Sevilla
Matkapäiväkirja Sevilla
Opiston ensimmäisen Erasmus hankkeen puitteissa ehdimme vielä toteuttamaan toisen matkan, joka suuntautui myös Espanjaan 4.-10.12.22. Tällä kerralla paneuduttiin suunnittelijaopettajien Soila Kiviluodon (espanjan opettaja) ja Sari Halosen (Käsityökoulu Taitis ja opiston ilmaisutaidon kurssit) omien suunnittelualueiden osaamisen syventämiseen. Espanjan aurinko ei tällä kerralla suostunut näyttäytymään, mutta ihmisten vastaanotto tarjosi yllin kyllin lämpöä.
Sevillassa hyvänä kontaktina on toiminut Macarena Alonso, jonka avulla saimme järjestettyä myös Sarin taidekurssin. Macarenan luotsaama SIGE (Spanish Institute for Global Education) järjestää täydennyskoulutusta espanjanopettajille kaikkialta maailmasta ja espanjanopetusta mm. Sevillaan tuleville yliopisto-opiskelijoille. Tästä klikkaamalla pääset tutustumaan oppilaitoksen toimintaan.
Sarin workshop Sevillan nähtävyyksistä
Ensimmäinen herätys Sevillassa upean emännän hoteissa. Aamupala katettuna ja eväät lounasta varten pakattuna. Tällaiseen palveluun tottuisi helposti. Vaihdamme emännän kanssa aamun kuulumiset sekä espanjan että englannin kielellä. Google kääntäjästä tulee viikon aikana verraton apuväline. Ravitsevan aamupalan jälkeen suuntaan sateenvarjo kainalossa koululle (Spanish Institute for Global Education). Saapuessani rakennuksen aulaan, ihmettelen suurta avaraa korkealle ylös ulottuvaa lasin määrää. Myöhemmin selviää, että rakennuksessa on suurimmaksi osaksi toimistoja ja koululla kahden luokkahuoneen verran omaa toimitilaa neljännessä kerroksessa.
Ensimmäinen minulle muokattu workshop pohjautui Sevillan kuuluisimpiin nähtävyyksiin ja työskentelytapana oli kollaasi. Opettajanani toimi taitelija ja yliopisto-opettaja ”Montse”. Pedagoginen lähestymistapa työskentelyymme oli mielenkiintoinen, koska en ollut vielä nähnyt paikallisia nähtävyyksiä. Montse oli tulostanut niistä kuvia sekä mustavalkoisina että värillisinä. Lisäksi materiaaleina olivat erilaiset värikynät, maalit, aikakausilehdet, pahvit ja paperit. Ryhdyimme välittömästi työskentelemään ja luovuus pääsi valloilleen. Työskentelyn lomassa Montse kertoi keskeisiä asioita nähtävyyksistä, joita tulen käyttämään kollaasin rakentamisessa. Melkein kolme tuntia kestäneen työskentelyn jälkeen olin saanut ison annoksen tietoa kaupungin nähtävyyksistä ja niiden historiasta. Montsen kertomat yksityiskohdat näkyvät myös kollaasissa esimerkiksi moderni pyöreä torni, jonka rakentaminen on jakanut paikallisten mielipiteitä. Tornin yläosaan kohdistuu potkunyrkkeilijän kohdistama potku. Seuraavana päivänä suuntasimme seudulle, missä suurin osa työstämäni kollaasin nähtävyyksistä sijaitsi. Riemuni oli suunnaton, kun tunnistin nähtävyyksiä ja pystyin niistä muutamia asioita kertomaan. Pedagogisesti toimiva tapa työstää etukäteen jotakin sellaista, mistä ei vielä ole aikaisempaa käsitystä/kokemusta.
Soilan espanjan syventävät opinnot
Ensimmäisenä päivänä oma kurssini oli alkanut jo kello 8.30 tuhdilla paketilla espanjalaista kulttuuria ja siitä, miten kulttuurintuntemus kuuluu olennaisesti kielen opiskeluun. Esimerkkinä saimme luennon Velazquezin elämästä ja teoksista, jota myös Sari tuli kuuntelemaan englanninkielinen materiaali apunaan.
Päivittäin koululla opiskeltiin kuusi tuntia vaihtelevien opettajien johdolla. Varsinaista espanjanopetusta ei ollut, vaan tällä kurssilla keskityttiin pedagogiikkaan. Isossa roolissa oli metodit omien opiskelijoiden suullisten valmiuksien parantamiseen. Osallistujien joukko oli pieni, lisäkseni espanjanopettajat Italiasta ja Ukrainasta, mutta sitäkin laadukkaampi. Verkostoitumisen lisäksi oli mielenkiintoista kuulla, mitkä asiat olivat hankalia opiskelijoille muissa maissa. Kurssiohjelma sisälsi paljon käytännönläheisiä harjoituksia mm. toiminnallisia tehtäviä ja opetuksen pelillistämistä sekä digitaalisiin alustoihin tutustumista. Viikon ohjelmaan oli sisällytetty myös hieman epätavallisempia luentoja, kuten luovan kirjoituksen tunti runoilija José María Goméz Valeron vetämänä. Tästäkin positiivisen yllätyksen tuottaneesta tunnista jäi käteen jotain omille oppilaille vietävää. José María teki vaikutuksen myös lausumalla Eeva Kilven runoja espanjaksi.
