1. Peruslaskutoimitukset
1. Peruslaskutoimitukset
Tutustaan peruslaskutoimitusten laskemiseen Racket-komennoilla.
Lyhyiden laskujen, joita ei tarvitse tallentaa, laskeminen tapahtuu interaktioikkunassa.
![Slide7.PNG Slide7.PNG](https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/5-6-luokka/racket-ohjelmointia/1tr/1ml/1p/slide7-png2:file/photo/8486e02d6587748ec893ec264294d5fb549c20a5/Slide7.PNG)
Racket-komennot ovat aina funktiokutsuja. Racket-komennoilla on seuraavanlainen rakenne:
![Slide8.PNG Slide8.PNG](https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/5-6-luokka/racket-ohjelmointia/1tr/1ml/1p/slide8-png:file/photo/d4de079b228f1f8b51d620d4f80822e4bd4edda4/Slide8.PNG)
Racket-kielessä peruslaskutoimituksia merkitään seuraavasti:
Tulon merkki * löytyy näppäimistöltä kirjaimen Ä ja enter näppäimen välistä.
![Slide9.PNG Slide9.PNG](https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/5-6-luokka/racket-ohjelmointia/1tr/1ml/1p/slide9-png3:file/photo/152acf1cb700fe6ca34552425c2dda0d013facfc/Slide9.PNG)
Ohjelmoidessa tulee helposti kirjoitusvirheitä. DrRacket tai tietokoneesi ei mene rikki vaikka kirjoittaisitkin jotain väärin. Jos teit kirjoitusvirheen Racket-komennon rakenteessa (esimerkiksi sulkujen unohtaminen tai väärä määrä argumentteja), saat virheilmoituksen interaktioikkunaan. Jos kirjoitit jonkin argumentin arvon väärin (esimerkiksi kirjoitit 3 vaikka piti kirjoittaa 4), laskee Racket funktion arvon käyttämällä antamaasi argumenttia.
![Slide10.PNG Slide10.PNG](https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/5-6-luokka/racket-ohjelmointia/1tr/1ml/1p/slide10-png2:file/photo/6068e0493f106d646532dbb066feda5f3626cd65/Slide10.PNG)
Lyhyiden laskujen, joita ei tarvitse tallentaa, laskeminen tapahtuu interaktioikkunassa.
Racket-komennot ovat aina funktiokutsuja. Racket-komennoilla on seuraavanlainen rakenne:
- Kaikki Racket-funktiot alkavat ja loppuvat sulkuihin.
- Ensimmäisen sulkumerkin jälkeen kerrotaan mitä tehdään. Tässä "+" on funktion nimi.
- Funktion nimen jälkeen tulee välilyönti.
- Argumentit (esimerkissä luvut 1 ja 2) annetaan funktion nimen jälkeen ja ne erotetaan toisistaan välilyönneillä. Argumenttien määrä riippuen käytetystä funktiosta. Argumenttien järjestyksellä on myös merkitystä.
- Kun viimeisen sulkumerkin jälkeen painetaan rivinvaihtonäppäintä, tulostuu funktion arvo seuraavalle riville.
Racket-kielessä peruslaskutoimituksia merkitään seuraavasti:
Summa | + |
Erotus | - |
Tulo | * |
Osamäärä | / |
Tulon merkki * löytyy näppäimistöltä kirjaimen Ä ja enter näppäimen välistä.
Ohjelmoidessa tulee helposti kirjoitusvirheitä. DrRacket tai tietokoneesi ei mene rikki vaikka kirjoittaisitkin jotain väärin. Jos teit kirjoitusvirheen Racket-komennon rakenteessa (esimerkiksi sulkujen unohtaminen tai väärä määrä argumentteja), saat virheilmoituksen interaktioikkunaan. Jos kirjoitit jonkin argumentin arvon väärin (esimerkiksi kirjoitit 3 vaikka piti kirjoittaa 4), laskee Racket funktion arvon käyttämällä antamaasi argumenttia.
2. Laskujärjestys
Racketin funktioille +, -, * ja / voidaan antaa enemmän kuin kaksi argumenttia. Esimerkiksi lasku 10 + 11 + 12 voidaan laskea Racket-komennolla (+ 10 11 12). Erotuksen, tulon ja osamäärän laskeminen tapahtuu vastaavasti.
3. Laskuja määrittelyikkunassa
Määrittelyikkunan käyttö
Tutustutaan seuraavaksi määrittelyikkunan käyttöön. Määrittelyikkunaa käytetään laajempien ohjelmien kirjoittamiseen ja tallentamiseen. Määrittelyikkunaan kirjoitettu koodi ajetaan Run-näppäimellä. Ohjelman tulos tulee näkyviin interaktioikkunaan.
![Slide16.PNG Slide16.PNG](https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/5-6-luokka/racket-ohjelmointia/1tr/dt/mk/slide16-png:file/photo/7800d4eb568e9632dbca939cc0bb0fcb12d2461d/Slide16.PNG)
Ohjelman suorituksen etenemistä voi tutkia Step-toiminnolla. Valitsemalla DrRacketin oikeasta yläkulmasta Step-toiminnon avautuu uusi Stepper-ikkuna. Ikkunassa voit suorittaa koodia vaiheittain Step-näppäimen avulla. Stepper-toiminto on jatkossa erittäin hyödyllinen koodissa olevien virheiden etsinnässä ja laajojen ohjelmien toiminnan tutkimisessa.
![Slide17.PNG Slide17.PNG](https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/materiaalit/kpm/5-6-luokka/racket-ohjelmointia/1tr/dt/mk/slide17-png3:file/photo/ed0f6d431958885c4ec46d05d4d4f00c42cb2c15/Slide17.PNG)
Ohjelman suorituksen etenemistä voi tutkia Step-toiminnolla. Valitsemalla DrRacketin oikeasta yläkulmasta Step-toiminnon avautuu uusi Stepper-ikkuna. Ikkunassa voit suorittaa koodia vaiheittain Step-näppäimen avulla. Stepper-toiminto on jatkossa erittäin hyödyllinen koodissa olevien virheiden etsinnässä ja laajojen ohjelmien toiminnan tutkimisessa.