderöinnin jälkeen kuvana (pöytä.png) ja palauta kuva palautuskansioon 2
TEHTÄVÄ 3:
Muotoile kuutiosta mallin mukainen noppa
Käytä "Insert Faces" -toimintoa sivutahkoissa ja leikkaa särmät viistetyiksi
Lisää väleihin tahkot. Tallenna valmis noppapinta myöhempää käyttöä varten nimellä paljasnoppa.blend
Jaa isot tahkot "Insert Fases" ja "Subdivide" -käskyillä niin, että saat valittua nopan "pisteet"
Valitse pistetahkot ja ja syvennä niitä käskyllä "Extrude Region"
Ryhmittele pisteet omaksi ryhmäksi.
Pinnoita noppa omalla materiaalilla ja pisteryhmä omallaan.
Tallenna nimellä noppa.blend
Palauta renderöity kuva nimellä noppa.png palautuskansioon3
TEHTÄVÄ 4:
Avaa edellisessä tehtävässä valmistettu paljasnoppa.blend
Tee nyt pisteet ympyröistä (circle), jotka liitetään tahkojen pinnalle (Ctrl-j)
Valmista noppa ja palauta se palautuskansioon 4 , nimellä tarranoppa.png
Vinkki: (kannattaa hyödyntää rautalankanäkymää (z) kun asettelee pisteitä paikoilleen)
TEHTÄVÄ 5:
A) Tee youtube-ohjeen mukainen kahvikuppi: https://www.youtube.com/watch?v=0gEy5lgOwD0
B) Tee ohjeen mukaisesti kahvikupille kultainen pinta.
Ohje: https://www.youtube.com/watch?v=DWLFlTpFYok
(Huomaa, että renderöinti-moottorina käytetäänkin Cycles Renderiä ja työskentelytilaksi valitaan Compositing.
Hyomaa myös, että kun luot uuden materiaalin Nodes-ikkunaan, saattaa säädinikkunat jäädä piiloon. Eli kannattaa zoomata hiirellä Nodes-ikkunaa kauemmas..)
Palauta kultainen kuppi palautuskansioon 5
TEHTÄVÄ 6
Muokkaa sylinteristä pikari.
Luo pikarin alle taso (plane) ja pinnoita se sopivalla materiaalilla
Säädä pikarin materiaaliksi kirkas lasi.
Kopioi kuvaan useampi lasi.
Palauta pikarit.png palautuskansioon 6
(esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=HfCDAIIR2Gc)
TEHTÄVÄ 7
Luo animaatio, jossa kaksi noppaa pyörähtää tason päällä. Rakenna tilanne niin, että nopat putoavat vinolle levylle, josta ne jatkavat pyörien vaakatasolle. Kamerassa näytetään vain vaakataso, jolla nopat pyörivät.
Apuna voi käyttää: https://www.youtube.com/watch?v=sNhN3X3MvD4
Tallenna video H.264 formaatissa nimellä animnopat.avi ja palauta se palautuskansioon 7
TEHTÄVÄ 8
Luo animaatio, jossa kolmiulotteinen teksti (esim. oma nimi) ilmestyy jostain kuvan ulkopuolelta kieppuen ja asentoaan/kokoaan muuttaen.
Tallenna animaatio H.264 formaatissa ja palauta tiedosto palautuskansioon 8
Alla oleva "malli" avautuu mediaplayeriin hiiren kakkospainikkeella...
Alla muutamia kurssilla aikaansaatuja tuotoksia...