Tsukumogami

Tsukumogami


Tässä tehtävässä tutustutaan japanilaisiin tsukumogameihin ja tehdään lyijykynäpiirustus aiheesta. Tehtävässä harjoitellaan muun muassa varjostusten luomista lyijykynällä. Aloitetaan pienellä lämmittelytehtävällä tähän liittyen.

Piirrä paperille kolme ympyrää, jotka ovat noin kurkkuviipaleen kokoisia. Väritä ensimmäinen ympyröistä lyijykynällä vaalean harmaaksi painamalla kynällä vain vähän. Tee seuraavasta ympyrästä tummempi painamalla vähän enemmän ja väritä viimeisestä ympyrästä tummin. Mikäli tämä sujui helposti voit piirtää ympyröitä ja laajentaa sävyskaalaasi. Kuinka monta toisistaan erottuvaa harmaata saat kynällä aikaan?

Hyvä! Erilaisia harmaita sävyjä käytetään varjostusten luomiseen lyijykynäpiirustuksessa. Tällä tavoin voit luoda illuusion kolmiulotteisesta esineestä litteälle paperille ja saat piirustuksestasi aidomman näköisen. Lämmittelyn jälkeen piirrämme kotoasi löytyvän esineen hyödyntäen erilaisia harmaasävyjä, mutta ensin tutustumme tsukumogameihin.

Tsukomogami, mikä se on?

Tsukumogamit ovat japanilaisessa kansanperinteessä esiintyviä kummittelevia esineitä. Yleensä ne ovat arkisia tavaroita, kuten sandaaleja tai lyhtyjä, jotka saavutettuaan noin sadan vuoden iän heräävät henkiin. Tavallisesti nämä kummittelevat tavarat ovat harmittomia ja tyytyvät tekemään ihmisille korkeintaan pieniä kepposia, mutta huonosti kohdellusta hylätystä esineestä saattaa olla myös paljon harmia omistajalleen. 

Tässä muutamia esimerkkejä erilaisista tsukumogameista. (Nimeä klikkaamalla aukeaa kuva)

Bakezori on vaelteleva sandaali, jolla on kaksi kättä ja jalkaa sekä yksi silmä. Perinteinen japanilainen  varvassandaali saataa muuttua hylättynä tai kaltoin kohdeltuna bakezoriksi, jonka suosikkikepponen on juoksennella keskellä yötä ympäri taloa ja lällättää lorua, joka pilkkaa toista perinteistä japanilaista sandaalimallia getaa. 

Kasa obake on hylätty sateenvarjo, joka hyppii ympäriinsä yhdellä jalalla. Sillä on yksi silmä ja toisinaan pitkä kieli. Se huvittaa itseään pelottelemalla ihmisiä tai saattaa lipaista pitkällä kielellään. Toisinaan se tekee kiusaa käyttäjälleen sulkeutumalla kesken rankkasateen tai lennättämällä tuulisena päivänä omistajansa ilmaan. 

Chōchin obake on vanha paperilyhty, joka on revennyt. Repeämäkohdasta syntyy lyhdylle suu, josta roikkuu pitkä kieli. Lyhdyllä on myös yksi tai kaksi silmää ja toisinaan myös esimerkiksi kädet, jalat tai siivet. Se pitää ihmisten säikyttelystä ja sattaa pyöritellä silmiään ja nauraa hohottaa karmivasti. 

Piirretään oma tsukumogami

Aloita etsimällä itsellesi jokin esine malliksi. Aseta esine eteesi ja käytä hetki sen tutkimiseen. Pohdi, mistä näkökulmasta se olisi paras kuvata.


Luonnostele esine paperille. Paina kynällä vain kevyesti.


Tutki piirtämääsi esinettä ja pohdi millainen henki siitä voisi syntyä. Mihin kohtaan olisi hyvä piirtää silmä tai silmiä? Onko esineessä jotain yksityiskohtia, jotka muistuttvat esimerkiksi nenää tai suuta? Minkälainen kummitusesine voisi olla luonteeltaan ja millaisia kepposia se voisi tehdä? Millainen ilme esineelläsi on? Vahvista ääriviivat, kun olet tyytyväinen kuvaasi.  


Nyt on aika tehdä varjostukset. Katso tarkkaan mallina käyttämääsi esinettä. Mitkä kohdat näyttävät tummemmilta? Aloita tummentavalla näitä kohtia piirustuksessasi. Etsi sitten kaikista vaaleimmat kohdat ja jätä nämä paperinvakoiseksi. Tummenna sen sijaan näiden alueiden ympäriltä värittämällä ne harmaiksi.  Lisää lopuksi erilaisia harmaita välisävyjä. Viimeiseksi voit tutkia näyttääkö ääriviiva varjojen kohdissa tummemmalta. 


Lähetä kuva valmiista piirustuksesta opettajalle sähköpostina, tekstiviestinä tai whatsappin kautta. Kerro myös, saako kuvan julkaista pedanetissa. 




Tsukumogami

Låt oss börja med en liten uppvärmning med en blyertspenna. Rita tre cirklar på storleken av en gurkskiva. Ta ett lätt grepp om pennan och färglägg en cirkel ljusgrå. Tryck så lite att cirkeln blir bara en liten aning grå. Färga nästa cirkel och tryck den här gången lite mera med pennan för att göra den här cirkeln mörkare. Den sista cirkeln blir den mörkaste, så när du färgar den kan du trycka ganska hårt med pennan.

Bra! På det här sättet kan man skapa skuggningar i sin blyertsteckning och få den att se mera levande ut. Efter den första uppvärmningen ritar vi ett föremål som finns i ditt hem och använder gråskalan i ritningen. 

Först ska vi bekanta oss med japanska tsukumogamis

I japanska folksagor finns det tsukumogamis som är vanliga föremål, t.ex. sandaler eller paraplyer, som har kommit till liv. Detta kan hända när varorna blir tillräckligt gamla, cirka hundra år gamla. Vanligtvis är dessa spökprylar ofarliga och nöjer sig med att bara göra små skämt, men dåligt behandlade varor kan också orsaka mycket skada till sin ägare.

Bakezori beskrivs som en vandrande sandal med två armar och två ben, men bara ett öga. Han sägs skrämma obebodda hushåll under natten, springa runt och skrika. (klicka på namnet för att se en bild)

Kasa obake är ett övergivet
paraply med ett öga som hoppar runt på ett ben. Ibland har de en lång tunga. 

Chōchin obake är en spökande papperslykta som har ett enda runt öga (även om det ibland också har avbildats med två ögon). I lyktan finns en sprickning vilket skapar en mun där en lång tunga skjuter ut. Dessa lanternor är i allmänhet ofarliga, men tycker om att skrämma människor. 

Nu ska du rita egen tsukumogami 

Börja med att hitta ett objekt i ditt hem som du vill använda som mall för din ritning. Undersök objektet en stund och tänk på i vilken riktning det är bäst att rita.

Skissa objektets kontur på pappret. Tryck bara lite med pennan.

Undersök föremålet du ritade. Var skulle ögonen vara om den levde? Finns det någon detalj i föremålet som liknar en näsa eller en mun? Tänk på vilken typ av ande detta objekt skulle bli? Hurdana skämt skulle den göra? Fundera till exempel är föremålet arg, glad eller kanske sorglig? Rita nu de drag du vill ha på den; ögon, näsa, mun, händer...  Stärk konturen när du är nöjd med objektets form.

Slutligen skuggas ritningen som vi övade vid den första uppvärmningen. Undersök objektet i din modell. Vilka delar ser mörkare ut? Börja med att göra dessa områden mörkare. Vilka delar ser ljusaste ut? Lämna dessa områden helt vita och färglägg runt dem med grått. Därefter kan du lägga till olika gråa där det behövs.

Ta med din ritning till nästa veckas timme