Materiaalia ohjelmointiin

Ruudukko- ja ruutupaperiohjelmointi

Ohjelmointia ja ohjelmoinnillista ajattelua voidaan harjoitella myös ruudukolla ja ruutupaperilla ilman tietokonetta. Näissä harjoituksissa opetellaan enimmillään viiden komennon käyttämistä pelihahmon liikuttamiseksi ja kääntämiseksi. Komennoista muodostetaan ensin vaiheittainen toimintaohje, eli algoritmi. Tämän jälkeen algoritmi testataan suorittamalla yksi komento kerralla ja liikutetaan tai käännetään pelimerkkiä komennon mukaisesti. Nämä harjoitukset muodostavat pohjan myöhemmin tietokoneella tehtäville harjoituksille ja Bee Bot -robotin ohjelmoinnille, joten näistä kannattaa aloittaa alakoulun ensimmäisillä luokilla.

Taulukon linkin vievät tulostettavaan ruudukko-ohjelmointimateriaaliin. Näissä ohjelmointiharjoituksissa liikutetaan paperista pelihahmoa eri kokoisissa ruudukoissa ohjelmakoodin ohjaamana. Pelaajan tehtävänä on ohjata pelihahmo lähtöpisteestä maaliin ohjelmakoodilla. Maali on sydän- tai aurinko -merkki. Reitille voidaan sijoittaa harmaita estelaattoja, jotka pelaajan tulee kiertää.

Koko reitin koodi tulee muodostaa valmiiksi lähtöpisteestä maaliin ennen kuin pelihahmoa liikutetaan koodin ohjaamana. Harjoitukset opettavat vaiheittaisen toimintaohjeen, eli algoritmin muodostuksen ja testauksen koodin suorituksella.

Ohjelmoinnissa käytettävät komennot ovat mahdollisimman yksinkertaisia:
  • Helpoimmissa peleissä käytettävät komennot:
    • Liiku yksi ruutu eteenpäin
    • Liiku yksi ruutu oikealle
    • Liiku yksi ruutu alaspäin
    • Liiku yksi ruutu vasemmalle
  • Vaativimmissa peleissä käytettävät komennot:
    • Liiku yksi ruutu eteenpäin
    • Liiku yksi ruutu taaksepäin
    • Käänny 90 astetta oikealle
    • Käänny 90 astetta vasemmalle
Jokaisessa harjoituksessa 2x2 - 6x6 ruutua on mukana:
  • Pelialusta
  • Pelimerkit (ohjattava hahmo, maali ja esteet)
  • Koodimerkit, joista muodostetaan koodi
Peli- ja koodimerkit leikataan irti tulostetusta paperista. Tulostuksessa kannattaa käyttää mahdollisimman paksua paperia tukevampien merkkien ja alustojen muodostamiseksi. Laser-tulostimen väriaine voi joskus lähteä helposti irti, varsinkin paksummasta paperista. Tämän vuoksi tulostus mustesuihkutulostimella on parempi vaihtoehto.

Lataa alla olevista linkeistä haluamasi pdf-tiedosto ensin omalle koneellesi. Tallenna se esim. työpöydälle. Avaa sen jälkeen tiedosto pdf-lukuohjelmaan ja tulosta se. Tulostusasetuksista valitse kohtaan "Suunta" asetus "Vaaka". Kaikki taulukon pdf-tiedostot tulee tulostaa vaakaan.

Helpot pelit

Ruudukon koko Linkki tiedostoon
2 x 2 ruutua PDF
3 x 3 ruutua PDF
4 x 4 ruutua PDF
5 x 5 ruutua PDF
6 x 6 ruutua PDF

Vaativammat pelit, mukana Käänny-komento

Ruudukon koko Linkki tiedostoon
2 x 2 ruutua PDF
3 x 3 ruutua PDF

Ruudukot

Ruudukon koko Linkki tiedostoon
10 x 5 ruutua PDF
14 x 9 ruutua PDF

Tulostus- ja käyttöohjeet

Ohje ruutupaperiohjelmointiin