Tukholman matka 3.-7.5.2017

KESKIVIIKKO

Matkamme alkoi lukion pihalta, josta lähdimme suuntaaman Kokkolan lentokenttää kohti. Saavuimme Arlandaan kahdeksan aikaan illalla (paikallista aikaa). Menimme Tukholman keskustaan junalla, jonka pääteasemalta kävelimme hostellillemme. Kirjauduimme hostelliin sisälle ja lähdimme koko porukalla etsimään ruokapaikkaa. Pienen etsinnän jälkeen budjetillemme sopiva paikka löytyi.

TORSTAI

Torstaiaamuna otimme käyttöön metrokortit, jonka jälkeen lähdimme kohti Drottningholmin linnaa. Linnan puisto oli todella suuri ja hyvin hoidettu. Osa kävi puistossa olevassa Kiinalaisessa paviljongissa. Drottningholmista lähdimme keskustaan syömään. Sen jälkeen kävimme yhdessä Kungsträdgårdenissa ihailemassa kukkivia kirsikkapuita. Sieltä suurin osa jatkoi matkaa Mall of Scandinaviaan, Pohjoismaiden suurimpaan kauppakeskukseen. Illan kiertelimme kauppakeskuksen kauppoja, jonka jälkeen palasimme junalla takaisin hostellille. Aurinko paistoi koko päivän ja sää oli lämmin.

PERJANTAI

Perjantai aamuna suuntasimme Tekniikkamuseoon. Sieltä löytyi kaikille tekemistä niin tekniikan kuin talvilajien kanssa. Osa porukasta meni museon jälkeen Kaknäsin torniin katsomaan nähtävyyksiä, kun loput jäivät syömään jäätelöä ja paistattelemaan päivää. Museon ja tornin jälkeen kävelimme vanhan kaupungin läpi Slussenin satamaan, josta menimme laivalla Djurgårdeniin. Kävimme katsomassa Vasa laivaa, jonka jälkeen porukka jälleen hajaantui. Osa lähti takaisin shoppailemaan, kun taas toiset jäivät jonottamaan Gröna lundin huvipuistoon. Perjantai oli lämmin päivä ja varmasti jokainen sai jonkinlaista väriä naamaan.

LAUANTAI

Lauantaina menimme Globen-areenalle, mutta päätimme olla käymättä sen huipulla katsomassa maisemia ja menimme sen sijaan sen vieressä olevaan ostoskeskukseen. Sen jälkeen menimme Vanhan kaupungin kautta Kuninkaanlinnalle, jossa katselimme vahdinvaihdon. Se oli kerännyt paikalle lukuisia ihmisiä, ja etenkin hevosten tulo linnan pihalle pisti kamerat räpsymään kovasti. Vahdinvaihdon jälkeen hajaannuimme syömään eri paikkoihin. Seuraavaksi sai mennä Hallwylin museoon ja Skogskyrkogårdenin hautausmaalle etsimään Greta Garbon hautaa, tai jäädä ihan vain kaupungille kiertelemään.

SUNNUNTAI

Luovutimme huoneemme kello 10. Lentomme lähti vasta klo 14.30, joten meillä oli pari tuntia aikaa kuljeskella kaupungilla ja tehdä viime hetken ostoksia. Lentomme sujui hyvin, vaikka olikin hieman ilmakuoppia. Olimme takaisin lähtöpisteessä, eli lukion pihalla noin kuuden aikaan illalla.

Matkalla oli mukana 11. toisen vuoden opiskelijaa ja kaksi opettajaa.