Erityisopetus Sirpa

Scratch

Linkki Scratch-sovellukseen: Scratch

Tunnusten luominen:
Valitse ylävalikosta oikealta "Liity Scratchiin" ja toimi ohjeiden mukaan. Huom! Tarvitset sähköpostiosoitteen kirjautumiseen.
Kun olet luonut tunnukset ja kirjautunut Scratchiin, voit halutessasi tallentaa kaikki tekemäsi koodausprojektit. Näin pääset jatkamaan toisella kertaa siitä, mihin olet jäänyt.

Kun haluat aloittaa projektin, valitse ylävalikosta "Luo".
Kokeile rohkeasti ja leiki sovelluksella. Sillä tavoin opit käyttämään sitä.



Scratch-junior

Scratch Jr-sovellusta ei pysty kaikkiin tietokoneisiin asentamaan, mutta mikäli sinulta löytyy sopiva laite, ohessa linkki sovelluksen etusivulle, mistä pääsee lataamaan sovelluksen omalle koneelle. Scratch Jr on hieman helpotettu versio varsinaisesta Scratch-sovelluksesta ja voi tarjota nuoremmille lapsille helpommman tien kokeilla koodausta.

Linkki sovellukseen: Scratch Jr etusivu
Linkki sovelluksen käyttöohjeisiin: Ohjeet englanniksi

Ohjeita Scratch Jr -sovelluksen käyttöön:

1. Työn tallentaminen ja pääsy kotivalikkoon
2. Näyttämö, jossa hahmot esiintyvät. Halutessasi poistaa valmiin hahmon, paina hahmoa kunnes siihen tulee näkyviin rasti.
3. Pääsy kokonäyttötilaan
4. Koordinaattiruudukko päälle/pois
5. Taustan valitseminen tai luominen näyttämölle. Voit valita valmiin taustan, ottaa kuvan kameralla tai piirtää taustan itse.
6. Otsikkojen ja tekstin kirjoittaminen
7. Hahmojen palauttaminen takaisin niiden aloitusasemiin. Halutessasi asettaa hahmolle uuden aloitusaseman, raahaa hahmo haluamaasi paikkaan.
8. Vihreä lippu aloittaa ohjelman kaikilla niillä hahmoilla, joille se on laitettu aloituskäskyksi.
9. Tarinan sivut. Jokaisella sivulla voi olla erilainen tausta ja hahmot. Sivujen järjestystä voi vaihtaa raahaamalla niitä haluttuun kohtaan. Sivuja voi poistaa painamalla poistettavaa sivua, kunnes näkyviin tulee rasti.
10. Työn nimen muuttaminen ja työn jakaminen. Työn voi jakaa sähköpostin kautta. Vastaanottajalla pitää olla laitteellaan Scratch Jr.-sovellus nähdäkseen jaettu työ.


image.jpeg
11. Peruutusnäppäin viimeisimmän toiminnon perumiseen
12. Hahmon käskyt
13. Ohjelmointialue
14. Käskyvalikko. Raahaa tarvitsemasi käskyt ohjelmointialueelle.
15. Käskytyypit; aloituskäskyt (keltainen), liikkeet (sininen), ulkonäkö (violetti), äänet (vihreä), ohjaus (oranssi) ja lopetus (punainen)
16. Hahmot. Hahmoja voi lisätä +-merkistä. Hahmon ulkonäköä pääsee muokkaamaan hahmon kohdalla olevasta siveltimen kuvasta.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä