KOODAUKSEN OPS

Koodauksen ops / Järvikylän koulu

Koodausta on 1h / vko luokka-asteilla 1-5 ja 6. luokkalaisilla 2h / vko.

LUOKKA

TAVOITTEET

SISÄLLÖT

1. lk
  • tutustuminen koodauksen alkeisiin; vaiheittaisten
    toimintaohjeiden antaminen
  • tietokoneen käytön opetteleminen
  • käyttäjätunnuksien tekeminen cod.org -sivustolle
  • Linda Liukkaan kirja: Hello Ruby
  • "karkkirobotti"
  • suoritetaan code.org- sivustolta koodaamisen 1. kurssi
  • käytetään leikinomaisen ja opettavan automatisoinnin mahdollistavia alustoja; Putte-robotti
2. lk
  • syvennetään koodauksen alkeita
  • käyttäjätunnuksien luominen Scratchiin
  • tutustutaan ohjelmoinniin perusteisiin graafisessa ympäristössä
  • suoritetaan code.org-sivustolta 2. kurssi
  • suoritetaan code.org -sivustolta koodaamistunteja oman valinnan mukaan
  • suoritetaan Scratch-klubin kurssi
  • oppilaat toteuttavat Koodauspajan ohjeiden ja mallin mukaan toimivan pelin (pelit 1-2)
  • oppilaat koodaavat oman toimivan pelin tai animaation Scratchilla
3. lk
  • tarjota oppilaalle positiivisia kokemuksia ohjelmointiin liittyen
  • oppilas tutustuu ohjelmointiin osana arkielämää
  • kehitetään ohjelmointiin liittyviä ajattelutaitoja (vertailu, luokittelu...)
  • syvennetään oppilaan taitoja yksityiskohtaisten ohjeiden antamisessa
  • suoritetaan code.org -sivustolta kurssi 3
  • suoritetaan hour of code
  • toteutetaan Koodauspajan pelit 3 ja 4
  • koodataan oma peli tai animaatio Scratchilla
4. lk
  • innostaa oppilaita laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä
  • tutustutaan ohjelmoinnin perusrakenteisiin (silmukka, if-then)
  • oppia tekemään ohjeen mukaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä
  • suoritetaan code.org -sivustolta kurssi 4
  • suoritetaan hour of code
  • toteutetaan Koodauspajan pelit 5, 6 ja 7
  • koodataan oma peli tai animaatio Scratchilla
5. lk
  • innostaa oppilaita laatimaan toimintaohjeita graafisessa ohjelmointiympäristössä
  • kehitetään ohjelmointiin liittyviä ajattelutaitoja: ongelmanratkaisu, luovuus
  • robotiikka; RCX-ohjelmointia Robolab-ympäristössä
6.lk
  • kehitetään ohjelmointiin liittyviä ajattelutaitoja: ongelmanratkaisu, luovuus
  • tutustutaan erilaisiin ohjelmointikieliin
  • oppilaat rakentavat itselleen Picaxe- testialustan
  • opetellaan ohjelmoimaan MikroBit/Picaxe- piiriä blockly- ja vuokaavio-ohjelmoinnilla (käytetään ohjelmointiin myös Python-kieltä)
  • suunnitellaan Tinkercad- ohjelmalla esineitä, jotka tulostetaan 3D-tulostimella
  • Opetellaan python-alkeita Ozaria ja CodeCompat ohjelmien avulla
LAAJA-ALAINEN
OSAAMINEN
  • OPS:ssa mainitaan yhtenä laaja-alaisen
    osaamisen osa-alaueena tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5),
    mikä tarkoittaa tvt:n käyttö- ja toimintaperiaatteiden ymmärtämiseen ohjaamista
  • 1-2 luokilla tämä tarkoittaa ohjelmoinnin näkökulmasta oppilaiden kokemusten jakamista ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinninsta.
  • 3-6 luokilla oppilaat saavat kokemuksia ohjelmoinnin kokeilemisen yhteydessä siitä, miten ihmisen tekemät ratkaisut vaikuttavat teknologian toimintaan
OHJELMOINTI
OPS:ssa
  • OPS:ssa ohjelmointi mainitaan suoraan matematiikan osioissa.
  • Käsityön opetuksen sisältöalueissa mainitaan ohjelmointiin liityvänä robotiikka ja automaatio
  • 1-2 luokilla matikan tavoitteiden sisältöalueissa mainitaan (S1) ohjelmoinnin alkeisiin tutustuminen, mitä toteutetaan laatimalla ja testaamalla vaiheittaisia toimintaohjeita. Sisältöalueessa S1 mainitaan, että ohjelmoinnin alkeisiin tutustutaan algoritmista ajattelua kehittämällä.
  • 3-6 luokilla matematiikan käsitteellisissä ja tiedonalakohtaisissa tavoitteissa mainitaan graafiset ohjelmointiympäristöt ja toimintaohjeiden laatiminen tietokoneohjelmina niiden avulla. Myös sisältöalueessa S1 mainitaan ohjelmien suunnittelu ja toteutus graafisessa ohjelmointiympäristössä.
  • saadakseen 6. luokalla matematiikasta arvosanan 8 oppilaan tulee osata ohjelmoida toimiva ohjelma, joka on tuotettu graafisessa ohjelmointiympäristössä.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä