3.h Silmukat

Toistorakenne

Olennainen osa tietokoneohjelmia on toistorakenteet eli silmukat. Silmukassa voidaan määritellä tietyn ohjelman pätkän toistumaan useamman kerran. Silmukka voidaan myös määrätä toistumaan ikuisesti. Silmukka voidaan myös määrätä tapahtumaan kunnes jokin tapahtuma sen katkaisee. EdScratchistä silmukat löytyy oranssista Control-valikosta.

REPEAT toistetaan silmukassa olevaa tietty määrä

FOREVER toistetaan silmukassa olevaa ikuisesti

REPEAT UNTIL toistetaan silmukassa olevaa kunnes jotain määrättyä tapahtuu

Harjoitustehtäviä
Laadi ohjelmat ja siirrä ne Edisoniin. Näytä ohjelmien toimivuus opettajalle.

5. Tee ohjelma, jossa Edison kulkee neliön muotoisen reitin 5 kertaa, ja piippaa lopuksi yhden kerran.

6. Tee ohjelma, jossa Edison kulkee säännöllisen 8-kulmion muotoisen reitin.

7. Miten saat Edisonin kulkemaan ympyrän muotoisen reitin? Kokeile miten onnistuu.