Leikkejä ja pelejä

Leikkejä ja pelejä vaatesanaston harjoitteluun


Esitä ja arvaa


Harjoitellaan pareittain tai pienissä ryhmissä: Yksi esittää pukevansa päälleen jonkin opeteltavista vaatteista. Pari tai ryhmän muut jäsenet arvaavat mistä vaatteesta on kyse.

 

Noppapeli pareittain

Jaetaan oppilaille moniste ”Whose clothes?” (vieressä oikealla). Monisteessa on valmiina perheenjäsenet kuvina ja vaatteet kuvina. Aloitetaan ensimmäisestä vaatteesta, esim. t-shirt. Heitetään nopalla kenen t-paita ”Whose t-shirt?”. ”It’s mum’s t-shirt.” Ensimmäiset tehtävät tehdään yhdessä opettajan johdolla. Siiten siirrytään pareihin ja heitetään noppaa vuorotellen. Oppilaat yhdistävät viivalla oikean perheenjäsenen oikeaan vaatteeseen. Jos aika riittää, voidaan pelata toinenkin kierros.


King of clothes and colours

Yksi oppilaista on kuningas ja seisoo toisessa päässä luokkahuonetta, käytävää tai pihalla seinän vieressä. Muut ovat mahdollisimman kaukana. Kuningas sanoo värin ja vaatteen esim. "red t-shirt" tai "blue jeans". Ne joilla on sellainen vaate saavat ottaa harppauksen lähemmäksi. Se joka ensimmäiseksi koskee kuningasta saa olla seuraava kuningas.


Kim-leikki vaatesanoilla

Opettaja näyttää tietokoneelta vaatekuvakortit. Oppilaat saavat katsoa kuvia 2-3 minuuttia. Tämän jälkeen opettaja näyttää tyhjää sivua yhden minuutin ajan. Seuraavalla sivulla yksi vaatteista on poistettu. Oppilaat yrittävät muistella, mikä vaate se oli. Kukin oppilas saa arvata vain yhden kerran. Kun vaate keksitty (tai palattu takaisin kurkistamaan, mikä se mahtoi olla, jatketaan. Taas näytetään n. minuutin ajan tyhjää sivua ja sitten seuraavaa, jossa taas yksi vaate poistettu. Näin jatketaan niin kauan kuin jaksetaan. Kim-leikki vaatesanoilla löytyy täältä (suppeampi versio): https://peda.net/orivesi/hankkeet/oriveden-kielipolku236/veeja/ejave2/perhe-ja-ystävät/ljp/kv

 

Washing line

Luokka jaetaan kolmeksi joukkueeksi. Oppilaat seisovat jonoissa. Luokan poikki vedetään pyykkinaru. Kullakin joukkueen jäsenellä on pyykkipoikaa. Pyykkinarun ja joukkueen ensimmäisen jäsenen välissä on pöytä, jolla on kasa vaatteita (hauskempi) tai vaatekuvakortteja. Opettaja sanoo vaatteen englanniksi. Joukkueiden ensimmäiset lähtevät liikkeelle, etsivät kyseisen vaatteen, käyvät ripustamassa sen pyykkinarulle ja palaavat oman joukkueensa viimeisiksi. Se joukkue, joka on ensimmäisenä valmis, saa kaksi pistettä ja toiseksi tullut yhden. Sama toistetaan niin kauan, kunnes kaikki joukkueen jäsenet ovat käyneet ripustamassa vaatekappaleen pyykkinarulle. Eniten pisteitä kerännyt joukkue on voittaja.

 

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä