Vuosiluokka 6

6. vuosiluokan sisällöt ja taitotasot

SISÄLLÖT

TAITOTASOT

Tietoturva ja mediakasvatus
  • hyvien vuorovaikutustaitojen hallitseminen verkkoympäristössä
  • haitallisten materiaalien tunnistaminen ja uhkien torjuminen
  • tiedon luotettavuuden arvioiminen
Tietoturva ja mediakasvatus 
  • ymmärtää millaista on hyvä viestintä toisille ihmisille, sosiaalisessa mediassa ja verkon keskusteluympäristöissä
  • osaa suojautua haitalliselta materiaalilta tunnistamalla uhkia ja toimimalla ohjeiden mukaan
  • osaa hakea tietoa ja arvioida hakutulostensa luotettavuutta
  • tuntee tekijänoikeusasioiden pääperiaatteet. Osaa merkitä kuvalähteen ja lähdeviittauksen töihinsä. Tuntee kuvien käyttörajoitukset.
Koneen käyttötaitojen kehittäminen
  • vahvistetaan kymmensormijärjestelmän osaamista (esim. näppäinkäskyt)
  • monipuolisten työvälineiden hyödyntäminen työskentelyssä, pilvipalvelussa ja etäoppimisessa
  • taulukkolaskentaohjelmaan tutustuminen (yksinkertaiset kaavat ja kuvaajien tekeminen)
  • leikepöydän käyttö
Koneen käyttötaitojen kehittäminen
  • osaa käyttää monipuolisesti näppäimistöä ja kirjoittaa kahdella kädellä
  • osaa tehdä sähköisiä esityksiä jollakin ohjelmalla (esim. PowerPoint)
  • osaa käyttää useampaa ohjelmaa samanaikaisesti
  • tuntee leikepöydän käytön
  • hallitsee kansiorakenteet ja pilvipalvelut tallentaessaan ja avatessaan tiedostoja
    • osaa jakaa tiedostoja
  • osaa käyttää etäopiskeluympäristöä työskentelyssään
    • osaa tehdä annetut tehtävät etäopiskeluympäristöön liitetyillä sovelluksilla
  • hallitsee sähköpostin ja liitetiedoston käytön
    • sähköpostin lukeminen, lähettäminen ja vastaaminen
Koulutöiden tuottaminen tietokoneella
  • esitelmien ja kirjoitelmien tekeminen tietokoneella
    • käytetään tekstinkäsittely-, esitys- ja muistiinpano-ohjelmia
    • tallennus kasvunkansioon
  • taide- ja taitoaineiden töiden dokumentointi kuvaamalla
    • tallennus kasvunkansioon
Koulutöiden tuottaminen tietokoneella
  • osaa tallentaa opiskelun aikana syntyneet parhaat tuotokset kasvunkansioon
  • käyttää itsenäisesti oppimisympäristöjä- ja pelejä
Ohjelmointi
  • toteutetaan yksinkertaisia ohjelmia
  • tutustutaan uusiin ohjelmointisovelluksiin
Ohjelmointi
  • osaa ohjelmoinnin perusperiaatteet (kuten ohjelmoinnin tarkoitus ja käskyjen rakentaminen)
    • osaa toimia jossakin ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch tai Scratch Jr.)
    • on tutustunut robotiikkaan (esim. Lego-robotit)