Keskeinen ohjelmointiosaaminen

Keskeinen ohjelmointiosaaminen koulutuksen ja jaetun materiaalin perusteella:
  • Ohjelmointiprosessin hallinta:
    • Ongelma -> Järjestetyt vaiheet -> Oikeaan järjestykseen asetetut oikeat komennot.
    • = Algoritmin muodostus.
  • Scratchin ohjelmointiympäristön hallinta.
  • Hahmojen sekä taustojen lisäys ja poisto sekä niiden hallinta koodilla.
  • Hahmojen itsenäiset ohjelmakoodit, muodostus ja suorituksen käynnistys.
  • Tapahtumapohjaisen ohjelmoinnin ymmärtäminen:
    • Koodin suoritus käynnistyy aina jonkin tapahtuman aktivoituessa.
    • Yhdellä hahmolla voi olla useita "skriptejä", joiden suoritus sidotaan haluttuun tapahtumaan.
  • Komentojen monipuolinen käyttö ja parametrien asettaminen:
    • Osataan käyttää useampia eri osioista löytyviä komentopalikoita.
  • Toistorakenteet:
    • Toista <x> kertaa
    • Toista kunnes <ehto>
    • Toista ikuisesti
  • Ehtorakenteet:
    • Jos <ehto>, niin
    • Jos <ehto>, niin / muuten
  • Scratchin koodipalikoidet tyypit:
    • Komentopalikat
    • Ominaisuus-, muuttuja- ja funktiopalikat
    • Totuusarvopalikat
    • Tapahtumapalikat
  • Muuttujan käyttö:
    • Muodostus
    • Arvon asettaminen ja muuttaminen
    • Arvon lukeminen ja käyttö esim. ehdossa
  • Operaattorit:
    • Matemaattiset operaattorit
    • Vertailuoperaattorit (käyttö ehdoissa)
    • Loogiset operaattorit (käyttö ehdoissa)
  • Vuorovaikutteisen ohjelman laadinta:
    • Hiiren klikkauksiin ja näppäinten painalluksiin reagoiminen.
    • Syötteen kysyminen käyttäjältä ja sen käsittely.
  • Ohjelman reagointi hahmon koskettaessa:
    • Näyttämön reunaa
    • Tiettyä väriä
    • Toista hahmoa
  • Ohjelmien jakaminen:
    • Linkitys ja upotus Pedanetin OmaTilaan.
Linkki: Keskeinen ohjelmointiosaaminen (PDF)

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä