Käytännön taidot ja oma tuottaminen

Tekniset taidot

1. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (tekniset taidot)


Varhaiskasvatus

  • Henkilöstö varmistaa, että oppimisympäristössä on riittävät ja tarkoituksenmukaiset tvt-välineet.
  • Henkilöstö tekee oppimisympäristössä olevat tvt-välineet lapsille tutuksi. Opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
  • Henkilöstö näyttää esimerkkiä teknologian tarkoituksenmukaisesta käytöstä arjessa.
  • Lasten kanssa opetellaan laitteiden ja välineiden turvallista ja huolellista käyttöä:

  1. Kannan laitetta kaksin käsin ja kävelen
  2. Laitan suojakotelon kannen kiinni lopetettuani käytön.
  3. Laitteiden puhdistaminen tarvittaessa yhteiskäytössä olevista laitteista.


  • Tutkitaan ja ihmetellään teknologiaa arjen ympäristöissä.
Mitä laitteita omasta tilasta löytyy? Entäpä koko päiväkodista? Missä tilanteissa niitä käytetään? Mitä lapsilta löytyy kotoa tai mitä laitteita he jo tietävät?


  • Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.

 Ennen käyttöä tarvittavat lupalomakkeet allekirjoituksineen.

  • Lasten kanssa tutkitaan lasten omia leluja ja niiden toimintaperiaatteita.
  • Opetellaan käynnistämään ja sammuttamaan mobiililaite. Opetellaan lataamaan laitetta.

1. Laturin kytkeminen niin, ettei väkisin tungeta laturia laturille tarkoitettuun reikään, vaan katsotaan huolella oikea tapa kytkeä laturi.

  • Harjoitellaan käyttämään mobiililaitteen ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia.
1. Virta- ja äänikytkimien lisäksi esim. kuinka löytää sovelluksia laitteista (Finder ja haku-sovellukset ylhäältä pyyhkäisemällä sekä Androidissa että Applen laitteissa).
2. Kuulokkeiden liittäminen tarvittaessa.
3. Laitteella navigointi (kotinäppäimet, taaksepäin paluu yms.)
4. Kameran käyttö.


  • Opetellaan nimeämään välineitä ja tunnistamaan yleisimpiä symboleja.
1. Tutuimmat käytettävät pelit ja sovellukset ja niiden kuvakkeet.
2. Selaimen symboli.
3. Kuvat/Galleria symbolien tunnistaminen.
4. Asetukset- symboli

  • Keskustellaan siitä, mikä on internet. Opetellaan, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa.
1. Opetellaan yleisimpien selainten symbolit tietokoneella (Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox)
Selaimien kuvakkeet löydät TÄÄLTÄ

2. Applen Safari-selaimen symbolin opettelu iPadilla.

  • Tutkitaan ja kokeillaan erilaisia näppäimistöjä.
Tietokoneen näppäimistö, tabletin ja puhelimen näppäimistöt.


  • Harjoitellaan erilaisia tapoja ohjata laitetta.
Esim. pikakäyttö (Wifi-kytkin, lentokonetila, äänetön jne.)




Esiopetus

  • Havainnoidaan ja tutustutaan arjen teknologiaan. Keskustellaan teknologian merkityksestä lasten elämässä.

- Miten internet toimii?-diasarja ladattavissa. Sopii myös päiväkoti-ikäisille yhteiseksi keskustelun aloittajaksi.

  • Opetellaan käyttö- ja toimintaperiaatteisiin liittyvää sanastoa.
  • Opetellaan laatimaan ja noudattamaan yksinkertaisia ohjeita.
  • Opetellaan näppäintaitoja ja näppäimistön käytön alkeita. Tutustutaan hiiren käyttöön.





Toiminta eri ympäristöissä

Varhaiskasvatus

  • Henkilöstö tuntee ja käyttää tarkoituksenmukaisesti lapsen varhaiskasvatusta ja esiopetusta koskevia digitaalisia ympäristöjä.
Sovelluksista esim. Molla, Pikku Kakkosen sovellus, Oppi- ja ilo-sivuston ilmaiset verkkopelit

  • Digitaalisia ympäristöjä käytetään pedagogisessa dokumentoinnissa aktiivisesti.

Esim. Pedanet, Pedanetin Kasvun kansio

  • Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään osana kehityksen ja oppimisen tukea.
  • Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään oppimisympäristössä moniaistisesti.

Käytetään sovelluksia, joissa on käytössä ääntä, kuvaa ja lapsella mahdollisuus itse siirtyä eteenpäin tabletilla.
Aparaattisaari -sivustolta löydät tarinamuotoisen kokemuksen erilaisine tehtävineen. Mukana kuvaa, ääntä ja osallistavia tehtäviä, jotta tarina etenee.

  • Lasten kanssa tutustutaan kokeillen ja leikitellen sovelluksiin oppimisen alueiden aihepiirien kautta.

  • Lasten kanssa pelataan ja tutkitaan pelien logiikoita. Keksitään uusia pelejä ja muokataan tuttuja pelejä.

Useita pelejä löytyy Papunetin pelisivustolta, Oppi ja ilo-sivuston pelejä

Linkkivinkkejä erilaisiin sovelluksiin ja oppimisympäristöihin löydät TÄÄLTÄ


  • Hyödynnetään digitaalisten ympäristöjen pelillisiä elementtejä.




Esiopetus

  • Käytetään sovelluksia monipuolisesti ja havainnoidaan niiden keskeisiä toimintaperiaatteita.





Tuottaminen

Varhaiskasvatus

  • Lasten kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa tuetaan digitaalisten ympäristöjen avulla

 Esim. Molla-kirjain- ja numeroharjoittelu
  • Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään kielellä leikittelyssä.
  • Pelataan pelejä, jotka kannustavat tuottamaan omaa sisältöä.

Scratch Jr. -sovellusta voi käyttää myös yksinkertaisen pelin luomiseen ja oman hahmon luomiseen.
TÄÄLTÄ löydät esittelyvideoita ja helppoja ohjeita halutessasi.

  • Kuvataan, videoidaan ja muokataan sisältöä yksinkertaisilla toiminnoilla. Tehdään kuva- ja videoprojekteja.

- Tässä apuna iPadilla iMovie-sovellus. Projektit helppo siirtää esim. Pedanetiin ryhmän omille sivuille.
- Animaatioon apuna FlipaClip-sovellus











FlipaClip-logo

  • Sadutettaessa hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä. Tehdään omia ja yhteisiä digitaalisia kirjoja laajan tekstikäsityksen mukaisesti.

Esim. Papunet-sivuston satuja, Iltasatu-sivuston satuja


Esiopetus

  • Tuotetaan ja tulkitaan viestejä digitaalisissa ympäristöissä.
  • Käsitellään kuvia ja videoita monipuolisesti leikillisesti ja kokeillen.

Esim. iPadin Kuvat-sovelluksen käyttäminen (kuvien rajaus, zoomaus, yms. perustoiminnot), iMovie-sovellus videoihin, Aviary-sovellus hieman monipuolisempaan valokuvien muokkaamiseen).

  • Harjoitellaan kirjoittamista. Tuotetaan tekstejä laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
  • Tehdään leikillisiä animaatioita

Esim. FlipaClip- tai StopMotion-sovellukset


  • Tehdään yksinkertaisia diagrammeja.