Lägerskola Enare

En spännande vecka i Enare 2019

Varje skolår på hösten far niorna till Enare på lägerskola. Under sjuan och åttan har vi samlat in pengar inför lägerskolan. Med på resan var vi 35 elever, tre lärare, en elevassistent, fyra föräldrar och en busschaufför. Detta år åkte vi lite senare än de tidigare åren, dessutom körde vi inte heller kustvägen via Vasa utan vi körde in i Finland istället och upp.

Vi åkte vecka 36 den 1.9. Vi startade iväg på söndag eftermiddag kl. 17.07. Resan den var livlig. Vårt första stopp var i Tammerfors, andra stoppet var i Jyväskylä. Sedan på natten stannade vi i Uleåborg. Fjärde stoppet var i Rovaniemi, femte stoppet var i Sodankylä och det sista stoppet var i Ivalo, hela resan med alla pauser tog 17 timmar.

När vi kom fram till Vasatokka fick vi våra rum och sedan hade vi ett möte som gick på finska där en av ledaren pratade om stället och vad vi skulle göra under denna vecka. Efter vi hade ätit skulle vi och paddla. Paddlingen var typ tio meter från där vi bodde. Först fick vi information om säkerheten och hur man skulle göra. Sedan gick halva gruppen och gå och halva gruppen började paddla. Efter det möttes båda grupperna vid en bro där vi drack lite saft och sedan böt vi om, att andra halvan paddlade tillbaka och de andra gick tillbaka. Efter att vi hade kommit tillbaka och ätit middag hade vi fritid resten av kvällen.

Följande dag åkte vi till ett museum som hette Siida där vi hade en guide som visade oss runt och berättade om massor med intressanta saker, bilder och smycken... Efter museet åkte vi till en souvenirbutik där jag köpte lite minnen som jag ville ha från denna resa. När vi kom tillbaka till rummen åt vi och hade lite fritid.

Senare åkte vi med buss till platsen vi skulle forsränna, där fick vi instruktioner om säkerhet och sen åkte vi två båtar i gången, jag tyckte forsen var ganska lam, eftersom det fanns så lite vatten och därför mycket stenar och inte lika hård fart. När vi hade åkt först fick vi vänta på de två andra båtarna i ca 30-40 minuter eftersom de skulle föra båtarna till platsen och de andra grupperna skulle få all information. Medan vi väntade så gick vi och tog en glass med några kompisar. Sedan åkte vi hem och åt och hade fritid resten av kvällen.

På onsdagen vaknade vi tidigt och startade iväg mot Norge klockan 8.00. Vi stannade vid en fors som heter Skoltefossen där vi fick fisksoppa och så var vi och såg på forsen. Under hela resan hade vi vår guide med oss och han berättade om naturen och olika saker som kom på vägen. Sedan körde vi mot Pykeija där vi gick in i ett café och såg på krabbor, sedan var vi också till en matbutik och så fick vi ha lite fritid och gå runt och kolla i den lilla byn. Efter vi hade haft lite fritid var vi och simmade i ishavet och det var kallt.

På vägen hem åkte vi till en restaurang som heter Trattoria capri där vi åt god mat och sedan åkte vi hem och badade bastu och vissa färgade sina hår och vissa vaxades.

På torsdagen vaknade vi ganska tidigt och klockan 9.30 startade vi iväg mot Enare renfarm. När vi kom fram så var det helt tomt vi såg inga renar men så hackade en av männen med en klabb några gånger i ett träd och så såg man hur det kom springande en flock med renar. Vi fick mata renarna och klappa dem. Sedan satt vi i en kåta och fick lite te som vi drack ur en kåsa och så fick vi kex, medan vi drack och åt berättade ägaren om renarna och hur man sköter dem, samernas kultur och olika redskap. Sen fick vi också testa på att kasta lasso som går ut på att man kastar ett rep för att fånga renar.

På dagen klockan 13.00 startade vi mot Otsamo, det tog ungefär 30 minuter med bussen innan vi kom till platsen som vi skulle börja gå, det var väldigt tungt att gå upp för berget. Uppe på berget var det väldigt fint, man såg till och med Enare renfarmen där uppifrån. Sen tog vi en massa bilder och vägen ner var inte lika tung men man var nog helt slut när man kom ner till bussen, det var väldigt skönt att sätta sig ner och bara vila.

När vi kom hem från Otsamo åt vi middag och sen på kvällen bastade vi och senare hade vi grillkväll uppe i skogen. Vi hade olika tävlingar och lekar som föräldrarna och lärarna hade ordnat, det var stövelkastning, stafetter och sedan stekte vi plättar och grillade korv. Det var en mycket mysig kväll, sedan hade vi bara fritid resten av kvällen och vi pratade, hörde på musik och hade det trevligt den sista kvällen.

Sista dagen hamnade vi tidigt på morgonen börja städa och packa det sista. Efter morgonmålet klockan 9.00 startade vi hemåt. Vårt första stopp var i Rovaniemi där vi fick träffa julgubben och så åt vi mat. Andra stoppet var i Brahestad där vi åt Hesburger. Det tredje stoppet var i Vasa. Vi kom hem till Kimito klockan 3.00 på natten.

Lägerskolveckan är ett minne för livet med fina upplevelser och fin samvaro. Man har fått lära sig en massa om sina klasskamrater och även om sig själv.