Digitaitojen 1. luokan tavoitekuvaukset ja materiaali
Oppilas on harjoitellut tietokoneen käynnistämistä ja sammuttamista.
Harjoitellaan koneen käynnistämistä.
Harjoitellaan koneen sammuttamista oikein käytön jälkeen.
Kerrataan esiopetuksen materiaalista yhteiskäytössä olevien laitteiden huolellinen käyttäminen.
Harjoitellaan koneen sammuttamista oikein käytön jälkeen.
- käytetään koneen sammuta-toimintoa
- koneet tulee päivitystoimintojen vuoksi sammuttaa, ei pelkästään kirjautua ulos
Kerrataan esiopetuksen materiaalista yhteiskäytössä olevien laitteiden huolellinen käyttäminen.
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas osaa ottaa kuvan tabletilla. Oppilas osaa etsiä ottamansa kuvan tabletilta.
Oppilas osaa itsenäisesti ottaa kuvan tabletilla.
Oppilas löytää tabletin kuvagalleriasta ottamansa kuvat.
Oppilas osaa poistaa turhat kuvat käytön jälkeen.
Kuvaustehtävissä voi käyttää materiaalina Etsi ja kuvaa -työkortteja
Oppilas löytää tabletin kuvagalleriasta ottamansa kuvat.
Oppilas osaa poistaa turhat kuvat käytön jälkeen.
Kuvaustehtävissä voi käyttää materiaalina Etsi ja kuvaa -työkortteja
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas on tutustunut näppäimistöön.
Luokassa voi olla näkyvillä vanha näppäimistö tai Näppis tutuksi -juliste.
Kun tutustutaan uuteen kirjaimeen, voidaan tutkia yhdessä, mistä kohtaa näppäimistöä kirjain löytyy ja millä sormella näppäintä kuuluisi painaa.
Kun tutustutaan uuteen kirjaimeen, voidaan tutkia yhdessä, mistä kohtaa näppäimistöä kirjain löytyy ja millä sormella näppäintä kuuluisi painaa.
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas on tutustunut ohjelmoinnilliseen ajatteluun pelien ja leikkien avulla.
Pohditaan arkisten esineiden toimintaa.
Ohjelmointileikkejä
Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoitteita ilman laitteita
Jos halutaan harjoitella ohjelmointia laitteilla, siihen soveltuvat ekaluokalla Scratch jr. -sovellus iPadeillä tai code.org -sivuston kurssi 1.
- Miten automaattihana toimii? -> tunnistaa liikkeen ja avaa vesihanan, koska laite on tietokoneella ohjelmoitu toimimaan niin
- Onko tämä ohjelmoitu laite? -julisteen avulla voidaan pohtia ovatko eri esineet ohjelmoitu ja mitä ne on ohjelmoitu tekemään. Kaikki kuvan laitteet on ohjelmoitu tekemään jotain. Tietokone ja tabletti on ohjelmoitu, mutta niillä voidaan myös tehdä ohjelmointia.
- Opetusdiat ja opettajan materiaali: Arjen automaatio ja robotiikka
Ohjelmointileikkejä
Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoitteita ilman laitteita
Jos halutaan harjoitella ohjelmointia laitteilla, siihen soveltuvat ekaluokalla Scratch jr. -sovellus iPadeillä tai code.org -sivuston kurssi 1.
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas on harjoitellut luokan käytössä olevien opetusohjelmien käyttöä.
Harjoitellaan ikätasolle soveltuvien oppimissovellusten ja -pelien käyttöä, esim.
- Bingel
- Ekapeli
- Aivot yhdessä käyttöön
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas on harjoitellut kirjautumaan tietokoneelle omilla tunnuksillaan.
Harjoitellaan kirjautumaan tietokoneelle omilla tunnuksilla.
Mistä @-merkki? Tukimateriaalia voi tulostaa/heijastaa näppäimistö tutuksi -materiaaleista.
- Windows-koneen käyttäjätunnus: etunimi.sukunimi
- Chromebookin käyttäjätunnus: etunimi.sukunimi@edu.lempaala.fi
- Joillain käyttäjätunnuksilla on numero perässä, jos on kunnassa on kaima, voit tarkistaa oppilaiden käyttäjätunnukset Nollaa salasanoja -sivustolta hakemalla luokkasi.
- Ohje opettajalle ja opetusmateriaalia: hyvät salasanakäytännöt
Mistä @-merkki? Tukimateriaalia voi tulostaa/heijastaa näppäimistö tutuksi -materiaaleista.
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas ymmärtää, ettei omia salasanoja kerrota toisille. Oppilas ymmärtää, ettei omia laitteita lainata toisille ilman aikuisen lupaa.
Keskustellaan siitä, ettei salasanoja kannata kertoa kavereille.
Keskustellaan laitteiden lainaamisesta kaverille.
- Ohje opettajalle ja opetusmateriaalia: hyvät salasanakäytännöt
Keskustellaan laitteiden lainaamisesta kaverille.
- Kannattaa aina kysyä aikuiselta lupa.
- On hankala tilanne, jos laite hajoaa kaverin käsissä.
- Omia tietoja voi joutua vääriin käsiin.
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas on tutustunut netissä käyttäytymisen sääntöihin.
Keskustellaan siitä, että netissä toimivat samanlaiset käyttäytymissäännöt kuin muussakin elämässä.
Tikas on tuottanut selkokielisen nettietiketin erityisryhmille, se toimii soveltuvin osin hyvin myös alkuopetuksessa.
Tikas on tuottanut selkokielisen nettietiketin erityisryhmille, se toimii soveltuvin osin hyvin myös alkuopetuksessa.
Ensimmäinen puhelin – animaatio mediakasvatukseen
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas tunnistaa elokuvien, ohjelmien ja pelien ikärajamerkinnät. Oppilas ymmärtää, miksi ikärajoja on olemassa.
Tutustutaan ikärajamerkintöihin
Mediakasvatuskeskus Metkan Mediadialogia -keskustelukortit
Pelittää! Valmis tuntisuunnitelma peleistä ja ikärajoista
Mediapelot – animaatio mediakasvatukseen
Mediakasvatuskeskus Metkan Mediadialogia -keskustelukortit
Pelittää! Valmis tuntisuunnitelma peleistä ja ikärajoista
Mediapelot – animaatio mediakasvatukseen
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |
Oppilas on harjoitellut laitteella työskentelyä yhdessä kaverin kanssa. Oppilas pyytää apua tarvittaessa ja auttaa kavereita.
Harjoitellaan TVT:n käyttöä osana tutkivaa oppimista yksin ja yhdessä.
Yhteistyönä voidaan tehdä esimerkiksi teknisistä taidoista löytyviä valokuvaustehtäviä.
Myös animaatioiden tekemistä voi kokeilla iPadilla.
Tuntisuunnitelma: Animaatioharjoituksia
Opetusvideo: Animaation tekeminen Stop Motion -sovelluksella
Yhteistyönä voidaan tehdä esimerkiksi teknisistä taidoista löytyviä valokuvaustehtäviä.
Myös animaatioiden tekemistä voi kokeilla iPadilla.
Tuntisuunnitelma: Animaatioharjoituksia
Opetusvideo: Animaation tekeminen Stop Motion -sovelluksella
1. luokan etusivulle | Tavoitekuvausten alkuun |