7-luokka

Edisonilla harjoittelua

Huom! Edison käynnistetään aina lattialla (ei pulpetilla).

ÄLÄ VÄÄNNÄ, ÄLÄKÄ EDES YRITÄ PYÖRITTÄÄ EDISONIN RENKAITA KÄSIN !!

Varsinainen Edisonin ohjelmointi aloitetaan EdScratch-ohjelmointiympäristössä. 
Ohjelma toimii niin tietokoneessa, tabletissa kuin puhelimessakin.

Ohjelman pääset tästä linkistä: https://www.edscratchapp.com/


1. tunti: Edisoniin tutustuminen
Testataan aluksi toimiiko Edisonit. Ladataan Edisoniin valmiita ohjelmistoja monisteista. Edison lukee ohjelman monisteen viivakoodista.

2. tunti: Ensimmäiset koodit

Käytetään EdScratch-ohjelmointiympäristöä ja tehdään peruskomennoilla ensimmäiset ohjelmat ja siirretään ne Edisoniin.

3.tunti: Silmukat
Olennainen osa tietokoneohjelmia on toistorakenteet, eli silmukat. Silmukassa voidaan määritellä tietyn ohjelman pätkän toistumaan vaikkapa 5 kertaa. 

4. tunti: Ehtolauseet

Silmukoiden lisäksi ehtolauseilla on tärkeä osa tietokoneohjelmissa. Ehtolauseessa pitää jokin ehto toteutua ennen kuin ne suoritetaan. Ehtolauseissa esimerkiksi voisi määrätä Edisonin kääntymään vasemmalle, jos se havaitsee viivan ja kääntymään oikealle, jos se havaitsee edessään esteen.

1. Tee ohjelma, jossa Edison kääntyy vasemmalle havaitessaan viivan ja oikealle havaitessaan esteen edessään.

5.tunti: Omien ideoiden suunnittelua ja ohjelmointia

Tällä tunnilla saa kokeilla ja testailla omia ohjelmia.

6.tunti: Omien ideoiden esittely.