2.h Ensimmäiset koodit

EdScratch-ohjelmointi


Varsinainen Edisonin ohjelmointi aloitetaan EdScratch-ohjelmointiympäristössä.

Ohjelma toimii niin tietokoneessa, tabletissa kuin puhelimessakin.

Ohjelman pääset tästä linkistä: https://www.edscratchapp.com/

Tuolla voit luoda itsellesi käyttäjätunnuksen ohjelmointiympäristöön, mutta se ei ole ollenkaan välttämätöntä.
Jos teet itsellesi tunnuksen, voit tallentaa tekemäsi ohjelmat haluamillasi nimillä ja ne ovat sen jälkeen käytettävissä aina kun kirjaudut EdScratch-ohjelmointiympäristöön. Kätevää varsinkin silloin, jos haluat tehdä ohjelmia vaikkapa kotona tai kun koulussa tekemäsi ohjelma jää kesken ja haluat jatkaa sen tekemistä myöhemmin.

Ohjelmien tekeminen

Perusperiaate on se, että komennot siirretään vasemmassa reunassa olevista komento-osioista vetämällä varsinaiseen ohjelmaan oikeaan reunaan. Komento-osiot on eroteltu selvyyden vuoksi eri väreillä. Myöhemmin yksi ohjelma voi sisältää useampiakin START-komennolla alkavia ohjelmalohkoja.

Tärkeimmät peruskomennot alkuun:


Ohjelman alussa odottaa jo valmiina keltainen START-komento

Sinisestä DRIVE-osiosta löytyy Edisonin liikkumiseen eteen- ja taaksepäin sekä kääntymiseen kuuluvat komennot:
forward = mene eteenpäin
backwards = mene taaksepäin
spin left = kierry vasemmalle
spin right = kierry oikealle
turn forwards = käänny eteenpäin
turn backwars = käänny taaksepäin
Näihin voidaan valita yksiköiksi senttimetrejä (cm), tuumia(inch=2,5cm) tai asteita.

Violetista LED
-osiosta löytyy komennot ledien sytyttämiseen ja sammuttamiseen
led on = sytyttää ledin
led off = sammuttaa ledin

Vaaleanvioletista SOUND-
osiosta löytyy komennot piippauksen tekemiseen ja nuottien soittamiseen
beeb = piippaa
play = soittaa nuotin
Nuotin pituuden ja korkeuden voi valita

Paljon muitakin komentoja on, mutta niitä käytetään myöhemmin.


Ohjelman siirto Edisoniin
Edisonissa voi olla kerrallaan ainoastaan yksi ohjelma käytössä ja sen siirtäminen Edisoniin tapahtuu seuraavasti:

Ohjelma siirretään mielenkiintoisella tavalla

1. Kytke EdComm-ohjelmointikaapeli tietokoneen, tabletin tai puhelimen kuulokeliitäntään,
Varmista, että äänenvoimakkuus on säädetty suurimmalle tasolle.
Kytke EdComm-ohjelmointikaapelin toinen pää Edisonin alapintaan lähellä virtakytkintä oleviin kahteen reikään.

2. Klikkaa sitten ohjelman oikeasta ylänurkasta kohtaa Program Edison
Tämän jälkeen aukeaa ikkuna, jossa englanniksi kehotetaan tekemään nuo edellä mainitut.
 
3. Paina sen jälkeen Edisonin pyöreää nauhoitusnäppäintä yhden kerran.
Tällöin Edison vinkaisee ja vilkkuvat ledit syttyvät palamaan vilkkumatta.

4. Klikkaa sen jälkeen ikkunassa olevaa Program Edison-tekstiä
EDison sammuttaa ledinsä ja siirtää ohjelman
Odota kunnes Edison vinkaisee uudestaan ja alkaa jälleen vilkuttaa ledejään.




Harjoitustehtäviä
Laadi ohjelmat ja siirrä ne Edisoniin. Näytä ohjelmien toimivuus opettajalle.

1. Tee ohjelma, jossa Edison kulkee neliön muotoisen reitin.
(Vinkki: laita Edison kulkemaan 10 cm, 90 asteen käännös, kulje 10 cm, käänny, jne.)


2. Tee ohjelma, jossa Edison kulkee tasasivuisen kolmion muotoisen reitin.

3. Tee omia testailuja, joissa kokeilet esim. ääniä ja ledivaloja.

4. Edisonien kiihdytysajot
Laadi ohjelma, jossa Edison kulkee mahdollisimman nopeasti 5 metrin matkan.
Lähettäkää neljä Edisonia vierekkäin kisaamaan tuo 5 metrin matka. Nopein voittakoon!


Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä