Kuvapohjainen tekoäly

1. Tekoälysovellukset, kuva & taide -ohjeet

Tekoälysovellukset, kuva & taide -tehtävä

  • Aika-arvio 20-25 min.

Ohjeet:
Tehtävässä tarvitsette tietokoneen tai mobiililaitteen. Tehtävän voi suorittaa käyttäen vain yhtä laitetta, mutta esim. sopivien teosten etsiminen tehtävään on helpompaa omilla laitteilla.

  1. Menkää QR-koodin tai linkin kautta METin (The Metropolitan Museum of Art) sivuille ja etsikää sieltä jokin taideteos, joka puhuttelee teitä ja jonka uskotte pystyvän kuvailla mahdollisimman tarkkaan englanniksi (voitte toki hyödyntää kääntäjäsovelluksia tai kysyä ohjaajilta apua). Jonkin maalauksen valinta voi olla helpointa kuvailun kannalta.


https://www.metmuseum.org/art/collection 


2. Menkää sitten alapuolelta löytyvän linkin kautta Huggingface-sivustolta löytyvään tekoälysovellukseen. 

  • Koettakaa kuvailla mahdollisimman tarkkaan ja yksityiskohtaisesti löytämäänne taideteosta tekstikenttään. Voitte kokeilla tätä useamman kerran tai halutessanne eri kuviin pohjautuen. Tavoitteena on luoda mahdollisimman alkuperäistä vastaava kuva.

https://huggingface.co/spaces/ByteDance/SDXL-Lightning 



3. Keskustelkaa lopuksi ryhmässänne seuraavista kysymyksistä:
  • Oliko helppoa? Vaikeaa?
  • Kuinka hyvin tulos vastasi alkuperäistä taideteosta? Puuttuuko siitä jotain?
  • Onko tekoälysovelluksen avulla luomanne kuva taidetta? Mikä erottaa sen alkuperäisen teoksen taiteellisuudesta?
  • Onko tällaisessa “tekoälytaiteen” tekemisessä eettisiä kysymyksiä? Jos on, mitä?
  • Voiko “tekoälytaide” korvata oikean ihmisen tekemän taiteen?



2. Opetettava kone - kuvia tunnistava tekoäly

Opetetaan tekoäly tunnistamaan esineitä!

  • Aika-arvio: 20-25 min
Ohjeet:
Tehtävässä tarvitsette laitteen, jossa on kamera. Voitte käyttää kannettavaa tietokonetta tai muuta mobiililaitetta, mutta sovelluksen näkymä on selkeämpi isommalla ruudulla (esim. kannettava tietokone). Tehtävä kannattaa aluksi suorittaa ryhmässä yhdellä laitteella tai pareittain samalla keskustellen ja kommentoiden ja sen jälkeen kukin ryhmän jäsen voi tehdä lisää kokeiluja omilla laitteillaan.

  1. Käytä laitetta, jossa on kamera!
  2. Siirry laitteellasi osoitteeseen https://tm.gen-ai.fi/image/general tai lue QR koodi alta.
  3. Sovelluksen näkymässä on aluksi kaksi luokittelijaa. Päätä mitkä kaksi luokassa tai pöydälläsi olevaa asiaa/esinettä haluat koneelle opettaa ja nimeä luokittelijat niiden mukaan esim. kynä ja kirja.
  4. Ota esineesi nimellä varustettuun luokkaan kuvia ko. esineestä. Noin 40 kuvaa on hyvä minimimäärä.
  5. Seuraavaksi kouluta tekoälysovellus painamalla Opeta luokittelija -painiketta.
  6. Kouluttamisen jälkeen, anna syötteeksi (näytä kameralle) jotain esinettä, joko koulutusdataa vastaava esine tai jokin muu. Tunnistaako kone syötteen?

Mikäli jää luppoaikaa, voit kokeilla kouluttaa tekoälyn jollain muulla datalla. Voit esimerkiksi selata internetistä kuvia (joihin on käyttöoikeus) ja kouluttaa koneen niillä. Tämän jälkeen voit kokeilla erilaisilla kuvilla samasta aiheesta tunnistaako kone kuvassa olevan asian oikein. Voit vaikka etsiä kuvia joistain tietyistä eläinlajeista ja opettaa koneen tunnistamaan ne.

Generation AI opetettava kone.

QR-koodi Generation AI -sivuston sovellukseen.