Oppimispelejä

Oppimispeleissä opetellaan muodostamaan komennoista lyhyitä käskyjonoja, joilla ohjataan pelihahmoa. Ohjelmointi on yksinkertaista ”vedä ja pudota” -tyyppistä. Oikea komento vain vedetään ja pudotetaan oikeaan kohtaan käskyjonoon ja tarvittaessa asetetaan komennon parametri oikeaksi. Parametri on komennon lisämääre, joka määrittää tarkemmin mitä komento tekee. Esimerkiksi meillä voi olla komento ”liiku yksi askel” ja siinä asetettavana parametrina suunta. Suunta voi olla ”vasemmalle” tai ”oikealle”. Näin yhdellä komennolla voidaan toteuttaa liikkuminen sekä vasemmalle että oikealle komennon parametrin mukaisesti.

Pelaaja muodostaa tehtävissä tarvittavan käskyjonon kokonaisuudessaan valmiiksi ennen sen suoritusta ohjelmoinnin periaatteen mukaisesti. Käskyjonoa muodostaessaan pelaajan tulee jakaa pelihahmon liikkuminen järjestyksessä oleviin vaiheisiin ja käyttää jokaisessa vaiheessa oikeaa komentoa. Näin peleissä harjoitellaan ohjelmoinnin keskeistä periaatetta: Ongelman jakamista vaiheisiin ja niiden ratkaisemista oikeaan järjestykseen asetetuilla oikeilla komennoilla.

Linkkejä oppimispeleihin:
Esittelyvideo

The Foos
"The Foos"-linkki vie suoraan tietokoneelle tarkoitettuun versioon. Jos haluat pelata
peliä Android- tai iPad-tabletilla, siirry tästä linkistä pelin pääsivulle ja valitse
tablettiversio. Tietokoneversiossa peli-ikkunan voi suurentaa koko kuvaruudun
kokoiseksi ikkunan oikesta yläkulmasta löytyvästä "suurenna" -painikkeesta
Lightbot "Lightbot"-linkki vie suoraan tietokoneelle tarkoitettuun versioon. Jos haluat pelata
peliä Android- tai iPad-tabletilla, siirry tästä linkistä pelin pääsivulle ja valitse
tablettiversio. Tietokoneessa toimivan pelin käynnistäminen vaatii muutamia
hiiren klikkauksia ennen aloitusta. Katso tarvittaessa ohjeet, miten peli
käynnistetään.

Oppimispelejä tableteille:
Tynker Android iPad
Kodable Android iPad
Cody's App Academy Android iPad