Leikkejä ja pelejä

Numeroleikkejä

Palikkaleikki

Kaikille oppilaille jaetaan viisi palikkaa (tai muuta vastaavaa esinettä esim. nappeja, tikkuja…). Opettaja sanoo numeron englanniksi ja näyttää sen kortilla. Oppilaat laittavat pöydälle lukua vastaavan määrän esineitä.
Variaatio: jos on aikaa, leikki voidaan leikkiä myös niin, että opettaja vain sanoo numeron, ei näytä kortilla.

Koputusleikki

Oppilaat ovat silmät kiinni. Opettaja koputtaa pöytään. Oppilaat laskevat kuinka monta koputusta kuulivat.
Variaatio: Leikitään pareittain. Toinen parista koputtaa toisen selkään. Toinen laskee montako kertaa pari koputti.

Go fish!

Laitetaan lattialle 10 kpl kalakortteja. Yksi oppilas menee luokasta ulos. Muut valitsevat yhden kalan. Ulos mennyt oppilas tulee luokkaan ja alkaa onkia kaloja. Samaan aikaan oppilaat laskevat yhdessä ”one, two, three...”. Kun onkija koskee ennalta sovittuun kalaan, kaikki huutavat ”Go fish!” ja ongitut kalat putoavat takaisin ”lampeen”. Valitaan uusi uloslähtijä ja leikki aloitetaan alusta.

Fruit salad

Oppilaat istuvat piirissä. Jokaisella oppilaalla on jokin numero, vähintään kolmella sama. Yksi oppilas on keskellä. Hän sanoo englanniksi jonkin numeron. Oppilaiden, joilla on tämä numero, täytyy vaihtaa paikkaa. Myös keskellä oleva oppilas yrittää ehtiä tyhjälle tuolille. Ilman tuoli jäänyt jää keskelle ja sanoo taas jonkin numeron. Kun joku sanoo "fruit salad", kaikkien oppilaiden täytyy vaihtaa paikkaa.

Lifeboat

Opettaja sanoo numeron. Oppilaat muodostavat pelastusveneitä, joihin mahtuu numeron verran oppilaita. Ylimääräiset uivat rantaan turvaan.

Snakes and Ladders numeroilla 1 - 10

Pelataan pareittain tai kolmen ryhmissä. Heitetään noppaa ja edetään nopan silmäluvun mukaan. Kannustetaan oppilaita laskemaan englanniksi edetessään pelipohjalla. Jos osuu tikkaiden alapäähän, pääsee kiipeämään ylös. Jos osuu käärmeen häntään, putoaa alas (sen vuoksi näissä ruuduissa ei ole numeroita). Sanotaan englanniksi se numero, joka on siinä ruudussa, johon pysähtyy/päätyy. Jos ei muista pelilaudan ruudussa olevaa numeroa, joutuu jättämään yhden kierroksen väliin. Maaliin ei tarvitse osua tasaluvulla.

Numeroiden muodostaminen keholla

Oppilaat muodostavat parit tai kolmen ryhmät. Kukin ryhmä ottaa vuorotellen "hatusta" jonkin numeron, jota muut oppilaat eivät tiedä. Oppilaat muodostavat saamansa numeron kehojaan käyttäen. Muut arvaavat, mikä numero on. "Numeroista voi ottaa myös valokuvat.


Sienileikki

Sienestäjä laitetaan hetkeksi ulos luokasta. Oppilaat ovat lattialla kyykyssä sieninä. Valitaan yksi sienistä myrkkysieneksi. Sienestäjäoppilas alkaa kerätä sieniä yksitellen. Samalla lasketaan hänen keräämiään sieniä. Kun sienestäjä koskee myrkkysieneen, kaikki huutavat "poison, poison".

Numerohyppely

(koulun pihassa)
Piirretään pihaan ruudukoita, joissa on eri numeroita. Toinen parista hyppelee toisen sanomien numeroiden mukaisesti.

Numeroiden etsintä

Opettaja kiinnittää sinitarralla numeroita luokkahuoneen seinille eri paikkoihin. Hän sanoo jonkin numeron ja kaikkien oppilaiden pitää koskea sitä numeroa (samaa numeroa voi olla eri paikoissa). Toinen tapa leikkiä tätä on kiinnittää eri numeroita (yksi kutakin) luokkahuoneen seinille. Opettaja sanoo numeron ja oppilaat osoittavat kyseistä numeroa.

One potato, two potatoes

Oppilaat asettuvat 5 - 6 hengen piireihin ja laittavat kädet nyrkkiin ojennettuina piirin keskelle. Yksi laskee nyrkkejä eli perunoita:
  • One potato, two potato
  • Three potato, four,
  • Five potato, six potato,
  • Seven potato, more,
  • One big bad spud.
Huonon perunan osuessa peruna poistetaan eli nyrkki siirretään selän taakse. Näin lasketaan kunnes jäljellä on vain yksi peruna ja leikin voittaja on selvillä. Kuuntele loru täällä: http://etc.usf.edu/lit2go/66/counting-and-math-rhymes/4808/one-potato-two-potato/


Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä