Luokkakohtaiset ohjeet

Luokkakohtaiset ohjeet

1.─2. vuosiluokka

1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen

1.1 Käytännön taidot

  • Oppilas osaa iPadin peruskäytön. Hän osaa käynnistää ja sulkea ohjelmia (AI S3) 
  • Oppilas osaa kirjautua sisään/ulos oppimisalustaan 
  • Oppilas osaa Windows-tietokoneen peruskäytön. Hän osaa käynnistämisen, kirjautumisen sisään/ulos ja sammuttamisen. Lisäksi hän osaa käynnistää ja sulkea ohjelmia (AI S3).
  • Oppilas osaa käyttää ilmaista tai ostettua digitaalista oppimateriaalia (MA).
  • Oppilas osaa lukea QR-koodin (YM S4).

 

1.2 Tekstinkäsittelyohjelma

 

  • Oppilas harjoittelee kirjain- ja numerohahmoja kosketusnäytöllä (AI S3).
  • Oppilas osaa kirjoittaa sanoja virtuaalinäppäimistöllä (AI S3).
  • Oppilas osaa käynnistää tekstinkäsittelyohjelman, kirjoittaa virkkeitä ja tallentaa tekstin (AI S3).
    • iso alkukirjain
    • lopetusmerkki

1.3 Esitysohjelma

  • Oppilas tutustuu esityksen tekemiseen esitysohjelmalla (esim. popplet) (AI S1, S3), Käsityö T2, KU S2).

1.4 Näppäintaidot

  • Oppilas harjoittelee kymmensormijärjestelmää NäppisTaiturilla (bit.ly/kptaituri) (AI S3).

1.5 Taulukkolaskenta

  • Ei taitotavoitteita tällä vuosiluokkakokonaisuudella.

 

2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta

  • Oppilas tutustuu tekijänoikeuksien periaatteisiin (AI S3, YM S3, KU S2).
  • Oppilas tutustuu turvalliseen toimintaan verkossa (AI S3, YM S3).
  • Oppilas tutustuu terveellisiin työasentoihin, sopivan pituisten työskentelyjaksojen periaatteeseen ja sopivaan valaistukseen (L3).

 

3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

3.1 Halutun viestin kertominen digitaalisten välineiden avulla (esimerkiksi oppimisen osoittamiseksi)

  • Oppilas harjoittelee tallentamaan ääntä, valokuvaamaan ja videoimaan. (iMovie)
    • dokumentoidaan tutkittua ja kokeiltua (YM S3, S4)
    • itseilmaisu (AI S3) 
    • oman työn taltiointi (KU S2)

3.2 Tiedonhaku ja luotettavuuden arviointi

  • Oppilas käyttää valmiita URL-linkkejä tiedonhaussa (YM S2, S4, AI S1, S2, S3, ET S3,S4).

3.3 Ohjelmointi

  • Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia ohjelmointitehtäviä kynää ja paperia käyttäen sekä itse toimimalla (MA).
  • Oppilas osaa luoda yksinkertaisia koodinpätkiä (Scratch Jr)

 

4 Vuorovaikutus ja verkostoituminen

  • Oppilas tutustuu tvt:n käyttöön lähiympäristössä ja sen merkitykseen arjessa. (L7)
  • Oppilas harjoittelee hyviä käytöstapoja digitaalisessa ympäristössä. (L3)

 

5 Laite- ja toimintaympäristö

  • Oppilas tutustuu Windows-tietokoneeseen.
  • Oppilas tutustuu iPad-tablettiin.

iPad -sovelluksia
Molla ABC (kirjain- ja numerohahmojen harjoittelu)
Book Creator, maksullinen tai Pages, ilmainen (sanojen kirjoittaminen)
QR Reader (QR-koodin lukeminen)
Scratch Jr (koodaaminen)
Popplet (esitys)
iMovie ( videointi)
Ekapeli Alku (lukemaan opettelu, kirjainten tunnistaminen)
Toontastic (tarinankerronta, animointi)
Kiva-peli (sos. taidot, vuorovaikutus)
Matikkakunkku (Laskeminen)
Onedrive (O365)
Kahoot

Windows-sovelluksia
Word tai WordOnline (tekstinkäsittely)

Verkkopalveluja
Näppistaituri (näppäintaidot)

Robotiikka
Lego-robotit, lainattavissa Keskustan, Kangasmetsän ja Pohjanlinnan kouluilta


3.─4. vuosiluokka

1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen

1.1 Käytännön taidot

  • Oppilas osaa kirjautua koulun tietokoneille
  • Oppilas osaa tallentaa omat työt pilvipalveluun (OneDrive/Peda.net)
  • Oppilas osaa palauttaa työn oppimisympäristössä tai jakaa tiedostoja opettajalle/toiselle oppilaalle
  • Oppilas harjoittelee OneNote:ssa opettajan jakaman materiaalin siirtämistä sisältökirjastosta omaan kansioon
  • Oppilas harjoittelee vastaamaan sähköisiin kyselylomakkeisiin (esim Forms)

1.2 Tekstinkäsittelyohjelma

  • Oppilas osaa kirjoittaa tekstin tekstinkäsittelyohjelmalla
    • otsikointi
    • kappalejako, sisennys
    • muut välimerkit
    • alleviivaus
    • lihavointi
    • kursiivi
    • tekstin tasaus (vasemmalle, keskelle, oikealle)
    • kuvan liittäminen
    • riviväli

1.3 Esitysohjelma

  • Oppilas harjoittelee esityksen tekemistä esitysohjelmalla (PowerPoint, KeyNote, Sway)
    • kuvan liittäminen
    • otsikon lisääminen ja muotoilu
    • esitettävän tekstin kirjoittaminen

1.4 Näppäintaidot

  • Oppilas harjoittelee kymmensormijärjestelmää NäppisTaiturilla (bit.ly/kptaituri)

 

2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta

  • Oppilas harjoittelee tekijänoikeuden periaatteita ja osaa etsiä CC0-kuvia (esim Pixabay, CC Search, Wikipedia)
  • Oppilas harjoittelee salasanojen ja käyttäjätunnusten turvallista käyttöä (tarpeeksi monimutkainen salasana, ei luovuteta muille)
  • Oma käyttäytyminen Netiketin mukaista
  • Oppilas harjoittelee terveellisiä työasentoja, sopivan pituisia työskentelyjaksoja ja sopivaa valaistuksen valintaa

 

3 Tiedonhallinta

3.1 Mobiililaitteiden käyttö

  • Oppilas hallitsee mobiililaitteiden (iPad, oma kännykkä) käyttöperusteet
  • Oppilas osaa valokuvata ja videoida iPadilla
    • oppilas tallentaa ja poistaa kuvia ja videoita
    • oppilas osaa hyödyntää kuvia ja videoita muissa sovelluksissa, esim KeyNote ja iMovie
    • oppilas osaa siirtää kuvia iPadilta OneDriveen ja takaisin sovelluksiin
  • Oppilas harjoittelee iPadilta tulostamista

3.2 Tiedonhaku ja luotettavuuden arviointi

  • Oppilas harjoittelee tiedon hakemista hakukoneella
  • Oppilas arvioi hakutulosten luotettavuutta

3.3 Ohjelmointi

  • Oppilas tutustuu ohjelmointiajattelun perusteisiin
  • Oppilas harjoittelee ohjelmoinnin alkeita graafisessa ohjelmointiympäristössä

4 Vuorovaikutus ja verkostoituminen

  • Oppilas osaa lähettää ja vastaanottaa sähköpostin

 

 

5.─6. vuosiluokka

1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen

1.1 Käytännön taidot

  • Oppilas osaa sähköisten oppimisympäristöjen käytössä tärkeän prosessin: opettajan jakaman tiedoston lataaminen koneelle, lataaminen pilveen ja palauttaminen (AI S3, YH S1-S4, YM S4 ja S5)
  • Oppilas osaa etsiä Windows-tietokoneelle tallennetun tiedoston kansioista, nimetä sen uudelleen ja poistaa sen (AI S3).

