Historian Esitelmä, Demonioppi

DEMONIOPPI


Demonioppi ja demonit
Demoneita kutsutaan myös pahoiksi hengiksi. Demoni oppi syntyi keskiajan ja varhaisen uuden ajan aikaan. Myöhemmin demonioppi vaikutti myös okkultismiin. Demonioppi tunnetaan myös monissa uskonnoissa. Vuodesta 1886 suomessa luterilainen kirkko väitti ettei kaste poistaisikaan lapsesta demonia. Demonin poistamis tapahtumaa kutsutaan manaukseksi. Manauksessa pappi tai joku muu vastaava tulee paikalle ja lukee demonin postamis sanat jotka yleensä ovat jotain varhaista kieltä eli vanhempaa kieltä kuin suomi esim. latinaa. Sen jälkeen Pappi alkaa tehdä liikkeitä esim. heiluttaa käsiä. Demonia saatettiin kutsua myös daimoniksi. Demonia ajateltiin ihmisen kaksoisolennoksi tai suojelus enkeliksi.

Agrippa
Johann Weyer syntyi 1515 Habsburgiassa. Hän kävi lantinan kielistä koulua. Johann Weyer oli Henric Cornelius Agrippan oppilas. Agrippa valmisti demoneita 1533 ja hukkasi ne kaksi vuotta myöhemmin Ranskassa. Agrippa luennoi 1500 luvun alussa. Hänen teostensa pohjalta hänet todettiin harha oppiseksi. Agrippalla oli myös vaelteleva elämä. Hän oli käynyt muunmuassa Ranskassa, Saksassa ja Italiassa. Agrippa saattoi tyistää kirjoituksiaan jopa kymmenien vuosien ajan. Hänen tunnetuin teos on De occulta philosophia joka käsittelee magiaa. Agrippa sanoo että magian voima ei tule paholaisesta tai noituudesta vaan toistaiseksi tuntemattomista kyvyistä.

Johann Weyer ja Martinus Borrhaus
1534 Johann rupesi opiskelemaan lääketiedettä . Kun Johann oli läpäisssyt lääketieteen koulut, hänestä tuli kaupungin "lääkäri" häneltä pyydettiin neuvoja noituuteen. 1550 Johannista tuli oikeustieteen tohtori. Hän julkaisi teoksiaan demonien, noituuden ja taikuuden osalta lääketieteellisestä näkökulmasta. Johannilla oli myös poika nimeltä Galenus Weyer. Johann kuoli 24 helmikuuta 1558. Hänet haudattiin paikalliseen temppeliin jota ei ole enää. Johannes Weyer, Martinus Borrhaus tekivät yhdessä kirjan Demoneista, Noituudesta ja Taikuudesta.
Martin Borrhaus, merkitty a volte in forma latinizzata di Martin o Martinus Cellarius tai in Italian italian di Martino Cellario (Stoccarda, 1499 - Basilea, 11. lokakuuta 1564), on ollut ihmiskunnalle ja teologiselle kielelle. Viene considerato, yhdessä con Bernardino Ochino (1487-1564) ja Michele Serveto (1511-1553), joka on yksi ylimmäisistä esponenteista yksikköön kuuluvista oppeista tai antitrinitarie, ovvero di quelle dottrine, nate nei primi decenni del XVI secolo, che ponevano in dubbio la divinità del Figlio e Spirito Santo, esaltando l'unicità di Dio.







OPE KOMMENTOI:
1. kappalejako omin otsikoin, kiitos
2. Lähdeluettelo OLTAVA tietotekstien lopussa AINA
3. Milloin käsite saanut alkunsa, missä? Hstoriataustoja Euroopassa ja Suomessa
4. Miten manaus keskiajalla suoritettiin?
5. Kuka on Weyer? Agrippa? Borrhaus? Esittelyt tarvitaan, jotta kuulija ymmärtää yhteyden



LÄHTEET: Wikipedia, Fandom, Witchcraft, Latvus

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä