Leikkejä ja pelejä
Leikkejä metsäneläinsanojen harjoitteluun
Esitä ja arvaa
Oppilas esittää jotain metsäneläintä. Muut arvaavat, mistä eläimestä on kyse. Se joka arvaa, saa esittää seuraavaksi. Kun leikki käy tutuksi, voidaan siirtyä leikkimään pareittain. Tätä leikkien voidaan myös kerrata lemmikki-, maatilan ja villieläimet.
Piirrä ja arvaa
Yksi oppilas piirtää taululle eläintä hitaasti. Muut voivat arvata, mikä sen on. Kullakin oppilaalla on yksi arvaus. Se joka arvaa oikein, saa piirtää seuraavaksi.
Go home
Luokasta näytetään eri villieläimille omat kodit esim. luokkahuoneen nurkka, opettajan pöytä tms. Kaikille oppilaille jaetaan eläinkuvakortit tai kuiskataan, mikä eläin hän on. Opettaja sanoo: "Go home fox!" Kaikki kettukortin saaneet menevät kettua esittäen omaan kotiinsa.
Taikuri
Joku oppilas on taikuri ja taikoo muut joksikin eläimeksi. Vähän aikaa kuljetaan luokassa esittäen kyseistä eläintä ja äännellen eläimen tapaan. Vaihdetaan taikuria aina parin kerran jälkeen. Ensin leikitään metsäneläimillä. Sitten voidaan ottaa mukaan myös muut eläimet (kertausta).
Kim-leikki
Opettaja näyttää tietokoneelta metsäneläinkuvakortteja. Ensin katsotaan kaikkia 2-3 minuuttia ja sitten siirrytään tyhjälle sivulle, jota katsotaan n. minuutin ajan. Sitten näytetään seuraava sivu, jossa yksi eläimistä on poistettu. Kuka muistaa, mikä eläin puuttuu? Näin käydään läpi kaikki kuvakortit. Kim-leikktiedosto on täällä: https://peda.net/orivesi/hankkeet/oriveden-kielipolku236/veeja/ejave2/lemmikkieläimet/ljp2/kv
Chairs
Tuoleja on piirissä yksi vähemmän kuin leikkijöitä. Opettaja luettelee villieläimiä ja oppilaat kiertävät tuoleja. Kun opettaja sanoo muun kuin eläimen, oppilaat istuvat nopeasti alas. Joku jää ilman tuolia ja putoaa pois pelistä. Piiristä otetaan yksi tuoli pois ja alkaa uusi kierros. Sanastoa voidaan laajentaa kaikkiin eläimiin tai vaihtaa kokonaan esim. harrastuksiin. Jatketaan niin kauan, kunnes jäljellä on yksi oppilas.
.