1.2 Tekstinkäsittelyohjelma

  • Oppilas osaa laatia kokonaisen kansilehden sisältävän tekstidokumentin (AI S3, YH S1-S4, YM S3 JA S5, ET S1-S5, käsityö T2, UE S1, S2). [mallidokumentti]
    • kappalejako
    • kuvatekstit
    • kuvan asemointi ja rajaaminen
    • ylä- ja alaindeksi

 

1.3 Esitysohjelma

  • Oppilas osaa tehdä esityksen PowerPoint -ohjelmalla (AI S3).
    • kuvan liittäminen
    • otsikon lisääminen ja muotoilu
    • Oppilas harjoittelee muille esitetyn tekstin ja omien esitysmuistiinpanojen eroa.

1.4 Näppäintaidot

  • Oppilas harjoittelee kymmensormijärjestelmää NäppisTaiturilla (bit.ly/kptaituri)

1.5 Taulukkolaskenta

  • Oppilas osaa syöttää tietoa soluihin ja muuttaa numeerisen tiedon kuvaajaksi (MA, YH S1-S4, YM S4).

2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta

  • Oppilas osaa tekijänoikeuksien periaatteet ja osaa käyttää vain luvallista materiaalia omissa töissään (AI S3, YM S3, KU S2).
  • Oppilas osaa toimia turvallisesti verkossa (AI S3).
  • Oppilas osaa terveelliset työskentelyasennot, työskennellä sopivan pituisissa jaksoissa ja valita sopivan valaistuksen (L3). [opasvideo työskentelystä tietokoneella, mobiililaitteella]

 

3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

3.1 Halutun viestin kertominen digitaalisten välineiden avulla (esimerkiksi oppimisen osoittamiseksi)

  • Oppilas harjoittelee valmiin videon kuvaamista ja editoida, jossa on muitakin kuvakokoja kuin yleiskuva. Hän harjoittelee sen julkaista sen koulussa sovitussa paikassa (YM T11;T13 ,AI S1, HI S3, LI, KU S2).
  • Oppilas harjoittelee kuvankäsittelyn alkeita (KU S2).
  • Oppilas tuntee selaimen osoiteriville syötetyn URL-osoitteen ja hakukoneen käytön eron (AI S3, HI S1-S5, A-kieli S3, YM S3, ET S1-S4).
  • Oppilas harjoittelee työtapojen ja välineiden valintaa TVT:n avulla toteutettavissa oppimistehtävissä (L1).

3.2 Tiedonhaku ja luotettavuuden arviointi

  • Oppilas osaa hakea tietoa hakukoneella (AI S3, HI S1-S5, A-kieli S3, YM S3, ET S1-S4).
  • Oppilas harjoittelee tietokantojen käyttöä tiedonhaussa (AI S3, HI S1-S5, A-kieli S3, YM S3, ET S1-S4).
  • Oppilas harjoittelee arvioimaan hakemansa tiedon luotettavuutta ja lähteiden merkintää (AI S3, HI S1-S5, A-kieli S3, YM S3, ET S1-S4).
  • Oppilas harjoittelee vieraan kielen ja tieteellisten nimien käyttöä haun apuna. (AI S3, HI S1-S5, A-kieli S3, YM S3 ET S1-S4)

3.3 Ohjelmointi

  • Oppilas osaa antaa toimintaohjeitaan graafisessa ohjelmointiympäristössä (MA).
  • Oppilas tutustuu robotiikkaan mahdollisuuksien mukaan (MA).

