Ohjelmointikoulutus 1

Alla olevassa kuvassa on esitetty Ohjelmointikoulutus 1:n sijoittuminen ohjelmoinnin oppimispolulle punaisella ellipsillä. Alleviivaukset kertovat ohjelmoinnin opetteluun käyttämämme palvelut.


Code.org-palvelu tarjoaa suuren määrän erilaisia ohjelmointitehtäviä. Niistä olen valinnut koulutuksessa käsiteltäväksi 16 sellaista tehtävää, jotka opettavat ohjelmoinnin keskeiset ja yleispätevät käsitteen sekä rakenteet. Esimerkiksi kaikki oppimamme rakenteet löytyvät kaikista mahdollisista ohjelmointikielistä ja ympäristöistä. Ohjelmoinnin perusteiden oppiminen on tärkeää, ennen kuin jatkamme luokilla 3-6 pääsääntöisesti käytettävään Scratch-ohjelmointiympäristöön. Koulutuksessa aloitamme tutustumisen myös Scratchin. Muodostamme kaikille opettajille tunnukset palveluun ja perehdymme ohjelmointiympäristön käyttöliittymään. Kokeilemme pienimuotoisten ohjelmien ohjelmointia opastetusti sekä käytämme aiemmin oppimiamme ohjelmoinnin keskeisiä rakenteita ohjelmissa.

Ohjelmointikoultus 1 opettaa Sinulle:
  • Miten Code.org-palvelun ohjelmointharjoituksia tehdään.
  • Miten voit muodostaa Sinun OmaTilaasi linkkilistan haluamistasi ohjelmointoharjoituksista ja jakaa sen oppilaillesi.
  • Mitä on "Vedä ja pudota" -tyyppinen ohjelmointi graafisessa ohjelmointiympäristössä.
  • Mikä on "komento" ja "komennon parametri".
  • Mikä on "algoritmi".
  • Miten ohjelmoija jakaa ongelman vaiheisiin ja ratkaisee vaiheet yksi kerrallaan muodostaen ohjelmaan algoritmin.
  • Mikä on "Toista <x> kertaa" -toistorakenne ja miten sitä käytetään.
  • Mikä on "Toista kunnes <ehto>" -toistorakenne ja miten sitä käytetään.
  • Mikä on "Jos <ehto> tee" -ehtorakenne ja miten sitä käytetään.
  • Mikä on "Jos <ehto> tee / muuten" -ehtorakenne ja miten sitä käytetään.
  • Mikä on "aliohjelma" ja miten sitä käytetään.
  • Miten Scratchiin rekisteröidytään.
  • Mitä toimintoja ja ikkunoita Scratchin käyttöliittymässä on.
  • Miten koodipalikat on Scratchissä ryhmitelty eri osioihin.
  • Miten koodipalikoita käytetään ja miten palikoiden parametrit asetetaan.
  • Miten koodipalikat jakaantuvat eri alatyyppeihin ja miten eri alatyypit toimivat.
  • Miten ohjelmaan lisätään ja poistetaan hahmoja sekä taustoja.
  • Miten ohjelman suoritus käynnistetään ja miten tapahtumiin reagoidaan.
  • Miten hahmolle tai taustalle muodostetaan ohjelmakoodi.
  • Miten ohjelmoinnin keskeisiä käsitteitä ja rakenteita käytetää Scratchissä.
  • Miten ohjelma tallennetaan, avataan ja jaetaan (jakaminen esim. OmaTilaan).
  • Miten voit opiskella myös itsenäisesti Scratchiä.
Näihin ja moniin muihin kysymyksiin annamme Sinulle vastaukset Ohjelmointikoulutus 1:ssä. Tervetuloa oppimaan!

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä