Kutosten kuvis

Videot

  • Palauta kuva tai muu tiedosto

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

8. Animaatioelokuva

Suunnittele ja toteuta ryhmäsi kanssa esineanimaatioelokuva Stop motionin ja iMovien avulla. Halutessasi voit tehdä animaation Green screenillä. 

Kirjalliset ohjeet saat opettajalta.

Tavoitteet:
- tarinan kerronnan harjoittelu liikkuvan kuvan keinoin
- animaation ja videoeditoinnin harjoittelu
- GS-työskentelyyn tutustuminen
- ryhmätyötaitojen harjoittelu
- omien kuvamaailmojen visualisointi

7. Pikselitaide

Pikselitaide.pptx

Tavoitteet:
- esittävän kuvan abstrahointi
- sommittelun ja värisommittelun harjoittelu
- länsimaisen taidehistorian kuvastoon tutustuminen
- pitkäjänteisyyden ja keskittymisen harjoittelu

5. Taidehistoria

Tarkastele saamaasi taidekuvaa. Millaisia hahmoja löydät sieltä? Irroita saamastasi teoksesta YKSI selkeä hahmo ja muokkaa siitä kolmiulotteinen hahmo käyttäen savea.

Kun hahmo on raakapoltettu, maalaa se pullovärein ja levitä kuivuneen työn pinnalle lakka.

Tämän jälkeen suunnittele hahmolle täysin uusi ympäristö, missä se toimii ja elää.

Rakenna ympäristö pahvista "lavasteeksi" hahmolle.

Tavoitteet:
- länsimaiseen taidehistoriaan tutustuminen
- teoksen analysoinnin harjoittelu
-kolmiulotteisen hahmottamisen harjoittelu
-eri kolmiulotteiset rakentelun sekatekniikat ja niiden soveltaminen itselle sopivin keinoin
- uusien kuvaympäristöjen luominen

4. Abstrakti maalauskollaasi

1. Teippaa kolme A4-paperia maalausalustaan tai pöytään. Tutustu väriopissa pää- ja väliväreihin.



Maalaa paperit seuraavasti:
1. päävärein (sininen punainen keltainen)
2. välivärein (oranssi vihreä violetti)
3. mustavalkoiseksi (valkoinen musta harmaa)


Anna kuivua teipattuna (pingoitus).

2. Leikkaa paperit seuraavasti:
- suikaleita
-kolmioita
-suorakulmioita



3. Tutustuimme kuvanrakentamisen perusteisiin:
sommitteluun, rytmiin (epäsäännöllinen ja säännöllinen) sekä katseen kiertämiseen kuvassa.
Sommittele nyt leikkelemäsi palat A4-paperille niin, että sommitelmasta löytyy:

- säännöllistä ja epäsäännöllistä rytmiä
- värin ja mustavalkoisen vaihtelua
- mieti miten katse kiertää sommitelmassa

Sommittele ensin ja liimaa sitten palaset paperille puikkoliimalla.


4. Kun kollaasi on valmis ja liimattuna taustaan, ota pieni määrä valkoista pulloväriä. Tee sillä haluamasi määrä ympyröitä kollaasiin, ympyröi mielestäsi kiintopisteet eli katseen kiinnittäjät. Tämän jälkeen jatka valkoisella tai valitse uusi väri. Maalaa viivaa/katkoviivaa ympyröiden välille katseen suunnan mukaisesti, eli miten katse kiertää kuvassa. 



Tavoitteet:
- värioppiin tutustuminen
- kuvan rakentamisen perusteisiin tutustuminen, sommittelu
-omien kuvamaailmoiden luominen ja ympäristön havainnoiminen
- abstraktiin taiteeseen tutustuminen


3. Runon visualisointi

Saat sivun kirjasta. Valitse sivulta 10 sanaa, jotka muodostavat runon.

Liimaa lehden sivu A4-paperille. Kuvita runo sivun päälle, käytä koko A4 alue. Itse sanat tulee erottua vielä kuvasta.

- Ota sattumanvarainen sivu kirjasta (eli revi irti). Lue sivu läpi. Ota huomioon, että kirjassa saattaa olla härskejäkin sanoja, käytä kuuluisaa itsesensuuria ja hillitse itsesi.

- Poimi sivulta sanoja niin, että ne muodostavat RUNON. Mieti onko runossa alku/loppusointu, riimillinen, haikumuotoinen jne. Sanoja pitää olla vähintään 10. HUOM. En arvioi runoa sen kummemmin, en ole äidinkielen opettaja :)

- Nosta sanat esille ympäröimällä tmv. Kuvita loppupaperi ja jatka kuvaa sivun ulkopuolelle (sivu liimataan A4-paperille). 

- Kuvan pitää vahvistaa kuvan tunnelmaa.

- Kuva on ns. kuvallinen versio runosta.

- Sanat katoavat/häipyvät kuvaan.

- Kuva voi olla esittävä tai ei-esittävä (abstrakti).

- Materiaalivalinta vapaa, työn koko A4.

https://peda.net/id/085bb3d23c1
Tavoitteet:

-oman ilmaisun löytäminen
-omien ilmaisutapojen vahvistaminen
-sanan ja kuvan yhdistäminen
-mielikuvituksen käyttö
-kuvittaminen
-omat kuvamaailmat

2. Digitaalinen sarjis

Sarjakuvassa harjoittelet:

-piirtämistekniikkaa
-tarinan kerrontaa
-kuvan ja sanan yhdistämistä


1. Valitse sarjakuvallesi jokin AIHE.

2. Suunnittele PÄÄHENKILÖ.

3. Suunnittele tarinan juoni muutamalla lauseella.

4. Sarjakuvan pituus tulee olla neljä ruutua A4-pohjaan. Jätä ruutujen väliin tilaa. 

5. Hahmottele sarjakuvaruudut ja ruutujen sisältö ensin tasolle 1:
- luo sarjakuvaruudut
- piirrä ruutujen sisältö
- mieti tekstin sijoittelu ruutuun

6. Kun hahmottelu on valmis, piirrä lopullinen piirustusjälki tasolle 2.  Tämän jälkeen poista hahmottelutaso ja väritä tai varjosta sarjakuva.

7. Tuo sarjakuva ulos piirto-ohjelmasta ja tallenna palautuskansioon omalla nimelläsi. 

Tavoitteet:

- digitaalisen piirtämistyökalun käytön harjoittelu
- tarinan kerronnan harjoittelu kuvallisesti ja sanallisesti
- kuvittamisen harjoittelu
- omien tarinoiden sanallistaminen
- omantyylisen piirrosjäljen hiominen


DIGITAALINEN SARJIS

  • Palauta kuva tai muu tiedosto

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

1. Kuviskansion kannet: monogrammi

Luo kuvataiteen kansiosi kanteen MONOGRAMMI etunimesi kirjaimesta. Monogrammi saa olla haluamasi kokoinen.



1. Monogrammissa sommittelet omasta etunimen alkukirjaimesta kuvion. Esimerkiksi "Matti" nimestä tämä on M. Voit sommitella M-kirjaimen kuvioon niin monta kertaa kuin haluat, mutta helpoin on tehdä se 2 kertaa. 

2. Monogrammissa kirjaimien tulee olla symmetrisesti eli kun kuvion laittaa keskeltä puoliksi, se on samanlainen mutta peilikuva kummallakin puolella. 

3. Hahmottele ensin lyikkärillä ja tee lopullinen jälki tussilla. 

4. Monogrammissa voi olla taustalla jokin kuvio tai kuva. Voit käyttää värejä.

Tässä taustalla monogrammi ja piirros, päällä nimi kaunokirjoituksella. Työ voi olla tällainenkin jos innostut oikein tekemään :)

Tavoitteet:

- tutustua tekstaustaiteeseen
- harjoitella kalligrafista lähestymistä kirjaimiin ja kirjoitukseen
- sommittelun harjoitteleminen
- kuvanrakentamisen harjoitteleminen
- omannäköisen kuvan luominen ja oman tyylin pohtiminen 
- huolellisen työskentelyn harjoittelu: hahmottelu- tekeminen- viimeistely