3D-skannaus

3D-Skanneri

3D-skanneri on laite, joka analysoi reaalimaailman kohdetta (kuten esine tai maasto) ja tuottaa dataa sen muodosta, ja mahdollisesti ulkonäöstä (kuten väri). Tästä datasta voidaan koostaa kolmiulotteinen malli.

3D-skannereita käytetään viihdeteollisuudessa elokuvien ja videopelien tuotantoon. Niitä käytetään myös mm. teollisessa suunnittelussa, prototyypin luonnissa,takaisinmallinnuksessa, laaduntarkkailussa, ohjauksessa ja säädössä, sekä proteesien tuotannossa.

Toiminta

Yleensä 3D-skanneri tallentaa joukon tutkitun pinnan koordinaattipisteitä, muodostaen näin pistepilven. Pisteistä tehdyn analyysin pohjalta voidaan tuottaa alkuperäisen pinnan kuvio. 3D-skannerit jakautuvat kahteen pääluokkaan:

  • 3D-kosketusskannereilla (contact 3D scanners) kosketetaan kohteen pintaa mitattaessa.
  • 3D-ei-kosketusskannereilla (non-contact 3D scanners) ei fyysisesti kosketeta pintaa. Ne jakautuvat aktiivisiin ja passiivisiin:
    • Aktiiviset lähettävät säteilyä (kuten ultraääntä, valo- tai röntgensäteitä) ja havaitsevat sen takaisin heijastumista. Tämän kaltaisista laserskannerit ovat yleisiä teollisuudessa.
    • Passiiviset skannerit vain havaitsevat muiden lähteiden säteilyn, kuten auringonvalon tai infrapunavalon heijastumista. Ne ovat usein edullisempia kuin aktiiviset skannerit.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä