Koodaus
Harjoitellaan ohjelmointia
Ohjelmointi on periaatteessa käskyjen antamista. Voit aloittaa tekemällä yksinkertaisen ohjelmoinnin tekemällä vaikka ns. aarrekartan,jossa annat ohjeet aarteen luo. Esim. ota kaksi askelta oikeallle,käänny vasemmalle. Kulje sitten 20 askelta jne.
OHJEET AARREKARTAN TEKOON:
Piirrä ruutupaperille neliönmuotoinen alue. Esim. alkuun 4X4 ruutua. Piirrä aloitus(sininen pallo) ja mieti aarteen paikka(kuvassa keltainen pallo). Aarretta ei tarvitse merkitä, tehdään komentoketju niin että kun on suorittanut ne niin aarre merkitään karttaan(vaikka pallolla/rastilla).
Yksi ruudun liikkuminen merkitään nuolella. Nuoli -> tarkoittaa oikealle, <- vasemmalle. Alaspäin osoittava nuoli alas ja ylöspäin osoittava nuoli ylös.
Liikkumisten määrää voi myös rajoittaa, tässä kartassa sinun pitäisi selviytyä neljällä siirrolla.
Voit kokeilla ratkaista tehtävää. Ilmoitan oikean vastauksen loppuviikosta.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hiukan vaativampaa on oikea koodaaminen.
1. Scratch ohjelmalla saat tuntumaa mitä se voisi olla. Linkki sivustolle,jossa esitellään Scratch JR. https://www.scratchjr.org/
Tämä toimii mobiililaitteella. Löydät ne omasta sovelluskaupastasi.
2Tästä voit kokeilla Flappy-linnun ohjaamista yksinkertaisen pelin tekemisessä.
https://studio.code.org/flappy/1
Jos kiinnostuit koodaamisesta, voin tehdä sinulle tunnukset Code.org sivulle. Siellä voit suorittaa kokonaisia harjoitusohjelmia ja tulla ihan mestariksi koodamisen alalla :)
Pyydä vanhempiasi laittamaan minulle viesti Wilmassa, mikäli kiinnostuit asiasta. Laitan sinulle sitten tunnukset.
OHJEET AARREKARTAN TEKOON:
Piirrä ruutupaperille neliönmuotoinen alue. Esim. alkuun 4X4 ruutua. Piirrä aloitus(sininen pallo) ja mieti aarteen paikka(kuvassa keltainen pallo). Aarretta ei tarvitse merkitä, tehdään komentoketju niin että kun on suorittanut ne niin aarre merkitään karttaan(vaikka pallolla/rastilla).
Yksi ruudun liikkuminen merkitään nuolella. Nuoli -> tarkoittaa oikealle, <- vasemmalle. Alaspäin osoittava nuoli alas ja ylöspäin osoittava nuoli ylös.
Liikkumisten määrää voi myös rajoittaa, tässä kartassa sinun pitäisi selviytyä neljällä siirrolla.
Voit kokeilla ratkaista tehtävää. Ilmoitan oikean vastauksen loppuviikosta.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hiukan vaativampaa on oikea koodaaminen.
1. Scratch ohjelmalla saat tuntumaa mitä se voisi olla. Linkki sivustolle,jossa esitellään Scratch JR. https://www.scratchjr.org/
Tämä toimii mobiililaitteella. Löydät ne omasta sovelluskaupastasi.
2Tästä voit kokeilla Flappy-linnun ohjaamista yksinkertaisen pelin tekemisessä.
https://studio.code.org/flappy/1
Jos kiinnostuit koodaamisesta, voin tehdä sinulle tunnukset Code.org sivulle. Siellä voit suorittaa kokonaisia harjoitusohjelmia ja tulla ihan mestariksi koodamisen alalla :)
Pyydä vanhempiasi laittamaan minulle viesti Wilmassa, mikäli kiinnostuit asiasta. Laitan sinulle sitten tunnukset.