Kalevalapajapäivä

Kalevala pajapäivä 1-2 luokkalaisille

Ennen pajapäivää on luettu oppilaille Mauri Kunnaksen Koirien Kalevala.


Oppilaat valitsevat itselleen 3 mieluisinta pajaa, johon he osallistuvat pajapäivänä. Pajat: Kalevalaa ulkona, kansantansseja, maalausta, askartelua, riimittelyä, kanteleen soittoa

Yhden pajan kesto 1 oppitunti.

KALEVALAN HENKILÖIDEN METSÄSTYS (Valokuvasuunnistus)

IPadille on otettu kuvia koulun lähiympäristöstä. Joukkue katsoo esim. koulun eteisessä IPadiltä kuvan ja suunnistaa rastille. Rastilta joukkue saa mukaansa Kalevalan henkilön kuvan, jonka he tuovat lähtöpaikalla olevalle pahville oikean nimen kohdalle.

SOUTU (Pulkkaviesti)

Pulkkaviesti. ”Soudetaan” pulkalla kääntöpaikalle ja takaisin. Seuraava saa lähteä vasta kun vene on yli lähtöviivan. Tyyli vapaa, jalkojen pitää pysyä veneen kyydissä.

Pulkkaviesti niin, että toinen parista vetää kääntöpaikalle, osien vaihto ja paluu takaisin.

SAMMONTAONTA (Naulan lyöntiviestikisa)

Joukkueittain viesti. Oppilaat yrittävät takoa Sampoa. Laudan pätkä, johon on lyöty hieman naulaa. Oppilas käy lyömässä vasaralla yhden kerran naulaan (jos tulee ohilyönti lasketaan se lyönniksi) ja juoksee oman joukkueensa luo. Vasara toimii viestikapulana. Kumpi joukkue on ensimmäisenä lyönyt naulan kiinni lautaan voittaa.

SAMMONRYÖSTÖ (Tötsänryöstö-peli)

Pelataan joukkueittain suorakulmion muotoisella pelialueella. Vastustajan takarajalta yritetään hakea sampo (laudan pala) ja tuoda se omalle pelialueelle (keskiviivan yli), tästä saa pisteen. Mikäli vastustaja koskettaa kädellään pelaajaa tämän ollessa ryöstöretkellä vastustajan puolella, hän joutuu takaisin omalle puolelle. Omalla puolella on turvassa. Jos Sammon ryöstäjä jää kiinni ryöstöretkellä, jätetään Sampo siihen kohtaan maahan, mihin ryöstäjä sen ehti kuljettaa. Sampoa ei saa hautoa eli sitä ei saa vartioida.


Peliä voi soveltaa niin, että mikäli ryöstäjä saadaan kiinni, joutuu hän vankilaan (vankila on kulmassa vastustajan päätyrajalla). Vankilasta saa käydä pelastamassa oman joukkuetoverin koskettamalla. Voidaan sopia, että vankilasta liikutaan omalle pelialueelle ulkokautta, jolloin ollaan turvassa tai voi juosta suoraan vastustajan pelialueelle sammon ryöstöön, jolloin vastustaja voi ottaa heti kiinni.