4. Vuorovaikutus ja verkostoituminen

  • Oppilas osaa luoda ja käyttää ryhmätyökansiota (AI S1, YH S2, YM S4 ja S5).
  • Oppilas harjoittelee sosiaaliseen mediaan käyttöä oppimisessa (AI S1, S3, YH S1-S4, LI, YM S2).
  • Oppilas harjoittelee verkkoryhmätyöskentelyä (BG S3, GE S2, S4, S6).
  • Oppilas tutustuu tieto- ja viestintätekniikkaan vaikuttamiskeinona. (L7)
  • Oppilas harjoittelee, mitä saa ja kannattaa julkaista verkossa. (L3)

5. Laite- ja toimintaympäristö

  • Oppilas käyttää pääsääntöisesti Windows- tietokonetta, työt tallennetaan pilvipalvelimeen.

Windows-sovellus
Word (tekstinkäsittely)
Powerpoint (esitys)
Excel (taulukkolaskenta)
Moviemaker (videoiden käsittely)
Resurssienhallinta (Windows-kansioiden käsittely)
Kodu Game Lab (pelillinen ohjelmointiympäristö)
Paint tai GIMP (kuvankäsittely)

iPad sovellus
Garage Band tai iPad:n oma nauhuri (äänimaailman tallennus)
iMovie (vaihtoehto Movie Makerille)

Verkkopalvelu
Onedrive (sivis.fi)
Peda.net
Google-haku (hakukone)
Verkkokirjasto (tietokanta)
Finna (museotietokanta)
365 Video (videoiden julkaisualusta)
Yammer (sosiaalinen media)

Robotiikka
Lego Mind Storm -robotit mahdollisuuksien mukaan



7.-9. vuosiluokka


1. Käytännön taidot ja oma tuottaminen

1.1 Käytännön taidot

  • Oppilas osaa valita itse töilleen tarkoituksenmukaisen työvälineen( mobiililaite, tietokone) ja tallennuspaikan (pilvipalvelu, verkkoasemat jne.)
  • Oppilas osaa siirtää tiedostoja laitteelta pilvipalveluun ja sieltä takaisin laitteelle

1.2 Tekstinkäsittelyohjelma

  • Oppilas osaa käyttää asiakirjamalleja (AI S3, kielet S3, YH S1, FY/KE S1, OPO).
    • työhakemukset, oppilastyöselostukset, kirjoitelmat, portfoliot jne.
  • Oppilas osaa valita työlleen sopivan asiakirjatyylin, laatia sisällysluettelon ja lisätä sivunumeroinnin (AI S3, kielet S3, YH S1, FY/KE S1, OPO).

1.3 Esitysohjelma

  • Oppilas osaa valita itselleen ja käyttämälleen laitteelle sopivan näyttöesitysohjelman(Powerpoint, Keynote, Sway jne.)
  • Oppilas osaa käyttää järkevästi teemoja ja asetteluja
  • Oppilas ymmärtää muille esitetyn tekstin ja omien esitysmuistiinpanojen eron.
  • Oppilas osaa jakaa näyttöesityksensä cast-laitteen (esim. Apple-tv) avulla.

1.4 Näppäintaidot

  • Oppilaita kannustetaan käyttämään kirjoittamisessa mahdollisimman montaa sormea.
  • Oppilas harjoittelee kymmensormijärjestelmää NäppisTaiturilla (bit.ly/kptaituri)

1.5 Taulukkolaskenta

  • Oppilas osaa peruskäytön lisäksi vaativampia laskentatoimia. (YH S1).

2. Vastuullinen ja turvallinen toiminta

  • Oppilas osaa noudattaa tietoturvan periaatteita kaikessa työskentelyssään ja osaa suojautua mahdollisilta tietoturvariskeiltä ja tiedon häviämiseltä (L3).

3. Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

3.1 Halutun viestin kertominen digitaalisten välineiden avulla (esimerkiksi oppimisen osoittamiseksi)

  • Oppilas osaa kuvata ja editoida valmiin videon, jossa on muitakin kuvakokoja kuin yleiskuva. Hän osaa julkaista sen koulussa sovitussa paikassa (AI S1, HI S3, LI, KU S2).
  • Oppilas osaa kuvankäsittelyn alkeita (KU S2).
  • Oppilas osaa valita itselleen sopivan työtavan ja välineen TVT:n avulla toteutettavissa oppimistehtävissä. (L1)
  • Oppilas osaa koota portfolion (L1).

3.2 Tiedonhaku ja luotettavuuden arviointi

  • Oppilas syventää hakukoneen käyttötaitoa (AI S3,TT, A-kieli S3, UE/ET S1-S4, BG S3, GE S2, S4, S6; FY/KE S1).
  • Oppilas osaa hyödyntää kirjastopalveluita ja erilaisia tietokantoja (AI S3).
  • Oppilas osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta ja merkintä käyttämänsä lähteet (AI S3,TT, A-kieli S3, UE/ET S1-S4, BG S3, GE S2, S4, S6; FY/KE S1).
  • Oppilas osaa käyttää vierasta kieltä ja tieteellisiä nimiä haun apuna. (AI S3, HI S1-S5, A-kieli S3, YM S3 ET S1-S4)

3.3 Ohjelmointi

  • Oppilas syventää taitoaan toimintaohjeiden antamisessa graafisessa ohjelmointiympäristössä (MA).

4. Vuorovaikutus ja verkostoituminen

  • Oppilas osaa työskennellä verkossa yhdessä muiden kanssa (BG S3, GE S2, S4, S6).
  • Oppilas osaa tarkastella verkossa olevia lähteitä ja suhtautua niihin kriittisesti. Hän ymmärtää, kun häneen pyritään vaikuttamaan (esim. mainonta, mielipidetekstit). (L7)
  • Oppilas tietää, mitä saa ja kannattaa julkaista verkossa. (L3)

5 Laite- ja toimintaympäristö

  • Oppilas tutustuu ohjelmaversioiden käyttöön eri laitteilla (esim. tietokone, mobiililaitteet).
  • Opetustilanteeseen valitaan tarkoituksenmukaiset sovellukset ja laitteet.

Windows-sovellus
Microsoft Office -sovellukset (sekä työpöytä- että verkkoversiot)

OneDrive
Word (tekstinkäsittely)
Powerpoint (esitys)
Excel (taulukkolaskenta)

Verkkopalvelu
Google-haku (hakukone)
Verkkokirjasto (tietokanta)



Lukio: 1.- 3. vuosiluokka

1. Käytännön taidot ja oma tuottaminen

1.1 Käytännön taidot

  • Opiskelija osaa valita itse töilleen tarkoituksenmukaisen työvälineen( mobiililaite, tietokone) ja tallennuspaikan (pilvipalvelu, verkkoasemat jne.)
  • Opiskelija osaa siirtää tiedostoja laitteelta pilvipalveluun ja sieltä takaisin laitteelle (At1k)
  • Opiskelija tuntee sekä oman käyttöjärjestelmän (At1k) että YTL:n Digabi-järjestemän ominaisuudet (kaikki aineet). 

1.2 Tekstinkäsittelyohjelma

  • Opiskelija osaa käyttää asiakirjamalleja (AT1k, äidinkieli, reaaliaineet, kielet).
    • työhakemukset, oppilastyöselostukset, kirjoitelmat, portfoliot jne.
  • Opiskelija osaa valita työlleen sopivan asiakirjatyylin, laatia sisällysluettelon ja lisätä sivunumeroinnin (AT1k, äidinkieli, reaaliaineet, kielet).
  • Opiskelija osaa tehdä julisteita, postereita tms. (äidinkieli, reaaliaineet) Voidaan toteuttaa myös muilla ohjelmilla.

