MU1 Intro - Kaikki soimaan

MU1 Intro - Kaikki soimaan

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää äänenkäyttöään ja musisointitaitojaan
  • uskaltaa käyttää musiikkia ilmaisunsa välineenä ja tuottaa musiikillisia ideoita
  • harjaantuu hahmottamaan musiikin elementtejä kokemuksellisesti
  • tutkii ja syventää omaa kuuntelusuhdettaan
  • ymmärtää ja osaa soveltaa teknologian käyttömahdollisuuksia musiikissa
  • ymmärtää musiikin merkityksiä ja merkityksellisyyttä elämässä ja yhteiskunnassa
  • toimii edistäen turvallisen ääniympäristön syntymistä.

 

Arviointi:
Tuntiaktiivisuus, sävellysprosessi, essee (mahdolliset Studeon tehtävät)

Opintojakson suunnitelma



21.2. Luodaan musiikkia

22.2. Rytmi

26.2. Melodia

28.2. Harmonia

29.2. Sointiväri

11.3. Muoto + sävellyspaja 1

13.3. Taidemusiikin historia

14.3. Taidemusiikin historiaa soittaen

18.3. Jazzin historia
 
20.3. Sävellyspaja 2 

21.3. Musiikki ja mielenterveys

25.3. Maailmanmusiikki 

27.3. Sävellyspaja 3

28.3. Kevyt musiikki + esseen kirjoitusta

3.4. Sävellyskonsertti

4.4. Liikuntapäivä

Arviointiviikko

Luo itse!

1. Ärsyttävä korvamato
2. Karsea mainoslaulu
3. Hirveä TV-tunnari
4. Maailman huonoin kappale

Luokan kaikki soittimet ja epäsoittimet ovat käytössäsi. Kappaleen pituus min. 10 sekuntia, max 30 sekuntia. Enempää tuskin korvat kestävät!

Kappale pentatonisella asteikolla

1. Käytä Garagebandia.

2. Avaa uusi kappale plussasta, valitse koskettimet.

3. Ryhmän jokainen jäsen valitsee yhden sävelen pentatonisesta asteikosta C, D, E, G, A.

4. Asetellaan sävelet peräkkäin ja opetellaan soittamaan ne yhdessä. Toistetaanko jotain säveliä uudelleen?

5. Mietitään kappaleelle rytmi (esim. tasainen, valssi, pisteellinen, nopean ja hitaan vaihtelu).

6. Etsitään kappaleeseen sopivia sointuja. Näihin säveliin käy yleensä esim. C-duuri, F-duuri, G-duuri ja A-molli, D-molli sekä E-molli.

7. Päätetään kuka/ketkä soittavat melodiaa ja ketkä säestävät. 

8. Voidaan vaihtaa soittimiksi myös esim. piano, kitara, basso, ukulele, nokkahuilu.

9. Mietitään kappaleelle alku, keskiosa ja loppu. Harjoitellaan!

10. Tadaa! Esitys on valmis!

Asteikot

Pentatoninen duuriasteikko
- sisältää asteikon sävelet 1,2,3,5 ja 6
- esim. C-duurissa C D E G A, D-duurissa D, E, F#, A, H

Bluesasteikko in A piano/kitara





C-Blues-Scale-1-Octave-With-Blues-Notes-Marked - Guitar Command

Samba

Soittimet
Surdo (iso rumpu, tasainen rytmi, samban sydän)
Chocalho (hiekkaputki, meren aallot)
Tamborim (pieni kalvosoitin, kaksipäinen tikku, ottaa-saa-palaa-taas-maistuvaa)
Agogo (kaksikelloinen lyömäsoitin, kinkun-kunkku-sinappihuntu)

Breikit
1. Tiriseekö jo, tiriseekö jo, tiriseekö jo, kinkku (basso)
2. Hah-hah-haa, i-ha-naa, vatsat makeesti pullottaa (korkea, matala)
3. Se_ meni jo_ menikö se jo, no kyllä se meni!

