Leikkejä ja pelejä

Leikkejä ja pelejä sanaston harjoitteluun


Esitä ja arvaa - vaatepantomiimi

Oppilas ottaa yhden vaate- tai asustekuvakortin hatusta/pussista, eikä näytä sitä muille. Hän esittää pukevansa kuvan vaatteen päälleen. Muut oppilaat arvaavat, mikä vaate on kyseessä. Tässä leikissä voidaan kerrata edellisen teema-alueen sanoja samalla, kun harjoitellaan uusia.

 Kun on vähän aikaa leikitty yhdessä, voidaan siirtyä leikkimään pareittain.

 

King of clothes and colours - väri + vaate -leikki

Yksi oppilaista on kuningas ja seisoo toisessa päässä luokkahuonetta, käytävää tai pihalla seinän vieressä. Muut ovat mahdollisimman kaukana. Kunigas sanoo värin ja vaatteen esim. "red t-shirt" tai "blue jeans". Ne joilla on sellainen vaate saavat ottaa harppauksen lähemmäksi. Se joka ensimmäiseksi koskee kuningasta saa olla seuraava kuningas.


Kim-leikki vaatesanoilla

Opettaja näyttää tietokoneelta vaatekuvakortit. Oppilaat saavat katsoa kuvia 2-3 minuuttia. Tämän jälkeen opettaja näyttää tyhjää sivua yhden minuutin ajan. Seuraavalla sivulla yksi vaatteista on poistettu. Oppilaat yrittävät muistella, mikä vaate se oli. Kukin oppilas saa arvata vain yhden kerran. Kun vaate keksitty (tai palattu takaisin kurkistamaan, mikä se mahtoi olla, jatketaan. Taas näytetään n. minuutin ajan tyhjää sivua ja sitten seuraavaa, jossa taas yksi vaate poistettu. Näin jatketaan niin kauan kuin jaksetaan. Kim-leikki vaatesanoilla löytyy täältä: https://peda.net/orivesi/hankkeet/oriveden-kielipolku236/veeja/ejave2/vaatteet/ljp/klv

 

Robottileikki vaatesanoilla

Voidaan leikkiä käyttäen kaikkia vaatesanoja. Asettaudutaan isoon piiriin. Jokaisella piirissä olevalla on vaatekuvakortti käsissään niin, että kuva on piirin keskustaa kohti. Keskellä piiriä on yksi oppilaista robottina. Pelin aloittaa opettaja tai hänen valitsemansa oppilas, joka sanoo yhden näkyvillä olevan vaatesanan. Robotti lähtee tuota sanaa kohti liikkuen jäykästi robotin lailla pikkuruisilla ”kukonaskelilla”. Robotti yrittää ehtiä sanotun kuvan luo, ennen kuin sitä pitävä lapsi ehtii sanoa uuden vaatesanan. Jos robotti ehtii sanan/kuvan luo, robotti ja sanaa pitävä lapsi vaihtavat paikkoja. Jos taas lapsi ehtii sanoa uuden sanan, robotti lähtee uutta sanaa/kuvaa kohti. Samaa sanaa ei saa sanoa uudestaan.


Fruit salad

Oppilaat istuvat piirissä. Kullakin oppilaalla on vaatekuvakortti (ei saa näyttää muille). Vähintään 2-3 oppilaalla on sama kortti. Yksi oppilas on keskellä ja sanoo jonkin vaatesanan. Tällöin kaikki ne, joilla on tämä vaatekortti vaihtavat paikkaa. Keskellä olija yrittää ehti tyhjälle paikalle. Se, joka ei ehdi, antaa oman korttinsa pois entiselle keskellä olijalle. Jos keskellä olija sanoo ”Fruit salad”, kaikkien oppilaiden täytyy vaihtaa paikkaa. Viereiselle tuolille ei saa mennä.


Washing line

Luokka jaetaan kolmeksi joukkueeksi. Oppilaat seisovat jonoissa. Luokan poikki vedetään pyykkinaru. Kullakin joukkueen jäsenellä on pyykkipoikaa. Pyykkinarun ja joukkueen ensimmäisen jäsenen välissä on pöytä, jolla on kasa vaatteita (hauskempi) tai vaatekuvakortteja. Opettaja sanoo vaatteen englanniksi. Joukkueiden ensimmäiset lähtevät liikkeelle, etsivät kyseisen vaatteen, käyvät ripustamassa sen pyykkinarulle ja palaavat oman joukkueensa viimeisiksi. Se joukkue, joka on ensimmäisenä valmis, saa kaksi pistettä ja toiseksi tullut yhden. Sama toistetaan niin kauan, kunnes kaikki joukkueen jäsenet ovat käyneet ripustamassa vaatekappaleen pyykkinarulle. Eniten pisteitä kerännyt joukkue on voittaja.


Kyykkyleikki vaatesanoilla

Oppilaat seisovat. Opettaja luettelee englanniksi sekaisin esim. värejä, numeroita ja vaatesanoja. Kun opettaja sanoo vaatesanan, oppilaiden pitää käydä kyykyssä. Väärillä sanoilla kyykistyminen voi tarkoittaa apuopettajaksi siirtymistä eli tarkkailemaan opettajan kanssa, kuka kyykistyy oikean sanan kohdalla. Kyykkyleikkiä voi vaikeuttaa niin, että oppilaiden pitää käydä kyykyssä vaatesanoilla, hypätä kerran tasajalkaa värisanan kohdalla ja pyörähtää ympäri numeron kohdalla.

 

 

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä