Tietokoneleikki

Tietokoneleikki

Leikin tavoitteet:


- Ohjelman muistiin painaminen
- Toiminnan jakaminen,
- Kielellä leikittely
- Ajattelun havainnollistaminen liikkeellä ja kuvallisesti

Toimitaan piireissä.

Alkulämmittely:

- Lasketaan piirissä (otetaan luku 3) 1 – 2 – 3,
jokainen lapsi sanoo vuorollaan yhden numeron.

-Kierroksen jälkeen sovitaan, että numero 2 ei saa sanoa, se korvataan
taputuksella.

- Kierros jatkuu: 1 – taputus – 3…

- Seuraavaksi sovitaan, että 3 on hyppy.

- Kierros jatkuu 1 – taputus – hyppy.

- Sovitaan vielä ykköselle korvaava ele (pyörähdys/kyykistyminen).

Kokeillaan vielä mennä kierros ympäri ilman puhetta.
Koodaus on kieli samoin kuin viittomakieli tai puhutut kielet.
Olemme tietokoneita, jotka eivät osaa puhua (havainnollista
puhumalla ”tietokoneelle” esim. Mitä kuuluu? Odottele hetki
vastausta, jota ei kuulu)

Lähde:
"Ohjelmoinnin ABC
varhaiskasvatukseen
Jonna Kangas ja Jenni Vartiainen"