1.3 Esitysohjelma

  • Opiskelija osaa valita itselleen ja käyttämälleen laitteelle sopivan näyttöesitysohjelman (Google Slides, LibreOffice) (At1k, kaikki aineet)
  • Opiskelija osaa käyttää järkevästi teemoja ja asetteluja (At1k, kaikki aineet)
  • Opiskelija ymmärtää muille esitetyn tekstin ja omien esitysmuistiinpanojen eron. (At1k, kaikki aineet)
  • Opiskelija osaa jakaa näyttöesityksensä cast-laitteen (esim. chromecast avulla.) (At1k, kaikki aineet)

1.4 Näppäintaidot

  • Opiskelijoita kannustetaan käyttämään kirjoittamisessa mahdollisimman montaa sormea.
  • Opiskelija harjoittelee kymmensormijärjestelmää NäppisTaiturilla (bit.ly/kptaituri) (At1k, äidinkieli)

1.5 Taulukkolaskenta

  • Opiskelija osaa peruskäytön lisäksi vaativampia laskentatoimia. (At1k, MAA/MAB).
  • Jokaisessa ylioppilaskokeissa kirjoitettavassa aineessa opitaan ainekohtaiset taidot.

1.6 Matemaattiset sovellukset

  • Opiskelija osaa käyttää lukion matematiikan opintojen vaatimalla tasolla matemaattisia sovelluksia, kuten GeoGebra, TI nSpire jne.

2. Vastuullinen ja turvallinen toiminta

  • Opiskelija osaa noudattaa tietoturvan periaatteita kaikessa työskentelyssään ja osaa suojautua mahdollisilta tietoturvariskeiltä ja tiedon häviämiseltä (At1k).

3. Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

3.1 Halutun viestin kertominen digitaalisten välineiden avulla (esimerkiksi oppimisen osoittamiseksi)

  • Oppilas osaa kuvata ja editoida valmiin videon, jossa on muitakin kuvakokoja kuin yleiskuva. Hän osaa julkaista sen koulussa sovitussa paikassa (kaikki aineet).
  • Oppilas osaa kuvankäsittelyn alkeita (At1k).
  • Oppilas osaa valita itselleen sopivan työtavan ja välineen TVT:n avulla toteutettavissa oppimistehtävissä. (kaikki aineet)
  • Oppilas osaa koota portfolion (reaaliaineet, kielet, äidinkieli).

3.2 Tiedonhaku ja luotettavuuden arviointi

  • Oppilas syventää hakukoneen käyttötaitoa (At1k, kaikki aineet).
  • Oppilas osaa hyödyntää kirjastopalveluita ja erilaisia tietokantoja (At1k, kaikki aineet).
  • Oppilas osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta ja merkintä käyttämänsä lähteet (At1k, kaikki aineet).
  • Oppilas osaa käyttää vierasta kieltä ja tieteellisiä nimiä haun apuna. (At1k, kielet)

3.3 Ohjelmointi

  • Oppilas syventää taitoaan toimintaohjeiden antamisessa ohjelmointiympäristössä (MAA).

4. Vuorovaikutus ja verkostoituminen

  • Oppilas osaa työskennellä verkossa yhdessä muiden kanssa (At1k, kaikki aineet).
  • Oppilas osaa tarkastella verkossa olevia lähteitä ja suhtautua niihin kriittisesti. Hän ymmärtää, kun häneen pyritään vaikuttamaan (esim. mainonta, mielipidetekstit). (Äidinkieli, At1k, kaikki aineet)
  • Oppilas tietää, mitä saa ja kannattaa julkaista verkossa. (At1k)

5 Laite- ja toimintaympäristö

  • Oppilas tutustuu ohjelmaversioiden käyttöön eri laitteilla (esim. tietokone, mobiililaitteet).
  • Opetustilanteeseen valitaan tarkoituksenmukaiset sovellukset ja laitteet.

Linux-sovellukset
LibreOffice -sovellukset (Opinsys-linux ja YTL:n Digabi)
Kaikki olennaiset Abitti-sovellukset

Google
Docs (tekstinkäsittely)
Slides (esitys)
Sheet (taulukkolaskenta)
Draw
jne.

Verkkopalvelu
Google-haku (hakukone)
Verkkokirjasto (tietokanta)

Classroom
Moodle



Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä