Kööpenhaminassa 9-13.5.2018

KESKIVIIKKO

Kahden maissa keräsimme itsemme ja tavaramme lukion pihalla odottavaan linja-autoon, ja matkamme kohti Tanskaa alkoi. Ajoimme ensin Oulun lentokentälle, josta lensimme Helsingin kautta Kööpenhaminaan. Olimme perillä niin myöhään, että ohjelmaan kuului lähinnä ruuan ostaminen ja jääkiekkopelin seuraaminen hostellin aulassa.

TORSTAI

Ensimmäinen kokonainen päivämme kohteessa alkoi kanavaristeilyllä, joka tutustutti meitä Kööpenhaminan nähtävyyksiin. Illemmalla kokoonnuimme taas yhteen ja astuimme Tivoliin, jossa osa porukasta lähti kiertämään huvipuistolaitteita ja osa ihaili komeita maisemia ja tutki  puiston aluetta.

PERJANTAI

Perjantaina saimme esimakua kuninkaallisemmasta elämäntyylistä, kun kävimme Amalienborgissa, jota asuttaa Tanskan kuningatar. Matkalla ohitimme kuvankauniin Nyhavnin sataman. Amalienborgissa seurasimme vahdinvaihdot ja lähdimme etenemään Pientä merenneitoa kohti. Sen ympärillä oli kaunis puutarha suihkulähteineen ja kukkaistutuksineen. Vielä loppupäivästä osa lähti käymään Ripley’s Believe it or not -museossa, jossa oli jos jonkinlaista nähtävää ja ihmeteltävää.

LAUANTAI

Lauantaina ensimmäinen kohteemme oli Nationalmuseet, jossa kävimme tutustumassa koko joukolla Tanskan historiaan. Opastettu kierros johdatti meidät kivikaudelta aina renessanssiin asti, ja sen jälkeen saimme tutkia museota itsenäisesti. Kun kaikki olivat valmiita, teimme vielä visiitin näköalatornin huipulle. Illalla kokoonnuimme jännittämään Euroviisuja ja Leijonien voittoa Kanadasta.

SUNNUNTAI

Matkamme kohti lentokenttää alkoi jo aamuseitsemältä ja suurimmat ongelmamme tulivat tietenkin vastaan juuri tänä kiireisenä aamuna. Rikkinäiset junat ja lippuautomaatitkaan eivät silti pysäyttäneet matkaamme, ja ehdimme kaikki lentokoneeseen hyvissä ajoin. Nivalassa olimme seitsemän aikoihin reissusta väsyneinä mutta monta kokemusta rikkaampana.

@Milla Tölli

Mukana matkalla oli 25 toisen vuoden opiskelijaa ja kaksi opettajaa.