3. Turtle-grafiikka 1
Turtle-grafiikka 1
Turtle - grafiikka on saanut nimensä Seymour Papert:in 1970-luvulla kehittelemästä Logo Turtlesta. Turtle on tietokoneen ruudulla näkyvä "ötökkä", joka voidaan ohjata menemään eteenpäin tai kääntymään oikealle tai vasemmalle tietyn astemäärän verran. Turtle piirtää kulkiessaan viivaa ja Turtlen ohjaamiseen kuuluu oleellisesti myös kynän nostaminen ylös, kynän laskeminen alas sekä kynän värin vaihtaminen.
Seymour Papert kehitteli Turtle-grafiikan matematiikan opettamisen apuvälineeksi. Lähes kaikissa lapsille tai nuorille tarkoitetuissa ohjelmointiympäristöissä on oma työkalupakkinsa Turtle-grafiikalla piirtämiseen.
Tässä osiossa tutustutaan siihen miten Racket-Turtlella voidaan piirtää kuvioita. Perustoimintojen lisäksi Racket-Turtle osaa peilautua ja liikkua koordinaatistossa.
Seymour Papert kehitteli Turtle-grafiikan matematiikan opettamisen apuvälineeksi. Lähes kaikissa lapsille tai nuorille tarkoitetuissa ohjelmointiympäristöissä on oma työkalupakkinsa Turtle-grafiikalla piirtämiseen.
Tässä osiossa tutustutaan siihen miten Racket-Turtlella voidaan piirtää kuvioita. Perustoimintojen lisäksi Racket-Turtle osaa peilautua ja liikkua koordinaatistossa.
Turtle-grafiikan käyttöönotto ja lisäkirjastojen asentaminen
Turtle-grafiikan käyttöönotto vaatii teachpacks-lisäkirjaston asentamisen.
Asennusohjeet
- File --> Package Manager
- Kirjoita Package Source kenttään teachpacks
- Paina Enter.
- Odota, että näkyviin tulee painike "Close output" ja sulje sitten ikkuna.
- Ota paketti käyttöön kirjoittamalla koodi (require teachpacks/racket-turtle) määrittelyikkunnan yläosaan ja paina Run
Tarkemmat asennusohjeet Koodarin käsikirjassa >>.