Sambafestivaalit
Sambafestivaalit 2017

TEHTÄVÄ 1. MUSIIKIN ELEMENTIT

Musiikkikappale sisältää yleensä aina nämä viisi elementtiä, jotka ovat: melodia, harmonia, rytmi, sointiväri ja muoto. Esitimme maanantaina sävellysryhmissä teidän omat pentatonisella asteikolla sävelletyt kappaleet. Analysoi kappaleestanne nämä viisi elementtiä. Mikäli et ollut tunnilla tai kappale on painunut unholaan, etsi tietoa näistä kaikista elementeistä ja kirjoita asiat lyhyesti suoraan MUSIIKIN PORTFOLIOOSI, jonka olet luonut docsissa ja jakanut minulle ruusa.saarinen@edu.nivala.fi. Lisätietoja musiikin elementeistä löytyy linkistä.

https://helsinginkaupunginorkesteri.fi/fi/musiikkia-pahkinankuoressa

TEHTÄVÄ 2: Musiiki ja hyvinvointi

1. Miltä sinusta tuntuu juuri nyt?
2. Kuuntele lempimusiikkiasi vähintään puolen tunnin ajan.
3. Muuttuiko mielentilasi? Millä tavalla?
4. Kirjoita MUSIIKIN PORTFOLIOON muutama tunnesana mielentilastasi kuuntelemisen jälkeen. Halutessasi voit kirjoittaa muutenkin olotilastasi tällä hetkellä.

Linkissä kuva muutamista tunnesanoista.

Tunnesanoja

TEHTÄVÄ 3. Taidemusiikin tyylikaudet

Taidemusiikin tyylikaudet

Renessanssi
Barokki
Wieniläisklassismi
Romantiikka
Kansallisromantiikka
Impressionismi
Ekspressionismi
Minimalismi
Avantgarde

Etsi tyylikauteen kuuluvat asiat:
-ajankohta/paikka
-tyylipiirteet
-selitä uudet termit
-uusia sävellysmuotoja, nuottikirjoitusta tai soittimia
-tärkeimmät säveltäjät
-linkkaa kuunteluesimerkki

Valitse yllä olevista yksi musiikin tyylikausi ja lisää portfolioosi kysytyt asiat kokonaisuudessaan.
 

TEHTÄVÄ 4. Kevyen musiikin historia

Kevyen musiikin historia

Etsi yksi vuosikymmentä kuvaavaa kevyen musiikin näytettä jostain musiikkipalvelusta (iskelmä, pop, rock, metal, edm ym.) ja perustele lyhyesti, miksi valitsit juuri ne. Yksi näytteistä voi olla suomalainen.

Vuosikymmenet ovat:
1950
1960
1970
1980
1990
2000
2010

Lisää tehtävä kokonaisuudessaan portfolioosi.

TEHTÄVÄ 5. Musiikki ja mielenterveys (Kuunteluharjoitus)

Lähde ulos kävelemään, mahdollisuuksien mukaan luonnon keskelle. Älä laita kuulokkeita korviin. Muista turvaväli muihin ihmisiin.

1. Aloita kävellessäsi kuuntelemaan omasta kehostasi lähteviä ääniä, kenkien ääntä alustalla, hengitystä, vaatteiden kahinaa. Keskity näihin muutama minuutti. Jos ajatus alkaa harhailla, palauta se lempeästi harjoitukseen.

2. Pysähdy, kun pääset itsellesi mieluisaan paikkaan. Laita tarvittaessa silmät kiinni, niin kuulosi herkistyy. Kuuntele aivan lähiympäristöstäsi kuuluvia ääniä, kuuluuko lintujen ääniä, tuulta, liikeenteen ääniä, muuta, mitä? Keskity tähän vähän aikaa. Sinun ei tarvitse muistaa ääniä jälkeenpäin.

3. Keskity kuuntelemaan kauempaa tulevia ääniä. Mitä kuulet sadan metrin päästä, entä puolen kilometrin? Vielä kauempaa? Taivaalta? Avaruudesta? Älä hätäile, hermostosi voi tuottaa outojakin ääniä korvissasi. Et ole tulossa hulluksi.

4. Jatka lenkkiä tai palaa rauhassa kotiin. Tunnustele olotilaasi. Kirjoita portfolioosi muutamia tunnesanoja harjoituksen jälkeisestä olotilasta. Halutessasi voit kertoa myös muutenkin olotilastasi.
 
 

TEHTÄVÄ 6. Jazzin historia

Ragtime:
Scott Joplin



New Orleans, Dixieland
(1920-1930)

King Oliver
Louis Armstrong

Swing
(1930-1950)

Glen Miller
Count Basie

Bebop
(1940-1960)

Charlie Parker

Dizzy Gillespie

Cool jazz
(1950-)

Miles Davis

Free jazz
(1960-)

Ornette Coleman

Fuusiojazz
(1970-)
Herbie Hancock: Cantaloupe Island
Herbie Hancock: Chameleon
Dalindèo: Follow the Dark Money
Manhattan Transfer: Birdland

Äänestys ja kysymykset:
1. Mikä on mielestänne miellyttävin tyylisuunta näiden näytteiden perusteella? Perustelkaa.
2. Mistä tyylisuunnasta ette niin välitä? Perustelkaa.
3. Mikä mielestänne yhdistää kaikkia jazzin eri tyylisuuntia?

TEHTÄVÄ 7: Maailmanmusiikki

Mene osoitteeseen http://radio.garden/

Pyörittele maapalloa ja käy kuuntelemassa radiokanavia ainakin kolmelle itsellesi mahdollisimman tuntemattomasta paikasta. Vihreistä palleroista löytyy kaupunkeja ja kanavan voi valita oikealla olevasta laatikosta. Yritä löytää jokin kanava, jossa soi musiikkikappale. Merkitse portfolioon seuraavat asiat:
1. Missä kävit.
2. Mitä opit?

MU1 Reflektointia (korvaa kokeen)

Kirjoita pyydetyt asiat ainakin kohdista 1-3 portfoliosi jatkeeksi; 4 on palauteosio, johon voit vastata, jos haluat. Kommentoin ja laitan palautetta suoraan portfolioon tai viestillä gmailiin, jos minulle ei ole annettu kommentointioikeutta. Palautus 9.4. klo 12 mennessä.


1. Kuuntele Vaskivuoren lukion kuoron kappale Pelottomien riemulaulu: https://www.youtube.com/watch?v=jal21nwCOhI

Pohdi kappaleen rakennetta musiikin elementtien (melodia, harmonia, rytmi, sointiväri ja muoto) kautta. Voit myös analysoida, millaisia ajatuksia ja tunteita kappaleen sanoitus sinussa herättää. Kappaleen on säveltänyt Jussi Chydenius ja sanoittanut Julia Junttila (ollessaan 18-vuotias). 


2. Pohdi musiikillista kehittymistäsi tällä kurssilla. Harmillisesti yhteiset soitto- ja lauluharjoitukset jäivät puolitiehen. Ehdimme kuitenkin musisoida hieman, opetella Garagebandin käyttöä, tehdä äänimaisemia ja rytmejä, sekä säveltää yhdessä. Voit pohtia myös, saitko uusia työkaluja purkaa musiikkia osiin (musiikin elementit), tai laajeniko tietämyksesi jostain sinulle ennestään tuntemattomasta musiikin osa-alueesta tai tyylilajista? Millaisena musiikin tekijänä tai käyttäjänä pidät itseäsi? Mitkä ovat vahvuuksiasi, mitä asioita haluaisit vielä kehittää?

3. Itsearvio. Pohdi, millaisen kurssiarvosanan mielestäsi olisit ansainnut (4-10). Tuliko portfolio tehtyä huolella? Osallistuitko lähiopetuksen aikana soittotehtäviin tai muuhun tuntityöskentelyyn? Mainitse tässä myös, mitä soittimia käytit kurssin aikana, osallistuitko laulaen tai miten ryhmätyöskentely sävellysryhmän kanssa sujui. Ymmärrettävästi keskittyminen ei varmasti aina olllut parhaimmillaan tässä epävarmassa maailmantilanteessa. Voit halutessasi kertoa myös sen herättämistä ajatuksista.

4. Otan mielelläni vastaan kaikenlaista palautetta antamistani tehtävistä sekä lähi- että etäopetuksessa. Oliko tehtäviä liikaa, liian vähän, olivatko ne työläitä vai kohtuudella tehtävissä? Minua kiinnostaa myös, miten koit musiikin ja hyvinvoinnin yhteyteen rakennetut kuuntelutehtävät. Näihin on harvemmin kursseilla ehditty paneutua, mutta nyt jos koskaan oli niiden aika. 

Jos tehtävistä on kysyttävää, ole yhteydessä mieluiten Wilman kautta. 


Toivotan sinulle parasta mahdollista jatkoa. Voi hyvin ja pidä lippu korkealla!


Ruusa

Musiikin portfolion arviointi

MUSIIKIN PORTFOLION ARVIOINTI:

Portfolion arvioinnissa kiinnitetään huomio mm. seuraaviin asioihin:

- tehtävien kirjaaminen ylös
- tehtävien laajuus
- asioiden ymmärtäminen
- oivallukset
- mahdollisten lisätietojen etsiminen
- ongelmanratkaisutaidot
- oman työn arviointitaidot