Sarin keramiikan workshop
Keskiviikkona suuntasimme Montsen kanssa Trianan keramiikkamuseoon. Museo tarjoaa läpileikkauksen vuosisatojen takaiseen keramiikkavalmistuksen historiaan kuvin, filmein ja keramiikkaesinein. Toisin kuin ensimmäisessä workshopissa, niin tämä toinen toteutettiin käymällä ensin museossa ja seuraavana päivänä työstimme itsekovettuvasta savesta omalla nimellä varustetun ”osoitekyltin”, joita Espanjan kadunkulmat ovat täynnä. Työvälineinä minulla oli kaulin, valmis pahvimuotti laatan kokoa varten, tulostettavia kirjaimia, muotoiluvälineet, kehikko ja vettä. Kehikon käyttäminen auttoi jokaisen neljän laatan paksuuden säilymistä samankokoisena kaulimisesta huolimatta. Saven kanssa työskentely on aina rentouttavaa ja materiaalina tuntuu käsissä mukavalta. Työvaiheet vaativat myös tarkkuuttaa ja kirjainmallien työstäminen laatan päällä tuli tehdä huolellisesti, jotta syvyysvaikutelma pysyi samana. Laattojen kuivuminen vei oman aikansa, joten maalaaminen jäi minulle kotitehtäväksi täällä Suomessa.
Maanantaina pääsimme tutustumaan upeaan Alcázarin palatsiin. Useissa Sevillan historiallisissa rakennuksissa on nähtävillä arabiajan rakennustekniikkaa ja kulttuuria. Keskeistä on sisäisen loiston kätkeminen ulkoisella vaatimattomuudella. Arabiajan jälkeen saapuneet kristityt ovat halunneet säilyttää osia alkuperäisistä rakennuksista jatkamalla rakentamista ylöspäin seuraaviin kerroksiin. Palatsiin saavuttaessa kulkija näkee muinaisten hallitsijoiden oikeussalin, taideaarteita, lukuisia muotopuutarhoja, joihin kätkeytyy kuninkaan salapaikka lukuisten rakastajien tapaamista varten. Alfonso X rakennutti palatsiin maanalaisen kasvien kastelukeitaan, jota on virheellisesti kutsuttu kylpyläksi.
Tiistai-iltapäivä meni seikkaillessa Alcázarin muurien ulkopuolelle jäävässä vanhassa kaupunginosassa, joka tunnetaan nimellä Barrio de Santa Cruz. Aikanaan juutalaisten asuttama alue on kapeiden kujien muodostuma viehättävä sokkelo, joka on täynnä historiaa ja baareja.
Keskiviikkona sulateltiin kaikkea näkemäämme, joten torstaina taas sadetta uhmaten jaksoimme lähteä katsomaan vuoden 1929 maailmannäyttelyä varten rakennettua Plaza de Españaa. Tämä puoliympyrän muotoinen rakennus symboloi avointa syliä, jolla Espanja toivotti tervetulleeksi Latinalaisen Amerikan maat. Plazalle on tehty kaakeleista jokaisen Espanjan provinssin kartta ja jokin tärkeä historiallinen tapahtuma. Siellä on myös kuvattu aikanaan Tähtien Sotaa. Vieressä levittäytyvä María Luisan puisto on yksi Espanjan kauneimmista.
Viikon kulttuuriannin huipensi vierailu katedraaliin. Maailman suurin katolinen katedraali on rakennettu moskeijan perustoille ja niin siellä kuin kaupungin muussakin arkkitehtuurissa näkyy selkeästi arabien vaikutus. Loppumattomien taideaarteiden ohella suurimpia ihmettelyn aiheita olivat kultainen alttaritaulu, jota kutsutaan nimellä ” La Biblia Dorada ” eli Kullattu Raamattu, koska sen avulla lukutaidottomat kaupunkilaisetkin pääsivät osallisiksi Raamatun opeista sekä Kolumbuksen hauta, josta Sari löysi kristittyjen valloittaman Granadan. Sevillan symbolina pidetään monesti La Giraldaa, joka on katedraalin torni. Tämäkin on myös aikoinaan rakennettu minareetin päälle. Ylös kellotorniin yli sadan metrin korkeuteen ei johda portaat vaan rampit, joita pitkin imaami aikanaan ratsasti ylös.